Σιδηροδρομική γέφυρα στον χείμαρρο Ταξιάρχης (27,507 χιλιόμετρα) μεταλλική,

ανοίγματος 36 μ. Δοκιμάζεται η αντοχή της κατά την παράδοσή της, τον Ιούνιο

του 1903

Το πρώτο σιδηροδρομικό δίκτυο που κατασκευάσθηκε στη χώρα ήταν οι Σιδηρόδρομοι

Αθήνας – Πειραιά (ΣΑΠ ), το 1869. H σιδηροδρομική γραμμή (με πλάτος 1,44 μ.)

συνέδεε αρχικά τον Πειραιά με το Θησείο (8,5 χιλιόμετρα), ενώ το 1894 έφτασε

στην Ομόνοια. Ακολούθησε στα 1881 η έναρξη της κατασκευής του πρώτου μεγάλου

τοπικού σιδηροδρομικού δικτύου – αυτού των Σιδηρόδρομων Θεσσαλίας (η κατασκευή

τους άρχισε αμέσως μετά την προσάρτηση της περιοχής στο ελληνικό κράτος και

προτού ακόμη αποχωρήσουν τα τουρκικά στρατεύματα). H γραμμή είχε πλάτος ενός

μέτρου και συνολικό μήκος (Βόλος – Λάρισα και Βελεστίνο – Φάρσαλα – Καρδίτσα –

Τρίκαλα – Καλαμπάκα) 204 χιλιομέτρων. Ακολούθησε, στα 1894, η κατασκευή της

τρίτης διαδρομής, 28 χιλιομέτρων (το πλάτος της γραμμής φτάνει μόλις τα 60

εκατοστά και είναι η στενότερη σιδηροδρομική γραμμή στην Ελλάδα), αυτής στις

πλαγιές του Πηλίου. Με υλικό από την ανεξάντλητη συλλογή του Μουσείου

Φωτογραφίας Καλαμαριάς «Χρήστος Καλεμκερής», το Μουσείο Φωτογραφίας

Θεσσαλονίκης και το Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος

Εθνικής Τραπέζης (MIET) φιλοξενούν στους χώρους τους δυο μεγάλες εκθέσεις για

την ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων.

«Πρόκειται για φωτογραφίες που στο σύνολό τους αποτελούν το πληρέστερο

σιδηροδρομικό αρχείο της Ελλάδας, από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα»,

σημειώνει ο συλλέκτης και επιμελητής των δύο εκθέσεων, κ. Χρήστος Καλεμκερής.

Ράγες που γέννησαν ζωγράφους

Επικεφαλής των κατασκευαστικών συνεργείων στους Θεσσαλικούς Σιδηροδρόμους

ανέλαβε στα 1884 ο Ιταλός μηχανικός, Εβαρίστο ντε Κίρικο. Τέσσερα χρόνια

αργότερα (στις 10 Ιουλίου του 1888) γεννήθηκε στον Βόλο ο γιος του – ο

μετέπειτα ζωγράφος, Τζόρτζιο ντε Κίρικο, που αποτύπωσε τη φιγούρα τού μικρού

τρένου σε μερικούς από τους διάσημους πλέον πίνακές του…

INFO

«Ταξίδι στις ράγες του χρόνου – Οι σιδηρόδρομοι της Κεντρικής Ελλάδας

1869-1969». Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Λιμάνι) έως 12 Φεβρουαρίου. «Οι

Θεσσαλικοί Σιδηρόδρομοι (1881-1955)». Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του

Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας (Βασιλίσσης Όλγας 108) έως 15 Φεβρουαρίου