H ζωή στα γκέτο των ΗΠΑ και της Ευρώπης (εδώ, σκηνή από την ταινία του Σπάικ

Λι «Κάνε το σωστό») εμπνέει ένα νέο είδος λογοτεχνίας, με εκπροσώπους, ανάμεσα

σε άλλους, τη Βίκυ Στρίνγκερ (με το βιβλίο «Let That Be a Reason») και τον

Κβαν (με το «Street dreams»)

H Πάμελα είναι μία νέα γυναίκα που ξεκινάει επιχείρηση με υπηρεσίες συνοδών. Ο

φίλος της Τσίνο, σκληρός και άγριος τύπος των δρόμων, την πιέζει να επεκτείνει

τις δουλειές της στο εμπόριο ναρκωτικών και της μαθαίνει τους κανόνες

επιβίωσης στον δρόμο. Κανόνας νούμερο 1: Να πληρώνεσαι. Κανόνας νούμερο 2: Μην

εμπιστεύεσαι κανέναν, ούτε καν τον εαυτό σου. Κανόνας νούμερο 3: Μείνε

ελεύθερη. Με τέτοια καθοδήγηση η Πάμελα εξελίχθηκε σε ικανότατη έμπορο,

ταυτόχρονα έγινε αφοσιωμένη μητέρα και τρυφερή με τις πόρνες της Μαντάμ.

Τη συνέχεια της ιστορίας την έζησε η αληθινή πρωταγωνίστρια, Βίκυ Στρίνγκερ, η

οποία συνελήφθη, καταδικάστηκε και μέσα από τη φυλακή έγραψε το πρώτο της

μυθιστόρημα «Let That Be a Reason», με το οποίο διηγήθηκε τον πρότερο βίο της,

ανοίγοντας τον δρόμο στην εκδοτική επιτυχία. Και επειδή οι εμπορικές αρετές

της δεν την εγκατέλειψαν, ίδρυσε τον εκδοτικό οίκο Triple Crown για να

προβάλει ένα νέο λογοτεχνικό είδος.

«Μυθιστορήματα χιπ χοπ», «λογοτεχνία των δρόμων» και «του γκέτο». Οι νέοι όροι

μιλάνε για το ίδιο πράγμα: για μία νέα λογοτεχνία που γεννήθηκε στα γκέτο των

αμερικανικών πόλεων, εξαπλώνεται με γρήγορους ρυθμούς και σημειώνει συνεχώς

αυξανόμενες πωλήσεις. Μάλιστα, σε μια εποχή κατά την οποία τα στοιχεία ερευνών

του αμερικανικού Συμβουλίου Επιχορηγήσεων για τις Τέχνες σήμαναν συναγερμό για

πτώση της αναγνωσιμότητας. «Αυτή είναι η μουσική που μας αρέσει να ακούμε,

αυτά είναι τα ρούχα που μας αρέσει να φοράμε και αυτά είναι τα βιβλία που

θέλουμε να διαβάζουμε», δηλώνει η Βίκυ Στρίνγκερ για την εξέλιξη του χιπ χοπ.

Τα μυθιστορήματα έχουν κοινά χαρακτηριστικά. Τα εξώφυλλα των βιβλίων είναι

προκλητικά, οι ιστορίες αρχίζουν με βία, συνεχίζουν με σκηνές σεξ και

καταλήγουν στο έγκλημα. Οι πρωταγωνιστές και οι υπόλοιποι χαρακτήρες είναι

Αφροαμερικανοί. Όπως Αφροαμερικανοί είναι και εκείνοι που τα προμηθεύονται από

τα βιβλιοπωλεία των γκέτο περιοχών ή από το ιντερνετικό βιβλιοπωλείο των

εκδόσεων Triple Crown (http: //www.

triplecrownpublications. com) και τα διαβάζουν. Ανάμεσα στους

αναγνώστες τους, πολλοί είναι κατάδικοι και πληρώνουν το αντίτιμο σε

γραμματόσημα, το μόνο «νόμισμα» με το οποίο οι κρατούμενοι δικαιούνται να

συναλλάσσονται. Το ύφος της γλώσσας και η αισθητική των κειμένων είναι ανάλογα

με τους στίχους της χιπ χοπ μουσικής: ελλειπτικός λόγος, γλώσσα των γκέτο,

ανορθόγραφες λέξεις και ασύντακτες προτάσεις.

«Αυτά τα μάτια έχουν δει πολλά. Μπορώ να γράψω γι’ αυτά, γιατί ξέρω από

ναρκωτικά, σκοτωμούς χωρίς αιτία και πολέμους μεταξύ συμμοριών», λέει ο

Τζάκσον, ένας από τους συγγραφείς των εκδόσεων Triple Crown, ο οποίος έχει

διακριθεί με το βραβείο Τσέστερ Χάιμς της Ένωσης Συγγραφέων Μαύρου Μυστηρίου.

Οι μεγάλοι εκδότες βρέθηκαν αντιμέτωποι με μία νέα αγορά που υπόσχεται πολλά

κέρδη. H αρχική αλαζονική συμπεριφορά τους κάμφθηκε, όταν τα εκατοντάδες

χιλιάδες αντίτυπα των πωλήσεων της Στρίνγκερ, της Νίκι Τέρνερ, του Κβαν και

των δεκαπέντε συγγραφέων που αντιπροσωπεύουν οι εκδόσεις Triple Crown άρχισαν

να ξεπουλάνε.

M. ΜΥΤΑΚΙΔΗΣ

«Εδώ, το παιχνίδι είναι άνισο»

«Στηρίζω τον λόγο μου με τη ζωή μου και τη ζωή μου με τον λόγο μου: είναι ο

δρόμος που χαράζει το low bap, η νέα βάση όλων όσων κατανοούν, σκέπτονται,

νιώθουν, δρουν και αντιστέκονται», είναι το μανιφέστο του low bap, της

ελληνικής έκφρασης του χιπ χοπ.

Ο Μιχάλης Μυτακίδης ή Β.D. Foxmoor, μέλος του συγκροτήματος Active Member,

μιλάει για μία ανθηρή λογοτεχνία του χιπ χοπ στην Ευρώπη. Με κυριότερους

εκφραστές τους Άγγλους μαύρους συγγραφείς που εξιστορούν περιστατικά από τη

ζωή στα δυτικά προάστια του Λονδίνου. Αλλά και στην Πολωνία, την πρώην

Ανατολική Γερμανία και τη Φινλανδία.

«Στην Ευρώπη το παιχνίδι είναι άνισο, η ζωή πολύ σκληρή και άδικη και οι

μειονότητες δημιουργούν πράγματα που, είτε το λένε χιπ χοπ ή το αποκαλούμε low

bap, εκφράζουν τις δικές τους ανάγκες και ανησυχίες. Στην Αγγλία, ο Τζόζεφ

Γκάρεθ στο «Homegrown» και ο Ντότουν Αντεμπάγιο στο «Westside Storeys» γράφουν

για τις κοινωνικές αλλαγές που ξεκίνησαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990»,

λέει ο Μιχάλης Μυτακίδης. Του οποίου η λογοτεχνική συμβολή μετράει τις

τέσσερις εκδόσεις της συλλογής των στίχων του «Χρέωσέ τα στη φωτιά» (Ελληνικά

Γράμματα), τη συλλογή γνωμικών «Από ‘δώ κι απο ‘κεί», ενώ ετοιμάζει το τρίτο

του βιβλίο, με τίτλο «Ονειρολόγιο», το οποίο αποτελείται από σπονδυλωτά

διηγήματα που διηγούνται τη ζωή ενός συγγραφέα.

INFO

Dotun Adebayo, «Westside Storeys», Εκδ. Xpress, Τιμή: 10.36 δολάρια (στο

Amazon. com)

Chuck D, Yah Jusuf, «Fight the Power», Εκδ. Οξύ, Τιμή: 15 ευρώ.

Χρήστος Τερζίδης, «Το Hip Hop δε σταματά», Εκδ. Οξύ, Τιμή: 13.52 ευρώ.