Στη γιγαντιαία οθόνη της ιστορικής Αίθουσας ΚΥΣΕΑ, όπου ενημερώνονται από

την πολιτική και τη στρατιωτική ηγεσία περισσότεροι από 30 βουλευτές, περνούν

μία μία οι προμήθειες που περιλαμβάνονται στο νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα.

Γιουροφάιτερ σε εντυπωσιακό ελιγμό. Τρεις πρωθυπουργοί (Μπλερ, Μέρκελ,

Μπερλουσκόνι) προωθούν την επιλογή του από τη χώρα μας

Στο βήμα ο επιτελάρχης του ΓΕΕΘΑ υποναύαρχος Εμ. Χωριανόπουλος περιγράφει:-

Αγοράζουμε 40 F-16 block 52 Plus…

– Άλλαξε χθες ο αριθμός!, πετάγεται γελώντας ο υπεύθυνος Εξωτερικών και Άμυνας

του ΠΑΣΟΚ κ. Χρ. Παπουτσής.

– Με συγχωρείτε, επαναλαμβάνω: Αγοράζουμε 30 F-16…

H απόφαση του ΚΥΣΕΑ της περασμένης Τετάρτης για μη παραγγελία των 10 επιπλέον

F-16 από τις ΗΠΑ δεν έπιασε στον «ύπνο» μόνο τους επιμελητές της ενημέρωσης

που έγινε στα μέλη της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής. Στην ίδια –

και χειρότερη – θέση βρέθηκαν οι Αμερικανοί που δεν μπόρεσαν να προβλέψουν ότι

η Αθήνα χρειαζόταν έναν λεονταρισμό για να απαντήσει στην υπόθεση των

υποκλοπών.

Από την άλλη πλευρά, η απόφαση έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από τους Ευρωπαίους

που ήδη βρίσκονταν όχι μόνο σε εγρήγορση αλλά σε σκληρότατο διαγκωνισμό για το

χρυσό ελληνικό συμβόλαιο. Από τον περασμένο Νοέμβριο δημοσίως (Βουλή, από τον

κ. Σπ. Σπηλιωτόπουλο) αλλά και κατ’ ιδίαν από… αρμοδιότερα χείλη, οι

ενδιαφερόμενοι ηγέτες της E.E. έχουν ενημερωθεί ότι το αεροσκάφος 4ης γενιάς

που θα προμηθευθεί η Ελλάδα θα είναι ευρωπαϊκό. Τα 30 μαχητικά θα παραγγελθούν

εντός του 2006 και προσφέρουν τζίρο στη χειμαζόμενη αμυντική βιομηχανία έως

και 3 δισ. ευρώ – χώρια τα όπλα, τα υπόλοιπα «μπιχλιμπίδια» και αναμενόμενες

νέες παραγγελίες.

Στην ευρωπαϊκή αερομαχία οι εμπλεκόμενοι είναι πολλοί: οι Γερμανοί, οι

Βρετανοί, οι Ιταλοί και οι Ισπανοί με το Γιουροφάιτερ, οι Γάλλοι με το Ραφάλ,

οι Σουηδοί με το Γκριπέν και – εσχάτως – οι Ρώσοι με το Σουχόι.

Πολιτικοί… ντίλερ. Εδώ και αρκετούς μήνες οι «άνθρωποι με τα γκρίζα

κοστούμια των πολεμικών βιομηχανιών έχουν περάσει στις δεύτερης κατηγορίας

δουλειές του μάνατζμεντ και ο πρώτος ρόλος έχει αναληφθεί από τους ηγέτες των

αντίστοιχων κυβερνήσεων. Ο πρώην καγκελάριος Σρέντερ είχε αλληλογραφία με τον

κ. K. Καραμανλή, ενώ η διάδοχός του κ. Άνγκελα Μέρκελ τα είπε κατ’ ιδίαν με

τον Έλληνα Πρωθυπουργό για το Γιουροφάιτερ – το ίδιο έχει γίνει με τους κ.κ.

Μπλερ και Μπερλουσκόνι.

Στο Παρίσι, αν αληθεύουν όσα εκπορεύονται από το γαλλικό λόμπι της Αθήνας, ο

πρόεδρος Σιράκ ετοιμάζει και αυτός επιστολή – αν δεν έχει ήδη σταλεί. Σε

ανάλογο επίπεδο θα κινηθούν και οι Σουηδοί σε έδαφος που έχει ήδη καλλιεργηθεί

διά της διπλωματικής οδού. Οι Ρώσοι, που προαναγγέλλουν «δυναμική παρουσία»,

έδωσαν το μήνυμα του «μη αποκλεισμού τους από διαγωνιστικές διαδικασίες» διά

του προέδρου τους κ. Πούτιν τον περασμένο Σεπτέμβριο όταν συναντήθηκε με τον

κ. K. Καραμανλή στη Χαλκιδική. Οι Ρώσοι δεν θα ήθελαν με τίποτα συμπεριφορά

ανάλογη του παρελθόντος, όταν κόπηκαν από την αξιολόγηση αμαχητί.

Σκληρές κόντρες είχαν οι Σπηλιωτόπουλος και Ζορμπάς για τη διαδικασία αγοράς

των F-16

Παρασκήνιο. Θα γίνει όμως διεθνής διαγωνισμός ή η κυβέρνηση θα

ακολουθήσει την προσφιλή της τακτική τής απευθείας ανάθεσης με διακρατική

συμφωνία που στον νέο νόμο λέγεται «προμήθεια με διαπραγμάτευση»;

Το έντονο παρασκήνιο γίνεται – προς το παρόν – γύρω από το δίλημμα αυτό. Οι

εταίροι της κοινοπραξίας του Γιουροφάιτερ προτιμούν την προμήθεια με

διαπραγμάτευση, αφού θεωρούν έγκυρη προηγούμενη (το 2001, επί ΠΑΣΟΚ) απόφαση

του ΚΥΣΕΑ για συμπαραγωγή 60 Γιουροφάιτερ στην Ελλάδα, για την οποία μάλιστα

είχε μονογραφηθεί σχετική συμφωνία. Όλοι οι άλλοι (Γάλλοι, Σουηδοί και Ρώσοι)

προτιμούν διαγωνισμό, καθώς θεωρούν ότι έτσι θα αναδειχθούν τα σημεία που κατά

τη γνώμη τους υπερτερούν. Τη διαδικασία αυτή προτιμά και η Ουάσιγκτον, που

θεωρείται βέβαιο πως θα αξιοποιήσει αν επιλεγεί συμμετέχοντας με το JSF

(F-35).

Πόκερ. H Αθήνα, με δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού κ. Ευάγγ. Μεϊμαράκη,

αφήνει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά: Στους Γερμανούς – για να τους πιέσει – λέει

ότι όλοι οι άλλοι… πιέζουν για διαγωνισμό. Και στους Γάλλους – για να τους

πιέσει επίσης – επικαλείται την παλιά απόφαση του ΚΥΣΕΑ εμπλέκοντας, έμμεσα,

το ΠΑΣΟΚ.

Στην ιδιότυπη αυτή μάχη η αξιωματική αντιπολίτευση διατηρεί αποστάσεις. «Εσείς

έχετε το καρπούζι, εσείς και το μαχαίρι» λέει στην κυβέρνηση προβάλλοντας ως

κύριο αίτημα τη διαφάνεια.

Διαφορετικοί ρόλοι και κόστος

Οι τιμές των υποψήφιων για αγορά αεροσκαφών ποικίλλουν καθώς το καθένα εξ

αυτών έχει διαφορετικά επιχειρησιακά χαρακτηριστικά και δυνατότητες: άλλα

είναι κυρίως αεροσκάφη αεροπορικής υπεροχής και άλλα κυρίως κρούσης, ενώ άλλα

έχουν αυξημένες δυνατότητες εναλλαγής εν πτήσει (swing role κ.λπ.)

Οι… σκούνες των αιθέρων

Ένα άγνωστο παρασκήνιο που αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση ήθελε να προχωρήσει

άρον – άρον στην παραγγελία των αμερικανικών F-16 αποκαλύπτουν οι σημειώσεις –

ενστάσεις του κ. Γ. Ζορμπά στον σχετικό φάκελο προμήθειας κατά την πορεία

υλοποίησής του.

Πρόκειται για σημειώσεις με «σφραγίδα και υπογραφή» σε επίσημα έγγραφα που

προκάλεσαν έντονες κόντρες και καβγάδες μεταξύ του απερχόμενου γενικού

γραμματέα και του πρώην υπουργού κ. Σπήλιου Σπηλιωτόπουλου και οι οποίες

σήμερα αποτελούν αντικείμενο μελέτης από συνεργάτες του νέου υπουργού.

Όσοι ξέρουν τι διημείφθη μεταξύ τους – προφορικά και γραπτά – εύκολα μπορούν

να συμπεράνουν ότι η παραγγελία των F-16 (ανεξάρτητα από το αξιόμαχο του

αεροσκάφους) ήταν ένα ρουσφέτι στις ΗΠΑ που έπρεπε να γίνει άρον – άρον. Έστω

κι αν, όπως είπε, κάποια στιγμή ο κ. Ζορμπάς στον πολιτικό προϊστάμενό του,

«F-16 χωρίς όπλα είναι μια απλή… σκούνα!».

Πύραυλος… φάντασμα. Το γιατί, φάνηκε γρήγορα: H ανακοίνωση της

παραγγελίας έγινε χωρίς να διασφαλιστεί ταυτόχρονα η αποδέσμευση των όπλων που

ήθελε η Αεροπορία, με αποτέλεσμα οι ΗΠΑ να κόψουν τρεις από τους πυραύλους.

Για τον έναν είπαν ότι δεν έχει κατασκευαστεί ακόμη και ίσως να μη φτιαχτεί

ποτέ, αλλά τρεις μήνες μετά τον πούλησαν (!) στην Αυστραλία.

Όταν ο κ. Ζορμπάς ζήτησε εγγράφως να πάνε «χέρι – χέρι» σκάφος και όπλα, του

υποδείχθηκε «άνωθεν» να διαγράψει την ένστασή του διότι η αγορά είναι, λέει,

«κυβερνητική απόφαση». Τώρα που κόπηκαν τα 10 F-16 η Αεροπορία τρέχει και δεν

φτάνει να κάνει «τσόντα» παραγγελία…