«Κάηκαν όλες οι ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές μου συσκευές, ο υπολογιστής, η

τηλεόραση, το αιρ-κοντίσιον και φυσικά η ΔΕΗ είχε ευθύνη, γιατί διαφοροποίησε

την τάση του ρεύματος με συνέπεια να πάθω εγώ ζημιά. Έκανα αυτό που πρέπει να

κάνει κάθε καταναλωτής, όταν ζημιώνεται με ευθύνη άλλων. Μπορεί να πέρασαν

τρία χρόνια, αλλά τελικά αποζημιώθηκα».

Ο κ. Γιάννης Δημόπουλος, πρώην βουλευτής και υφυπουργός Εμπορίου, είναι ένας

από τους λίγους καταναλωτές που «τα’ βαλαν» με τη ΔΕΗ και κατάφεραν να την

κερδίσουν. Ξαφνικές διακοπές ρεύματος, αυξομειώσεις της τάσης που προκαλούν

βλάβες σε ηλεκτρικές συσκευές – ακόμη και οικιακές – αλλά και σε παραγωγικές

μονάδες, συνιστούν, όπως προκύπτει από μια σειρά δικαστικών αποφάσεων, «λόγο

αποκατάστασης των οικονομικών συνεπειών», ώστε, τουλάχιστον, να μην πληρώνει

τα… καμένα ο καταναλωτής. Ωστόσο, οι καταναλωτές που αποφασίζουν να κινηθούν

εναντίον της ΔΕΗ φθάνουν να αποζημιωθούν έπειτα από… χρόνια. Είναι

χαρακτηριστική η περίπτωση επιχειρηματία από το Μεσολόγγι, ο οποίος

αποζημιώθηκε από την επιχείρηση για ζημιά που είχε υποστεί ύστερα από τρία

χρόνια δικαστικής διαμάχης.

«Στις 17 Φεβρουαρίου του 2001 έπειτα από αυξομείωση της τάσης του ρεύματος και

διακοπή, κάηκαν όλες οι ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές στο σπίτι μου,

στην Πυλαία», περιγράφει ο κ. Δημόπουλος. «Φυσικά η ευθύνη για τη ζημιά ήταν

της ΔΕΗ, γιατί διαφοροποίησε την τάση του ρεύματος. Το γεγονός επιβεβαίωσε και

μία γειτόνισσά μου, που ήρθε και κατέθεσε στο Δικαστήριο, ενώ τις

επιστημονικές εξηγήσεις έδωσε ένας μηχανικός». Και μπορεί εκείνος να μπήκε στη

διαδικασία να προσφύγει εναντίον της ΔΕΗ, ωστόσο επισημαίνει ότι είναι μάλλον

δύσκολο να αποφασίσει κάτι τέτοιο ο κάθε καταναλωτής που θίγεται. «Όλοι

σκέφτονται ότι θ’ αργήσουν να βρουν το δίκιο τους, ενώ υπάρχει και το θέμα των

αμοιβών των δικηγόρων, γι’ αυτό και δύσκολα στρέφονται εναντίον της ΔΕΗ. Εγώ

ήμουν τυχερός, καθώς είμαι ο ίδιος δικηγόρος και έχω και τον γιο μου δικηγόρο,

που ανέλαβε την υπόθεση».

Τα αποδεικτικά στοιχεία. Οι καταναλωτικές οργανώσεις συμβουλεύουν τους

πολίτες να κρατούν όσο μπορούν περισσότερα στοιχεία (την ημερομηνία, το είδος

της βλάβης) για τις βλάβες που έχουν υποστεί οι συσκευές τους, έπειτα από μία

διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος ή πτώση της τάσης, προκειμένου στη συνέχεια να

μπορούν να διεκδικήσουν και να στηρίξουν νομικά μία αγωγή για αποζημίωση. Τόσο

το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών όσο και η ΕΚΠΟΙΖΩ αναφέρουν ότι οι

καταγγελίες πολιτών για βλάβες σε συσκευές λόγω διακοπών ρεύματος ή

αυξομείωσης της τάσης είναι συχνές, αλλά συνήθως στερούνται αποδεικτικών

στοιχείων. Ένας ακόμη τρόπος για να επιλυθεί μία τέτοιου είδους διαφορά των

πολιτών με τη ΔΕΗ, συμπληρώνουν οι καταναλωτικές οργανώσεις, είναι να

απευθύνονται στον Συνήγορο του Πολίτη. Το 2001, μάλιστα, ο Συνήγορος του

Πολίτη είχε δημοσιεύσει ειδικό πόρισμα ύστερα από πολλές καταγγελίες πολιτών

που δεν είχαν αποζημιωθεί από τη ΔΕΗ, έπειτα από βλάβες στις ηλεκτρικές

συσκευές τους. Στο πόρισμα, ο Συνήγορος είχε επισημάνει την απουσία

συστηματικής μέριμνας ενημέρωσης του καταναλωτή για συσκευές και

εγκαταστάσεις, που ενδεχομένως θα μπορούσαν να αποτρέψουν τους κινδύνους.

Επιπλέον, ανέφερε ότι μόνος υπεύθυνος για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων της

ΔΕΗ είναι η ίδια η επιχείρηση.

Τι λέει η ΔΕΗ. H ΔΕΗ σήμερα ενημερώνει τους πολίτες ότι σε περίπτωση

βλάβης εξαιτίας της τροφοδοσίας ρεύματος (π.χ. αυξομείωση τάσης) θα πρέπει να

απευθύνονται, υποβάλλοντας σχετική αίτηση, στο γραφείο της, από το οποίο

εξυπηρετείται το ακίνητό τους. Προσθέτει όμως ότι «μικρές ή μεγάλες μεταβολές

της τάσης τροφοδότησης, όπως π.χ. περιστασιακές βυθίσεις ή διακοπές της τάσης,

είναι αναπόφευκτες, αφού μπορεί να οφείλονται σε φυσικά φαινόμενα (π.χ.

κεραυνούς, πτώση δένδρων), σε τυχαίες βλάβες, σε παρεμβάσεις τρίτων και σε

άλλα απρόβλεπτα εξωτερικά αίτια». Επιπλέον, η επιχείρηση πληροφορεί τους

καταναλωτές ότι «για να ελαχιστοποιήσουν τυχόν ζημιές από βλάβη στην

τροφοδοσία ρεύματος, μπορούν να εγκαθιστούν κατάλληλες προστατευτικές

διατάξεις στην εσωτερική τους ηλεκτρική εγκατάσταση (π.χ. σταθεροποιητές

τάσης), προκειμένου να προληφθεί η πρόκληση ζημιών ή η εμφάνιση ανωμαλιών στη

λειτουργία των συσκευών τους». Παρ’ όλα αυτά δεν αναφέρει ούτε το κόστος

τέτοιων συσκευών ούτε ποιος θα το καλύψει.

H ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΑΡΓΗΣΕ… ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ

«Νίκησα, αλλά είχα καταστραφεί…»

Ο κ. Δημήτρης Μπούλης είδε μέσα σε λίγες ώρες, το καλοκαίρι του 1992, τη

μονάδα ιχθυοκαλλιέργειας που είχε να καταστρέφεται από τις αυξομειώσεις του

ρεύματος

«Χρειάστηκαν περίπου 10 χρόνια για να αποζημιωθώ από τη ΔΕΗ για βλάβη που είχε

υποστεί το ιχθυοτροφείο μου από πτώση της τάσης. Ώσπου να πάρω όμως την

αποζημίωση είχα καταστραφεί: η επιχείρηση που είχα, έκλεισε».

H μονάδα ιχθυοκαλλιέργειας στο Βαλτί Μεσολογγίου του κ. Δημήτρη Μπούλη

καταστράφηκε το καλοκαίρι του 1992, μέσα σε λίγες ώρες. Για τη σωστή

λειτουργία της μονάδας η σταθερή τάση του ηλεκτρικού ρεύματος καθ’ όλο το

24ωρο, ήταν απαραίτητη προϋπόθεση. H σύμβαση που είχε υπογράψει ο κ. Μπούλης

με τη ΔΕΗ προέβλεπε την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος τριφασικού (380 VOLT) και

μονοφασικού (220 VOLT) και τη διατήρηση της τάσης σταθερή διαρκώς.

Όταν όμως ξαφνικά η τάση του ρεύματος – και των δύο κατηγοριών – άρχισε να

αυξομειώνεται, απορρυθμίστηκαν τα μηχανήματα ανακύκλωσης, ανανέωσης και

οξυγόνωσης των υδάτων των δεξαμενών και μοιραία τα ψάρια πέθαναν. H συνολική

ζημία που υπέστη η μονάδα ιχθυοκαλλιέργειας ήταν της τάξης των 109.748.000

δρχ., ποσό το οποίο επιδίκασε στην εταιρεία το Εφετείο Πατρών. H ΔΕΗ ωστόσο

προσέφυγε στον Άρειο Πάγο ζητώντας την αναίρεση της απόφασης. H υπόθεση

τελεσιδίκησε 9 χρόνια μετά την κατάθεση της πρώτης αγωγής, με απόφαση του

Αρείου Πάγου, με την οποία δεν έγινε δεκτή η αναίρεση και έτσι επικυρώθηκε η

απόφαση του Εφετείου που είχε δικαιώσει τον παραγωγό.

«Ο αγώνας που έκανα για να αποζημιωθώ αποδείχθηκε τόσο χρονοβόρος και με τόσο

υψηλό κόστος, που έχασα όλη τη μονάδα αλλά και ένα ακίνητο λόγω χρεών σε

τράπεζα» αναφέρει ο πρώην ιχθυοκαλλιεργητής, αφού σήμερα έχει αναγκαστεί να

αλλάξει επάγγελμα και ασχολείται με διανομές ποτών. «Εάν είχα πάρει τα χρήματα

νωρίτερα, θα μπορούσα ίσως να ξεκινήσω από την αρχή και να σώσω τη μονάδα

ιχθυοκαλλιέργειας» προσθέτει.

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

1. H ηλεκτρολογική εγκατάσταση του ακινήτου πρέπει να είναι άριστα

συντηρημένη: σε διαφορετική περίπτωση, ακόμη κι αν η ΔΕΗ ευθύνεται για την

πρόκληση ζημιάς, ο καταναλωτής είναι δυνατό να μη βρει το δίκιο του

2. Ο καταναλωτής πρέπει να καταγράφει όσο το δυνατόν περισσότερες

πληροφορίες για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες υπέστη τη ζημιά: καλό είναι

να επιβεβαιώνεται η μαρτυρία του και από δεύτερο μάρτυρα, γείτονα ή τεχνικό –

ηλεκτρολόγο

3. H προσφυγή στη Δικαιοσύνη δεν είναι ο μόνος δρόμος για τη διεκδίκηση

αποζημίωσης: καταγγελίες δέχεται και έχει περιθώριο παρέμβασης και ο Συνήγορος

του Πολίτη