Εκτός από τους ποδοσφαιριστές στο Μουντιάλ του 2006 που θα διεξαχθεί στη

Γερμανία θα «συγκρουστούν» και δύο μεγάλες εταιρείες αθλητικών ειδών, η Adidas

και η Puma. Και μάλιστα στο γήπεδό τους.

Από πέρυσι τέτοιο καιρό, ο διευθύνων σύμβουλος της Adidas, ο Χέρμπερτ Χάινερ,

προεδρεύει κάθε μήνα μιας συνεδρίασης των διευθυντών του ποδοσφαιρικού

τμήματος της εταιρείας με θέμα τη στρατηγική εν όψει του Παγκοσμίου Κυπέλλου.

Γι’ αυτή τη γερμανική εταιρεία κατασκευής αθλητικών ειδών, τη δεύτερη

μεγαλύτερη στον κόσμο μετά τη Nike, η διεξαγωγή στη Γερμανία της αθλητικής

διοργάνωσης με τους περισσότερους θεατές μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες είναι

ένα γεγονός στο οποίο τίποτε δεν μπορεί να αφεθεί στην τύχη.

Στο γραφείο του στην αγροτική πόλη Χερτσογκενάουραχ, κοντά στη Νυρεμβέργη,

στην Κεντρική Γερμανία, ο Χάινερ εξηγεί στον Ρίτσαρντ Μιλν των «Φαϊνάνσιαλ

Τάιμς» την ανάπτυξη μιας στρατιωτικού τύπου επιχείρησης σχεδιασμού που θα

εξασφαλίσει ότι η Adidas θα είναι στις 9 Ιουνίου 2006 έτοιμη για το εναρκτήριο

λάκτισμα του Μουντιάλ. Πέρυσι η αμερικανική Nike είχε υποσκελίσει τη γερμανική

εταιρεία μέσα στην αυλή της, καθώς έγινε η κορυφαία μάρκα στο ευρωπαϊκό

ποδόσφαιρο, βάσει του μεριδίου της στην αγορά. Ήταν ένα εξαιρετικό επίτευγμα

για μια εταιρεία που μπήκε σοβαρά στην ποδοσφαιρική αγορά μόλις πριν από μια

δεκαετία.

Τα βιδωτά καρφιά. Ο Χάινερ υποστηρίζει πως η Adidas – που ιδρύθηκε το

1949 από τον Άντι Ντάσλερ, ο οποίος επινόησε τα βιδωτά καρφιά στα ποδοσφαιρικά

παπούτσια – έχει σκαρφαλώσει και πάλι στην πρώτη θέση, στην οποία ελπίζει πως

το Παγκόσμιο Κύπελλο θα την παγιώσει. H Adidas έκανε 100 προσλήψεις προσώπων

που θα εργαστούν αποκλειστικά με το Μουντιάλ. Ο Χάινερ λέει πως είναι

«περισσότερο από σίγουρος» ότι το ποδοσφαιρικό τμήμα της Adidas θα πετύχει

πωλήσεις ενός δισεκατομμυρίου ευρώ το 2006, σημειώνοντας άνοδο από τα 900

εκατ. ευρώ του 2004.

Στην… αντίπερα όχθη. Στην άλλη πλευρά του Χερτσογκενάουραχ, μιας

μικρής πόλης χωρίς σιδηροδρομικό σταθμό, βρίσκεται η Puma. Εκεί η στρατηγική

μπορεί να είναι διαφορετική, αλλά ο τόνος είναι παρόμοιος. H εταιρεία που

ιδρύθηκε από τον αδελφό του Άντι, τον Ρούντολφ Ντάσλερ, έπειτα από έναν καβγά

μετά τον οποίο τα δύο αδέλφια δεν μίλησαν ποτέ ξανά το ένα στο άλλο, έχει

σημειώσει μια εξαιρετική ανάκαμψη υπό τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλό

της, τον Γιόχεντ Τσάιτς, αφού στις αρχές της δεκαετίας του 1990 παρ’ ολίγον να

καταρρεύσει. H επιτυχία της οφείλεται σε μια προσέγγιση των αθλητικών ειδών

που είναι περισσότερο προσανατολισμένη στη μόδα απ’ ό,τι η προσέγγιση της

Adidas. Και η προσέγγιση της Puma στο Παγκόσμιο Κύπελλο είναι σίγουρα

περισσότερο φιλόδοξη απ’ ό,τι εκείνη της Adidas: «Θέλουμε να γίνουμε μία από

τις τρεις κορυφαίες ποδοσφαιρικές μάρκες», αισιοδοξεί ο Τσάιτς.

Αντεπίθεση με αθλητικά είδη «λάιφ στάιλ»

Οι δύο εταιρείες έχουν σχεδιάσει επιμελώς κάθε στάδιο των επόμενων 12 μηνών.

Για την Adidas, κρίσιμη στιγμή θα είναι η παρουσίαση της επίσημης μπάλας του

Παγκοσμίου Κυπέλλου, τον Δεκέμβριο. Στο Μουντιάλ του 2002 η Adidas κατάφερε να

πουλήσει 6 εκατ. μπάλες, πλεονέκτημα που πιστεύει πως οφείλεται στη θέση της

ως επίσημου χορηγού της διοργάνωσης.

Εφόσον μόνο μία εταιρεία μπορεί να είναι χορηγός του Παγκοσμίου Κυπέλλου, η

Puma έχει προσπαθήσει να φτιάξει μια εικόνα βασισμένη στο λάιφ στάιλ. Είναι

χορηγός ομάδων όπως η Ιταλία και το Καμερούν. Για την ομάδα του τελευταίου

έκανε μια σχεδιαστική δήλωση με τις μπλούζες χωρίς μανίκια που έφτιαξε για

τους παίκτες της το 2002.

Πάντως, μετά τον Ιούλιο του 2006, η προσοχή τόσο της Adidas όσο και της Puma

θα είναι στραμμένη στις επόμενες μεγάλες διοργανώσεις, του 2008 – το Ευρωπαϊκό

Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου και τους Ολυμπιακούς του Πεκίνου.