«Τα παιδιά που ασχολούνται με τον χώρο του θεάματος δεν θέλουν πολύ για να… καβαλήσουν το καλάμι, γι΄ αυτό ο ρόλος των γονέων είναι πολύ σημαντικός αφού πρέπει να κρατoύν τις ισορροπίες», λέει στα «ΝΕΑ» η κ. Ειρήνη Οικονομάκου, μητέρα της 6χρονης Μαριλένας Σκόνδρα.
Σε ηλικία μόλις δυόμισι ετών έκανε την πρώτη της φωτογράφηση για γνωστή εταιρεία παιδικού ενδύματος. Η Μαριλένα, μαθήτρια της Α΄ Δημοτικού, έχει δει πολλές φορές τον εαυτό της να φιγουράρει σε κάποιο περιοδικό, ακόμα και στην τηλεόραση σε διαφημιστικά σποτ. «Μ΄ αρέσει να με περιποιούνται πριν από τις φωτογραφίσεις και να μου φτιάχνουν τα μαλλιά», λέει η 6χρονη, η οποία έχει στο… μικρό ενεργητικό της 15 φωτογραφίσεις σε περιοδικά, μία συμμετοχή σε τηλεοπτική εκπομπή ιδιωτικού καναλιού και ένα διαφημιστικό σποτ.

Αύξηση.

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι γονείς επιτρέπουν στα παιδιά τους να δοκιμάσουν την τύχη τους στον λαμπερό κόσμο του θεάματος. Σύμφωνα με ιδιοκτήτες πρακτορείων μοντέλων που αναλαμβάνουν παιδιά από τη βρεφική μέχρι την εφηβική ηλικία, αυξημένος είναι ο αριθμός των παιδιών που συμμετέχουν ως μοντέλα σε φωτογραφίσεις και διαφημιστικά ή ως ηθοποιοί σε τηλεοπτικά σίριαλ και θεατρικές παραστάσεις, όπως αυξημένη είναι και η ζήτηση από διαφημιστικές εταιρείες και τηλεοπτικούς σταθμούς. Οι ώρες που περνούν τα παιδιά στα γυρίσματα ή στα στούντιο ξεπερνούν συνήθως τις δύο- τρεις, ενώ κάποιες φορές φτάνουν μέχρι και τις οκτώ. «Το διαφημιστικό σποτ που έκανε η Μαριλένα για γνωστή γαλακτοβιομηχανία είχε πολλές απαιτήσεις και χρειάστηκε να βρισκόμαστε εκεί περισσότερες από πέντε ώρες», λέει η κ. Οικονομάκου. Το χρηματικό ποσό που παίρνουν τα παιδιά μοντέλα- ηθοποιοί αρχίζει από 150 ευρώ και μπορεί να φτάσει μέχρι και μερικές χιλιάδες, ανάλογα με το είδος της προβολής αλλά και την εταιρεία.

Μπορεί να χρειαστεί να δουλέψουν κι ένα ολόκληρο 8ωρο

Αντιδράσεις.

Δεν είναι λίγες πάντως οι φορές που η συμμετοχή παιδιών σε θεατρικές παραστάσεις ή κινηματογραφικές ταινίες έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της φετινής θεατρικής παράστασης «Festen», διασκευή κινηματογραφικής ταινίας, που ανεβάζει το Θέατρο Θησείον. Πρόκειται για ένα ψυχολογικό θρίλερ με ανατριχιαστικό λεκτικό περιεχόμενο, αφού γίνονται αποκαλύψεις για έναν πατέρα που βιάζει τα παιδιά του ενώ στη σκηνή παρόν είναι ένα κοριτσάκι ηλικίας 5- 6 ετών. Ο κινηματογραφικός κόσμος διχάστηκε και για την ταινία της Φρίντας Λιάππα «Τα χρόνια της μεγάλης ζέστης», η οποία δεν συμπεριελήφθη στα κρατικά βραβεία κινηματογράφου το 1990 επειδή θεωρήθηκε πως μια βίαιη σκηνή της παραβίαζε τα στοιχειώδη ανθρώπινα δικαιώματα ενός ανήλικου παιδιού, μπροστά στο οποίο εκτυλισσόταν.

«Κατάθλιψη, όταν σβήσουν τα φώτα»


«Ένας από τους βασικούς λόγους που υπάρχει αυξημένη τάση για παιδική προβολή είναι γιατί αρκετοί γονείς, κάνοντας ένα άνοιγμα στον χώρο του θεάματος, καλύπτουν κάποιες ανάγκες, είτε αυτές είναι οικονομικές είτε ψυχολογικές, δηλαδή ζουν μέσω του παιδιού τους κάτι που θα ήθελαν οι ίδιοι», λέει στα «ΝΕΑ» η κ. Λίζα Βάρβογλη, καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Όπως λέει, τα φώτα της δημοσιότητας ενδεχομένως να προκαλέσουν στο παιδί προβλήματα στη συμπεριφορά. «Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, τα οποία βρίσκονται μπροστά από τις κάμερες, συνήθως παρουσιάζουν αλλαγές στη ρουτίνα τους, δηλαδή αλλάζει η ώρα του φαγητού και του ύπνου, ή έχουν πιο συχνά ξεσπάσματα νεύρων και επιθετική συμπεριφορά», αναφέρει και συνεχίζει λέγοντας ότι όλα αυτά συμβαίνουν γιατί τα παιδιά αυτά είναι σκληρά εργαζόμενα, αφού δουλεύουν αρκετές ώρες την εβδομάδα. Αλλαγή στη συμπεριφορά παρουσιάζουν όμως και τα πιο μεγάλα παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο ή βρίσκο- νται στην περίοδο της εφηβείας. «Στην περίπτωση αυτή, η αλλαγή παρατηρείται κυρίως στη συμπεριφορά των παιδιών στο σχολικό τους περιβάλλον. Διακρίνονται από τάση αλαζονείας και φτάνουν πολλές φορές μέχρι το σημείο να πιστέψουν ότι δεν χρειάζεται να διαβάσουν, γιατί είναι πλέον… διάσημοι», επισημαίνει. Το πιο σημαντικό όμως που θα πρέπει να προσέξουν οι γονείς, όπως λέει η κ. Βάρβογλη, είναι η κατάθλιψη των παιδιών όταν πια σβήσουν τα φώτα. «Τα παιδιά όταν σταματήσουν να ασχολούνται με τις διαφημίσεις και την τηλεόραση, νιώθουν άσχημα και αισθάνονται ότι δεν έδωσαν το 100% του εαυτού τους για να κρατηθούν στον χώρο αυτό».

Όπως υπογραμμίζει, οι γονείς οφείλουν να προετοιμάσουν τα παιδιά τους για τα προβλήματα που ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν όταν εισέλθουν στον χώρο του θεάματος και να τα παροτρύνουν να κάνουν εξισορροπητικές- κοινωνικές δραστηριότητες, όπως σπορ.

Τα παιδιά- θαύματα του Χόλιγουντ που χάθηκαν μέσα σε μια νύχτα


Τ ο Χόλιγουντ δημιουργεί παιδιά- θαύματα, τα οποία μάλιστα τις περισσότερες φορές χάνονται μέσα σε μια νύχτα. Ποιος δεν θυμάται το παιδί της μεγάλης οθόνης, τον ξανθό μπόμπιρα στην αμερικάνικη ταινία «Μόνος στο σπίτι» Μακόλεϊ Κάλκιν, ο οποίος από την ηλικία των 5 ετών εργαζόταν σκληρά, μοιράζοντας τον χρόνο του ανάμεσα στα κινηματογραφικά στούντιο. Το γεγονός ότι δεν χάρηκε την παιδική και εφηβική του ζωή εκτιμάται ότι υπήρξε η αιτία που εύκολα παρασύρθηκε στα ναρκωτικά, στο αλκοόλ και έκανε έναν αποτυχημένο γάμο μόλις στα 17 του χρόνια! Σήμερα, στα 25 του, ο Μακόλεϊ Κάλκιν έχει αποσυρθεί από τον κόσμο της σόουμπιζ.

Παιδί- θαύμα και η Ντρου Μπάριμορ, το ξανθό κοριτσάκι στην κινηματογραφική ταινία «Ε.Τ. Ο εξωγήινος». Στην πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση ήταν 7 ετών, ενώ λίγα χρόνια αργότερα έγινε γνωστή η εξάρτησή της από τα ναρκωτικά και το αλκοόλ. Μέχρι τα δεκατρία της είχε δοκιμάσει κάθε είδους ουσία και έκανε ήδη αποτοξίνωση. Η Ντρου Μπάριμορ ήταν τυχερή αφού κατάφερε, παρά την ταραχώδη παιδική και εφηβική ζωή, να ανακάμψει και να επιστρέψει δριμύτερη στα κινηματογραφικά στούντιο.