THN ΑΜΕΣΗ ιδιωτικοποίηση με συνοπτικές διαδικασίες όλων των

δραστηριοτήτων της άλλοτε κραταιάς Ολυμπιακής Αεροπορίας υπαγορεύει η χθεσινή

απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τις παράνομες (άμεσες και έμμεσες)

κρατικές ενισχύσεις προς την εταιρεία κατά την περίοδο 1998-2002. Διαφορετικά

υπάρχει ο κίνδυνος ο εθνικός αερομεταφορέας να τεθεί σε καθεστώς εκκαθάρισης

και η Ελλάδα να καταδικαστεί σε καταβολή στην E.E. υπέρογκων προστίμων.

H αναμενόμενη απόφαση όχι μόνο δικαιώνει πλήρως την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που

είχε ζητήσει την επιστροφή στο Ελληνικό Δημόσιο του συνόλου της ενίσχυσης

ύψους 194 εκατ. ευρώ, αλλά και διαμορφώνει το ασφυκτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο

καλείται να κινηθεί η κυβέρνηση προκειμένου να ολοκληρώσει πριν από το

καλοκαίρι τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των Ολυμπιακών Αερογραμμών και των

υπόλοιπων δραστηριοτήτων της παλαιάς Ολυμπιακής.

Τα επίδικα ποσά

Τα επίδικα ποσά αφορούν τη δεύτερη δόση (ύψους 41 εκατ. ευρώ συν τους τόκους)

της ενίσχυσης που είχε δοθεί για την αναδιάρθρωση της Ολυμπιακής Αεροπορίας (η

οποία δεν έγινε ποτέ), καθώς και μία σειρά έμμεσων λειτουργικών ενισχύσεων που

συνίστανται στην καθυστέρηση ή τη μη καταβολή του ΦΠΑ επί των καυσίμων και των

ανταλλακτικών αεροπλάνων, στα οφειλόμενα μισθώματα των αερολιμένων (2,46 εκατ.

ευρώ), στα οφειλόμενα τέλη χρήσης του «Ελ. Βενιζέλος» (33,9 εκατ.) και στα

έσοδα από το σπατόσημο (61 εκατ.) που δεν καταβλήθηκαν στο Δημόσιο.

Οι Αερογραμμές

Δεδομένου ότι η εκδίκαση της υπόθεσης συνέπεσε με τη μεταβίβαση του πτητικού

έργου – μαζί με μεγάλο μέρος των στοιχείων – της Ο.A. στη διάδοχη εταιρεία

Ολυμπιακές Αερογραμμές, η ελληνική πλευρά είχε επικαλεστεί αδυναμία να

αναζητήσει τα ποσά αυτά χωρίς ωστόσο να πείσει. Γι’ αυτό το Δικαστήριο

αποφάσισε ότι η Ελλάδα απέτυχε να λάβει τα αναγκαία μέτρα για την επιστροφή

των ενισχύσεων που είχαν χορηγηθεί στην Ολυμπιακή επισημαίνοντας ταυτόχρονα

ότι «η μεταβίβαση της πλειονότητας των στοιχείων του ενεργητικού της

Ολυμπιακής Αεροπορίας στις Ολυμπιακές Αερογραμμές καθιστά αδύνατη την

αναζήτηση των ενισχύσεων από τη νέα εταιρεία και παρακωλύει την αποτελεσματική

εκτέλεση της αποφάσεως της Επιτροπής».

H πώληση «τμημάτων»

Πηγές που γνωρίζουν τον φάκελο της Ολυμπιακής σε όλες του τις λεπτομέρειες

εκτιμούν ότι η απόφαση του δικαστηρίου δεν θα έχει καταστροφικές συνέπειες στη

διαδικασία πώλησης των Ολυμπιακών Αερογραμμών εφόσον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

επικυρώσει ότι αυτή θα ολοκληρωθεί «με αποδεδειγμένα εύλογο αγοραίο τίμημα».

Με άλλα λόγια εάν, όπως άλλωστε αναμένεται, η εκποίηση των εναπομείναντων

ενεργητικών στοιχείων της Ολυμπιακής Αεροπορίας (συμμετοχή στην Ολύμπικ

Κέτερινγκ, στην Γκαλιλέο Ελλάς, στο μετοχικό κεφάλαιο ορισμένων πετρελαϊκών

επιχειρήσεων κ.λπ.) δεν καλύψει το ύψος της οφειλής προς το Δημόσιο, τότε η

Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ελέγξει τους όρους της ιδιωτικοποίησης των υπόλοιπων

δραστηριοτήτων της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Δηλαδή του πτητικού έργου (που έχει

περιέλθει στις Ολυμπιακές Αερογραμμές), της επίγειας εξυπηρέτησης και της

τεχνικής βάσης (συντήρηση αεροσκαφών).

ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΝΟΝ PAPER

H διαδικασία πώλησης των Ο.A. θα συνεχιστεί

ΕΥΘΗΝΕΣ στην τελευταία κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ επιρρίπτει το υπουργείο

Μεταφορών για τη χθεσινή καταδικαστική απόφαση που εξέδωσε το Ευρωπαϊκό

Δικαστήριο.

H κυβέρνηση, όπως αναφέρεται σε ανεπίσημο ενημερωτικό σημείωμα (non paper) του

υπουργείου, θα προχωρήσει σε όποιες πράξεις απαιτούνται για τη συμμόρφωση με

την απόφαση του δικαστηρίου, με γνώμονα το συμφέρον των χιλιάδων υπαλλήλων της

Ολυμπιακής Αεροπορίας και της προάσπισης των δικαιωμάτων τους. Παράλληλα, από

το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναφέρεται ότι θα συνεχιστεί κανονικά η

διαδικασία πώλησης των Ολυμπιακών Αερογραμμών, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη.

Δήλωση Βερελή

Από την πλευρά του ο τέως υπουργός Μεταφορών και βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Χρίστος

Βερελής απάντησε ότι «η κυβέρνηση προχώρησε στην εκδίκαση της υπόθεσης αυτής

χωρίς προηγουμένως να εξασφαλίσει νομικά την έκδοση απόφασης επί προσφυγής της

Ο.A. για την ουσία της υπόθεσης, που είναι να κριθεί αν πράγματι υπήρξε

κρατική ενίσχυση και ποίου ύψους».

Με τη στάση της – τονίζει ο κ. Βερελής – η κυβέρνηση καταργεί την προσπάθεια

της Ο.A. να υποστηρίξει τα συμφέροντά της και προαναγγέλλει επιστροφή των

ποσών που καθόρισε η E.E. το 2002, παρά την ύπαρξη απόφασης ελληνικού

δικαστηρίου (διοικητικό πρωτοδικείο) με την οποία αναστέλλεται η είσπραξη των

ποσών αυτών από το Ελληνικό Δημόσιο μέχρις ότου εκδοθεί τελεσίδικη απόφαση από

το αρμόδιο δικαστήριο.

H κυβέρνηση, σύμφωνα με τον κ. Βερελή, «καλείται να απαντήσει αν με πρόσχημα

την απόφαση του δικαστηρίου, που προκλήθηκε από δική της αμέλεια και κακούς

χειρισμούς, σχεδιάζει την πτώχευση της Ο.A. με τη μέθοδο της εκκαθάρισης εν

λειτουργία, προκειμένου να ικανοποιήσει τις σταθερές και μόνιμες βλέψεις των

ανταγωνιστών της».