Τους τελευταίους μήνες χιλιάδες καταναλωτές στρέφονται ομαδικά στον τραπεζικό

γκισέ, και δανείζονται δεκάδες χιλιάδες ευρώ προκειμένου να χρηματοδοτήσουν

την αγορά τζιπ και άλλων πολυτελών οχημάτων, τα οποία και αποπληρώνουν σε

δεκάδες δόσεις.

Από την πλευρά τους τράπεζες και αντιπροσωπείες αυτοκινήτων εκμεταλλεύονται τη

συγκυρία και λανσάρουν ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα, με δέλεαρ τις

χαμηλότοκες δόσεις και τα «δώρα» σημαντικής αξίας. Παράλληλα, «βλέποντας»

αντίστοιχο ενδιαφέρον και για αγορά σκαφών αναψυχής, ετοιμάζονται να λανσάρουν

ειδικά δάνεια, με εξίσου προνομιακούς όρους.

Έως και 75.000 ευρώ!

Πρόκειται για νέας γενιάς προϊόντα που – με «κλειδί» την υποθήκη περιουσιακών

στοιχείων – επιτρέπουν στους Έλληνες να δανειστούν έως και 75.000 ευρώ για

καταναλωτικές ανάγκες! H «φρενίτιδα» των δανειοληπτών έχει προκαλέσει και νέο

πονοκέφαλο στην Τράπεζα της Ελλάδος, που διαπιστώνει ότι το φάσμα του

υπερδανεισμού πλανάται πάνω από μια ακόμα κατηγορία δανείων. Ανησυχίες

εκφράζουν και οι ίδιοι οι τραπεζίτες, καθώς μαζί με τα δάνεια αυξάνονται και

οι επισφάλειες, που σε κάποιες τράπεζες φτάνουν μέχρι και το 10% στο σύνολο

της καταναλωτικής πίστης.

50% πάνω τα δάνεια

Με άλλα λόγια, το τοπίο στην καταναλωτική πίστη έχει αλλάξει άρδην τα

τελευταία χρόνια, με τους δανειολήπτες να ζητούν περισσότερα χρήματα, αλλά και

να καλύπτουν με αυτά άλλου τύπου αγορές σε σχέση με το παρελθόν. «Σήμερα,

σχεδόν όλες οι αγορές αυτοκινήτων γίνονται μέσω τραπεζικού δανεισμού. Από τα

πιο οικονομικά μέχρι και τα πιο πολυτελή οχήματα, τα μετρητά πλέον σπανίζουν»,

αναφέρει χαρακτηριστικά στέλεχος μεγάλης τράπεζας. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε,

ότι από τον Ιανουάριο του 2005 μέχρι σήμερα τα καταναλωτικά δάνεια με

δικαιολογητικά – στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα δάνεια αυτοκινήτου –

έχουν αυξηθεί κατά 50%, φτάνοντας τα 4,3 δισ. ευρώ, έναντι περίπου 2,85 δισ.

ευρώ ενάμιση χρόνο πριν.

«Συνωμοσία δανεισμού»

Οι τράπεζες πριμοδοτούν τις αντιπροσωπείες που, με τη σειρά τους, διαθέτουν

τζιπ και άλλα πολυτελή αυτοκίνητα με δόση 300 ευρώ για πολλούς, πολλούς μήνες

Στη «συνωμοσία του δανεισμού» εμπλέκονται τόσο οι τράπεζες όσο και οι

αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, που «σπρώχνουν» τους αγοραστές στο γκισέ των

τραπεζών. «Αν αγοράσεις το αμάξι με δάνειο, θα πάρεις δώρο τον συναγερμό, τα

πατάκια ή το ηχοσύστημα. Αντίθετα, αν επιλέξεις να πληρώσεις με μετρητά, τα

δώρα αυτά εξαφανίζονται», αναφέρει τραπεζίτης. Και αυτό γιατί οι τράπεζες

πριμοδοτούν τις αντιπροσωπείες, που με τη σειρά τους διαθέτουν τζιπ και

πολυτελή αυτοκίνητα με δόση 300 ευρώ για πολλούς, πολλούς μήνες.

Για αγορά… σκάφους

Εκτός από την ξηρά, ο δανεισμός επεκτείνεται και στη θάλασσα. Μεγάλη τράπεζα

σύντομα θα διαθέσει ειδικό καταναλωτικό δάνειο για αγορά…σκάφους, καθώς η

συγκεκριμένη κατηγορία δανειοληπτών παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Αποτέλεσμα, το μέσο ύψος των καταναλωτικών δανείων με δικαιολογητικά σήμερα να

ξεπερνά τα 12.000 ευρώ, τουλάχιστον 20% υψηλότερο σε σύγκριση με την

προηγούμενη διετία. Και η «κούρσα» καλά κρατεί, καθώς σύμφωνα με τα επίσημα

στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, τα δάνεια αυτής της κατηγορίας «έτρεξαν» με

ετήσιο ρυθμό αύξησης 47,4% τον Φεβρουάριο του 2006.

Ρισκάρουν το σπίτι τους

Πέρα από την κάλυψη πολυτελών επιθυμιών, η διάθεση καταναλωτικών δανείων με

εξασφαλίσεις – δηλαδή υποθήκευση περιουσιακών στοιχείων – άνοιξε εκ νέου τον

ασκό του Αιόλου. Κατά πρώτον, γιατί το μέγιστο όριο δανεισμού εκτινάχθηκε στα

75.000 ευρώ για καταναλωτικά δάνεια – όταν μέχρι το 2003, πριν δηλαδή από την

απελευθέρωση της καταναλωτικής πίστης μετά βίας ξεπερνούσε τα 3.000 ευρώ.

Δηλαδή οι Έλληνες σήμερα μπορούν να δανειστούν ευκολότερα περισσότερα χρήματα,

χωρίς συχνά να μπορούν να αντεπεξέλθουν στις μηνιαίες δόσεις. Με δέλεαρ τα

χαμηλότερα επιτόκια – που ξεκινούν ακόμα και από το 5%, έναντι περίπου 11% στα

δάνεια χωρίς εξασφάλιση – είναι διατεθειμένοι να «ρισκάρουν» ακόμα και το

σπίτι τους ή άλλα περιουσιακά στοιχεία.

Παράλληλα, με τη μέθοδο αυτή, πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό αποκτούν

χιλιάδες ενδιαφερόμενοι, που μέχρι πρότινος ήταν αποκλεισμένοι. «Αν ένας

άνεργος μού ζητήσει δάνειο 20.000 ευρώ, θα δυσκολευθώ πολύ να του το δώσω. Αν

ο ίδιος όμως προσφέρει ως εξασφάλιση ισόποσες καταθέσεις ή αντίστοιχες

επενδύσεις, σίγουρα θα πάρει το «πράσινο φως», αναφέρει χαρακτηριστικά

τραπεζίτης. Δεν είναι, όμως, καθόλου σίγουρο ότι αυτός ο δανειολήπτης θα είναι

συνεπής στην αποπληρωμή των δόσεών του.

H μεταφορά υπολοίπου… μεγαλώνει τα χρέη

Τα προγράμματα μεταφοράς υπολοίπου είναι ο τρίτος, και εξίσου σημαντικός λόγος

για την εκτίναξη των οφειλών στην καταναλωτική πίστη. Μάλιστα, δικαιολογούν

και την ταυτόχρονη πτώση των υπολοίπων στις πιστωτικές κάρτες, που από τα 7,7

δισ. ευρώ στις αρχές του 2005 μειώθηκαν στα 7,4 δισ. ευρώ τον Φεβρουάριο του

2006.

Ενώ μέχρι πρότινος αρκετοί δανειολήπτες είχαν οφειλές σε αρκετά, χαμηλού

ύψους, καταναλωτικά δάνεια αλλά και πιστωτικές κάρτες, οι ίδιοι άνθρωποι

συγκεντρώνουν τις οφειλές τους σε ένα καταναλωτικό δάνειο με χαμηλότερο

επιτόκιο. Με τη διαφορά, όμως, ότι οι τράπεζες τους δελεάζουν να δανειστούν

περισσότερα χρήματα – για τα τρέχοντα έξοδα. Έτσι, αν και οι μηνιαίες δόσεις

μειώνονται, το χρέος στην πραγματικότητα αυξάνεται, ενώ παράλληλα χρειάζεται

και περισσότερος χρόνος μέχρι ο δανειολήπτης να απαλλαχθεί από τα «βάρη» του.

Δεν είναι, μάλιστα, σπάνιο φαινόμενο δανειολήπτες να μεταφέρουν οφειλές από τη

μια τράπεζα στην άλλη, διαιωνίζοντας το χρέος τους αλλά και «φορτώνοντας» τον

λογαριασμό με μερικές εκατοντάδες ή και χιλιάδες ευρώ επιπλέον σε κάθε αναχρηματοδότηση.