Αυτές τις ημέρες κλείνουν τρία χρόνια (13 έως 17 Οκτωβρίου 2002) από το

ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Πρεστίζ», ελληνικών συμφερόντων, του οποίου η

βύθιση δημιούργησε τεράστια οικολογική καταστροφή με σημαντικές κοινωνικές και

οικονομικές επιπτώσεις σε τρεις μεγάλες παράκτιες χώρες. Τα κράτη – μέλη της

E.E. κατά τη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας έλαβαν πρόσθετα μέτρα αποτροπής

κινδύνων, στα πλαίσια στήριξης πολιτικών, για μια ποιοτική ναυτιλία. Τα

μέτρα αυτά, (α) ταχύτερη απόσυρση των μονοπύθμενων δεξαμενόπλοιων, τα οποία

μεταφέρουν βαρέα κλάσματα πετρελαίου (β) ποινικές ευθύνες εμπλεκομένων και (γ)

αστικές αποζημιώσεις θιγομένων, έχουν καταστεί κανονισμοί και οδηγίες της E.E.

Ποια είναι όμως τα πρόσθετα μέτρα, τα οποία πρέπει να ληφθούν, ώστε

περιστατικά όπως του δ/ξ «Πρεστίζ» να αποτραπούν στο μέλλον;

* Ο καθορισμός ασφαλών λιμένων ή συγκεκριμένων κόλπων καταφυγής σε

περίπτωση ατυχήματος είναι η πρώτη υποχρέωση όλων των λιμενικών αρχών. Οι

αρμόδιες αρχές οφείλουν να διαθέτουν σχέδια άμεσης αντιμετώπισης κινδύνων και

να μην αυτοσχεδιάζουν, όπως οι αρχές της Γαλικίας στην περίπτωση του

«Πρεστίζ».

* H διαχείριση της κυκλοφορίας των δεξαμενόπλοιων στις θάλασσές μας. Τα

πλοία δεν πρέπει πλέον να πηγαίνουν όπου δεν απαγορεύεται, αλλά όπου

επιτρέπεται. Θα πρέπει στις θάλασσές μας να καθοριστούν δεσμευτικοί δρόμοι

ναυσιπλοΐας για πλοία υψηλών κινδύνων πρόκλησης ρύπανσης. Αυτό στο Αιγαίο

πρέπει να γίνει άμεσα, εν όψει μάλιστα της λειτουργίας τερματικού αγωγού

πετρελαίου στην Αλεξανδρούπολη.

* Άσκηση συνεχούς και επαρκούς τεχνικού ελέγχου στα πλοία, για την

αντιμετώπιση της χρόνιας ρύπανσης από τις «απορρίψεις ρουτίνας» αποβλήτων και

πετρελαιοειδών.

* Δημιουργία ευρωπαϊκού συστήματος θαλάσσιας επισκόπησης, με τη χρήση

επίγειων και δορυφορικών σταθμών εντοπισμού πλοίων υψηλού κινδύνου και τέλος,

* Απαγόρευση προσέγγισης σε ευρωπαϊκά λιμάνια πλοίων υψηλού κινδύνου υπό

σημαίες ευκαιρίας, μαύρες σημαίες και ανυπόληπτες εταιρείες,

σύμφωνα με τις αποφάσεις της Ι.Τ.F. (Διεθνής Ένωση Εργαζομένων στις

Μεταφορές).

Οφείλουμε να ελαχιστοποιήσουμε τους κινδύνους ώστε να μη ξαναζήσουμε το

δράμα των τόπων, οι οποίοι υφίστανται αναιτίως τη λαίλαπα ενός

πετρελαϊκού ατυχήματος, όπως με το «Πρεστίζ» στη Γαλικία. Για να μη

σταθούμε «στην άμμο κάποιας ακροθαλασσιάς, βλέποντας το εκ θαλάσσης θηρίον που

θα χαλάσει τα πλάσματα που είναι στη θάλασσα και έχουν ψυχές και τα καράβια»,

όπως λέει η Αποκάλυψη και «πριν η θάλασσα γίνει αίμα», οφείλουμε να πάρουμε

άμεσα μέτρα.

Ο γαρ καιρός εγγύς!

O Γιώργος Ανωμερίτης είναι βουλευτής του ΠΑΣΟΚ