Στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχει μπει το τελευταίο διάστημα

η αγορά των κατεψυγμένων τροφίμων, καθώς υπάρχουν ενδείξεις για ολιγοπωλιακές

συμπεριφορές των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.

Σπ. Ζησιμόπουλος, πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Ερωτηματικά αλλά και

στοιχεία για έρευνα στην αγορά των κατεψυγμένων τροφίμων

Η Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο συμφωνιών των εταιρειών για ενιαίες

τιμολογιακές πολιτικές, καθώς και το αν υπάρχει κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης

από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο και κατέχουν μεγάλα μερίδια

στην αγορά. Αξίζει να σημειωθεί ότι δύο από αυτές, η Vivartia (ΔΕΛΤΑ) και η

Hellenic Quality Food’s (οικογένεια Φιλίππου), πρωταγωνιστούν (οι ίδιες ή

συγγενικές τους) και στο διερευνώμενο καρτέλ του γάλακτος.

Κοντά σε πόρισμα

Σύμφωνα με πληροφορίες, η έρευνα της Επιτροπής βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο

και δεν αποκλείεται σύντομα να έχει ολοκληρωθεί το πόρισμα. Μάλιστα, όπως έχει

επισημάνει και ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, από τα μέχρι τώρα

στοιχεία έχουν προκύψει ερωτηματικά για συγκέντρωση στον κλάδο των

κατεψυγμένων ο οποίος χαρακτηρίζεται από την ύπαρξη λίγων μεγάλων

επιχειρήσεων. Ο κ. Σπ. Ζησιμόπουλος πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, είχε

δηλώσει ότι τα στοιχεία που έχει δίνουν το έναυσμα και για περαιτέρω έρευνα.

Οι δύο ισχυρότεροι

Η γενική εικόνα του κλάδου πάντως δείχνει ότι στα κατεψυγμένα τρόφιμα είναι…

συντριπτική η παρουσία των δύο ισχυρότερων ελληνικών εταιρειών τροφίμων. Η

πρώτη είναι η Γενική Τροφίμων – Μπαρμπα-Στάθης του ομίλου Vivartia και η

δεύτερη η Hellenic Quality Foods. Οι δύο εταιρείες δραστηριοποιούνται η πρώτη

στις κατηγορίες των κατεψυγμένων λαχανικών, έτοιμων γευμάτων και ζύμης ενώ η

δεύτερη στα κρεατοσκευάσματα και τις ζύμες. Στον κλάδο δραστηριοποιούνται και

άλλες επιχειρήσεις όπως οι πολυεθνικές Unilever (Iglo), και Mc Cain, καθώς και

μικρότερες επιχειρήσεις και ορισμένες εισαγωγικές εταιρείες. Σημαντική είναι

και η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα μερίδια των οποίων

κυμαίνονται από 12% έως και 15% ανάλογα την κατηγορία προϊόντων.

* Τη συγκέντρωση στον κλάδο των κατεψυγμένων είχε καταγράψει πάντως

παλαιότερη ερευνά του ΙΟΒΕ σύμφωνα με την οποία σε κάθε κατηγορία κατεψυγμένων

προϊόντων, υπάρχουν 2-4 επιχειρήσεις με μερίδιο αγοράς που κυμαίνεται από

60%-90%, ανάλογα με το προϊόν.

* Η έρευνα στον κλάδο των κατεψυγμένων τροφίμων είχε αρχίσει έπειτα από

επιστολή της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης προς τον πρόεδρο της Επιτροπής

Ανταγωνισμού τον Μάρτιο του 2005.

Τάξη στην αγορά και πάταξη της διαφθοράς υπόσχεται ο Σιούφας

Δημ. Σιούφας, υπουργός Ανάπτυξης. Η έρευνα στον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας

θα φθάσει μέχρι το τέλος…

ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΕΣ και αγκυλώσεις του συστήματος στις αγορές παραδέχθηκε χθες

ο υπουργός Ανάπτυξης Δημήτρης Σιούφας. Ο υπουργός αναφερόμενος στο σκάνδαλο

των τελευταίων ημερών δήλωσε ότι η έρευνα στον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας θα

φθάσει σε βάθος, λέγοντας χαρακτηριστικά «την υπόθεση θα τη φθάσω μέχρι τέλος,

μέχρι να ξηλωθεί και η φόδρα». Η τροπή που έχει πάρει τις τελευταίες ημέρες η

υπόθεση του σκανδάλου της ΜΕΒΓΑΛ με την αποκάλυψη πολλών κουμπάρων που

εμπλέκονται σε διάφορες υποθέσεις, έχει δημιουργήσει ασφυκτικό περιβάλλον για

την κυβέρνηση. Χθες ωστόσο, ο υπουργός Ανάπτυξης δήλωσε την αποφασιστικότητα

της κυβέρνησης να πατάξει κάθε φαινόμενο διαφθοράς, αλλά και να βάλει τάξη

στην αγορά.

Διαψεύδει η Vivartia

Χθες στο θέμα της ύπαρξης καρτέλ στην αγορά του γάλακτος αναφέρθηκε με

ανακοίνωση της και η εταιρεία Vivartia (ΔΕΛΤΑ), η οποία διαψεύδει την ύπαρξή

του, λέγοντας ότι «ποτέ δεν υπήρξε καρτέλ γάλακτος ούτε μπορεί να υπάρξει».

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση της εταιρείας οι συχνές αλλαγές μεριδίων, η

ταχύτατη είσοδος πολλών νέων εταιρειών στην αγορά, ο έντονος πόλεμος προσφορών

προς τον καταναλωτή και η συνεχής αντιπαράθεση των εταιρειών σε εμπορικό,

επικοινωνιακό επίπεδο και σε νομικό, «έχουν απασχολήσει επανειλημμένως την

επικαιρότητα και την ειδησεογραφία και έχουν κατά κόρο τεκμηριωθεί. Σε ένα

τέτοιο περιβάλλον καθημερινής μάχης για την προτίμηση του καταναλωτή, καμία

συνεννόηση δεν είναι δυνατή. Τα συμφέροντα είναι αντίθετα. Οι πρακτικές εξ

ορισμού αποκλίνουσες. Η ΔΕΛΤΑ έχει παράσχει με απόλυτη προθυμία έναν τεράστιο

όγκο στοιχείων για την ενημέρωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ανταποκρινόμενη

στη διενεργούμενη εδώ και δύο χρόνια έρευνά της. Η ΔΕΛΤΑ αισθάνεται ότι δεν

έχει τίποτε να κρύψει και τίποτε να φοβηθεί. Την ηγετική της θέση στην αγορά

δεν την κέρδισε με εναρμονισμένες πρακτικές, αλλά με τις δικές της

προδιαγραφές».