Περιφερειακά αεροδρόμια και μικρότερα λιμάνια της χώρας, θα… μεταταγούν

στην ιδιοκτησία εταιρειών συμμετοχών – οι οποίες θα εισαχθούν στο

Χρηματιστήριο (στη φωτογραφία το λιμάνι της Ηγουμενίτσας)

Λιμάνια και αεροδρόμια θα πάρουν τον δρόμο του Χρηματιστηρίου ή της απευθείας

πώλησης των δικαιωμάτων εκμετάλλευσής τους σε ιδιώτες, σύμφωνα με πληροφορίες

από το οικονομικό επιτελείο που ετοιμάζεται να δρομολογήσει, τις επόμενες

ημέρες, τα απαραίτητα για το καινοτόμο αυτό εγχείρημα προπαρασκευαστικά έργα.

Συγκεκριμένα, τα σχέδια της κυβέρνησης προβλέπουν τη σύσταση εταιρειών

συμμετοχών (holding), στις οποίες θα συμμετέχουν ένα ή περισσότερα λιμάνια ή

αεροδρόμια. Εννοείται ότι αυτά θα είναι τα μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια

και λιμάνια της χώρας. Οι εταιρείες holding στη συνέχεια θα εισαχθούν στο

Χρηματιστήριο ή θα δοθούν για εκμετάλλευση σε ιδιώτες. Το τελευταίο αυτό βήμα

προγραμματίζεται να γίνει το 2007.

Αναβάθμιση και πώληση

Εν τω μεταξύ, όμως, ήδη από φέτος θα αρχίσει η αναβάθμιση των συγκεκριμένων

εγκαταστάσεων υποδομών, ώστε να πουληθούν σε καλύτερη τιμή. Αυτό θα γίνει,

σύμφωνα πάντα με τα κυβερνητικά σχέδια, με όχημα το νέο θεσμικό πλαίσιο για

τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). «Θα κατασκευάσουμε, για

παράδειγμα, μια νέα προβλήτα στο λιμάνι που θέλουμε να ιδιωτικοποιήσουμε»,

λέει ενδεικτικά υψηλόβαθμο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου. Έτσι, το

λιμάνι θα αποκτήσει μεγαλύτερη αξία και θα προσελκύσει το επενδυτικό

ενδιαφέρον όταν θα έρθει η ώρα της ιδιωτικοποίησής του.

Τι προβλέπει το σχέδιο

Για να μην επιβαρυνθεί, όμως, το Δημόσιο με το κόστος της επένδυσης, θα την

αναλάβει και αυτήν ο ιδιωτικός τομέας, μέσω σύμπραξης με το Δημόσιο. Το

Δημόσιο θα εγκαινιάσει έτσι την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για τις

ΣΔΙΤ, μέσα από ένα σύνθετο σχέδιο που προβλέπει:

* Κατασκευή έργων αναβάθμισης σε λιμάνια και αεροδρόμια με

αυτοχρηματοδότηση από τους ιδιώτες.

* Εξόφληση των ιδιωτών με καταβολή μισθώματος.

* Εισαγωγή στη συνέχεια των εταιρειών holding λιμανιών και αεροδρομίων

στο Χρηματιστήριο και είσπραξη εσόδων για τη μείωση του χρέους ή εναλλακτικά

παραχώρηση της εκμετάλλευσής τους σε ιδιώτες έναντι μισθώματος που θα

εισπράττει πλέον το κράτος.

Σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια, τα κυβερνητικά σχέδια προβλέπουν αξιοποίηση

τμημάτων ήδη υφιστάμενων στρατιωτικών εγκαταστάσεων για εμπορικούς σκοπούς.

Ήδη έχουν προεπιλεγεί δύο στρατιωτικά αεροδρόμια γι’ αυτόν τον σκοπό, ένα στη

Θεσσαλία και ένα στην Πελοπόννησο.

H διυπουργική επιτροπή που προβλέπει ο νόμος για τις Συμπράξεις Δημόσιου

Ιδιωτικού Τομέα θα συνεδριάσει για πρώτη φορά την ερχόμενη Τετάρτη. Οι

υπουργοί θα ενημερωθούν από τον υπουργό Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφη για το

συγκεκριμένο σχέδιο.

Πιο άμεσα είναι τα σχέδια για την προώθηση μικρότερων επενδύσεων, για τις

οποίες έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον από κατασκευαστές και χρηματοπιστωτικά

ιδρύματα. Ο αρμόδιος γενικός γραμματέας ΣΔΙΤ θα ενημερώσει τους υπουργούς

σχετικά με τα έργα αυτά που περιλαμβάνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, σχολεία,

νοσοκομεία, αστυνομικά τμήματα, ακόμη και φυλακές.

H χρονιά των τραπεζών

Έναν δύσκολο χρόνο έχει μπροστά του το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης,

κατά τη διάρκεια του οποίου πρέπει να εξασφαλίσει αγοραστές για την Εμπορική

Τράπεζα, καθώς και για τις μετοχές της ATE και του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου.

H ιδιωτικοποίηση της Εμπορικής είναι ίσως το δυσκολότερο εγχείρημα, καθώς η

κυβέρνηση επιδιώκει να πουλήσει μεγάλο πακέτο και το μάνατζμεντ της τράπεζας

και κατά προτίμηση σε ξένο εταίρο, ενώ η σημερινή μεγαλομέτοχος Credit

Agricole εξακολουθεί να μη δίνει ένα ξεκάθαρο σήμα για τις προθέσεις της.

Την επόμενη ή το πολύ τη μεθεπόμενη εβδομάδα θα συνεδριάσει και η αρμόδια για

τις αποκρατικοποιήσεις διυπουργική επιτροπή, προκειμένου να αποφασίσει την

τοποθέτηση συμβούλου της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση της Εμπορικής. H

διαδικασία ιδιωτικοποίησης θα είναι διαγωνιστική, αλλά θα δοθεί ένα προβάδισμα

στην Credit Agricole, με την ελπίδα να ανταποκριθεί. Αν αυτό δεν συμβεί,

πάντως, η κυβέρνηση θα είναι υποχρεωμένη βάσει της διαδικασίας να πουλήσει το

πακέτο των μετοχών της ΔΕΚΑ (9,5%) σε όποιον κάνει την καλύτερη προσφορά. Οι

πληροφορίες αναφέρουν ότι το ενδιαφέρον από την εγχώρια αγορά είναι ισχυρό. H

όλη προσπάθεια δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί σε μικρότερο διάστημα από ένα

εξάμηνο.

Έτσι, είναι πιθανό να προηγηθεί η εισαγωγή ενός πρώτου πακέτου μετοχών της ATE

στο Χρηματιστήριο. Για την ATE τα κυβερνητικά σχέδια προβλέπουν πώληση ώς και

33% των μετοχών της, ώστε το Δημόσιο να περιοριστεί στο 51%, αλλά αυτό ίσως

γίνει σταδιακά, ανάλογα με τις δυνατότητες της αγοράς. Σε πρώτη φάση θα

πωληθεί πιθανότατα ένα ποσοστό 10% και θα ακολουθήσουν τα άλλα. Αργότερα,

εξάλλου, θα οδηγηθεί στο Χρηματιστήριο και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.

Το σίγουρο είναι ότι με όλες αυτές τις κινήσεις και τη διαρροή σχετικών

πληροφοριών η κυβέρνηση στηρίζει την ανοδική πορεία του Χρηματιστηρίου, την

οποία και θα εκμεταλλευθεί όταν θα έρθει η ώρα των μετοχοποιήσεων.