Πάνω από 500.000 αυτοκίνητα κυκλοφορούν με χαλασμένους καταλύτες.

Λειτουργούν σαν συμβατικά και απελευθερώνουν καρκινογόνο βενζόλιο.

Τα στοιχεία από το ΥΠΕΧΩΔΕ αναφέρουν πως περίπου 220.000 αυτοκίνητα εμφανίζουν

αυξημένες εκπομπές ρύπων, επειδή έχουν προβληματικούς καταλύτες. «Αυτός ο

αριθμός είναι απελπιστικά μικρός. Με μέτριους υπολογισμούς, μόνο στην Αττική

θα έπρεπε να έχουν αλλάξει καταλύτη 400.000 έως 500.000 αυτοκίνητα», τονίζει ο

κ. Κώστας Καλπαδάκης, γενικός διευθυντής εταιρείας που ασχολείται με την

αποκομιδή και ανακύκλωση καταλυτών.

Ακριβή στοιχεία για τον αριθμό των ρυπογόνων αυτοκινήτων δεν υπάρχουν, ενώ οι

έλεγχοι σύμφωνα με τους ειδικούς είναι ανεπαρκείς. «Κάποιοι ελέγχουν, κάποιοι

άλλοι δεν ελέγχουν. Ένας Θεός ξέρει τι κυκλοφορεί εκεί έξω», τονίζει ο κ.

Μιχάλης Πετράκης διευθυντής του Ινστιτούτου Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης

Ανάπτυξης, του Αστεροσκοπείου Αθηνών.

Ενδεικτικά περίπου το 30% των καταλυτικών αυτοκινήτων κυκλοφορούν χωρίς Κάρτα

Ελέγχου Καυσαερίων (KEK). Αυτό σημαίνει πως από τα 2.945.693 καταλυτικά

αυτοκίνητα τα 800.000 δεν έχουν ελεγχθεί, ενώ ακόμα και αυτά που έχουν KEK δεν

είναι σίγουρο ότι έχουν ελεγχθεί σωστά.

Τα προβληματικά καταλυτικά, αναφέρουν οι επιστήμονες, ευθύνονται για την

εκτίναξη των τιμών βενζολίου στα ύψη. Το βενζόλιο ανήκει στην κατηγορία των

αρωματικών υδρογονανθράκων και συνδέεται άμεσα με τη λευχαιμία και άλλες

μορφές καρκίνου. Κατατάσσεται, μάλιστα, στην πρώτη κατηγορία των καρκινογόνων

ουσιών.

Οι εκπομπές βενζολίου δεν μετριούνται κατά την έκδοση της KEK, καθώς τα όργανα

που το μετρούν είναι πολύ ακριβά και απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις.

«Δυστυχώς, ο πιο επικίνδυνος ρύπος δεν μετριέται εύκολα. Μπορούμε να δούμε την

περιεκτικότητά του στην ατμόσφαιρα, αλλά δεν μπορούμε να το δούμε ανά

αυτοκίνητο», προσθέτει ο κ. Πετράκης. Το όριο που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση

είναι τα 5 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα και σε αυτό πρέπει να φτάσει η

Ελλάδα το 2010. «Το βενζόλιο είναι σε υψηλές συγκεντρώσεις και μόνο με ένα

θαύμα θα πιάσουμε τα όρια», τονίζει ο κ. Πετράκης. Σύμφωνα με τον ίδιο, σήμερα

οι τιμές του βενζολίου στις περιοχές με έντονο κυκλοφοριακό είναι λίγο πάνω

από τα 10 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα.

ΠΩΣ ΡΥΠΑΙΝΟΥΝ

Περισσότερα καυσαέρια στο ρελαντί

Ένας καταλύτης που λειτουργεί στο μέγιστο της αποδοτικότητάς του συγκρατεί

κατά περίπου 90% τα προϊόντα της άκαυστης βενζίνης που διοχετεύονται από την

εξάτμιση του αυτοκινήτου προς το περιβάλλον, σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Ζιώμα,

καθηγητή στο Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

«Όμως, όταν είναι αδρανοποιημένος λειτουργεί σαν να ήταν συμβατικό αυτοκίνητο,

στο οποίο τα αντίστοιχα ποσοστά συγκράτησης είναι μηδενικά», προσθέτει.

«Στην Ελλάδα αλλάζονται περίπου 30.000 έως 50.000 καταλύτες ετησίως, όταν την

ίδια περίοδο εισάγονται περίπου 250.000 καταλυτικά αυτοκίνητα. Υπολογίζουμε

πως σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα 6 έως 10 ετών πρέπει να αλλάξουν τον καταλύτη

τους αν θέλουμε τη σωστή λειτουργία τους», αναφέρει ο κ. Γεράσιμος Γιακουμής,

χημικός μηχανικός και διευθυντής εταιρείας εμπορίας και ανακύκλωσης καταλυτών.

Στην Αθήνα σημαντική επιβάρυνση προκαλεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα, καθώς όσο

τα αυτοκίνητα είναι ακινητοποιημένα εκπέμπουν περισσότερους ρύπους. «Ένα αμάξι

που λειτουργεί στο ρελαντί έχει μεγάλες εκπομπές», τονίζει ο κ. Πετράκης.

Ενδεικτικά, ένα ταξί που διανύει μία απόσταση 10 χιλιομέτρων σε χαμηλές

στροφές εκπέμπει έως και 20 φορές παραπάνω καυσαέρια από ένα αυτοκίνητο που

διανύει την ίδια απόσταση με ταχύτητα 70 χλμ. και άνω. «H λύση του

κυκλοφοριακού προβλήματος θα βοηθούσε κατά 10% στη μείωση των ρύπων»,

προσθέτει ο κ. Πετράκης.

ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΟΝΤΑΙ

Καταλήγουν στις… χωματερές

Ταξίδι στο… εξωτερικό κάνουν οι ελάχιστοι καταλύτες στην Ελλάδα που

αποσύρονται προκειμένου να ανακυκλωθούν τα υλικά τους. Αρκετοί μάλιστα είναι

πιθανόν να καταλήγουν στις χωματερές. Κι αυτό διότι οι εταιρείες που

ασχολούνται με την ανακύκλωση είναι ελάχιστες στη χώρα μας και ακόμα δεν έχει

οργανωθεί το Σύστημα Διαχείρισης Παλαιών Οχημάτων.

«Ο πολύ μικρός αριθμός καταλυτών που αντικαθίστανται κάθε χρόνο καθιστά

ασύμφορη τη λειτουργία ενός εργοστασίου ανακύκλωσης στην Ελλάδα» λέει στα

«NEA» ο γενικός διευθυντής εταιρείας που ασχολείται με την αποκομιδή και

ανακύκλωση καταλυτών, κ. Κώστας Καλπαδάκης. Τα υλικά που μπορούν να

ξαναχρησιμοποιηθούν από τους καταλύτες, προσθέτει, είναι τα πολύτιμα μέταλλα

που περιέχουν, όπως η πλατίνα, το παλλάδιο και το ρόδιο. Οι ειδικοί μάλιστα

δεν αποκλείουν άχρηστοι καταλύτες που αποσύρονταν τα προηγούμενα χρόνια να

έχουν καταλήξει στις χωματερές, μαζί με τα υπόλοιπα σκουπίδια. Αυτό είναι

πιθανό να συνέβαινε, αναφέρει ο περιβαλλοντολόγος κ. Φίλιππος Κυρκίτσος, από

την Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, αφού στην Ελλάδα ελάχιστα πράγματα

γίνονταν για τη διαχείριση παλιών οχημάτων και των ανταλλακτικών τους.

Ενδεικτικό της αδράνειας στον τομέα της αντικατάστασης και ανακύκλωσης

καταλυτών στην Ελλάδα, είναι ότι το προεδρικό διάταγμα για τη διαχείριση

παλιών οχημάτων (περιλαμβάνει και τους καταλύτες) εκδόθηκε τον Μάρτιο του

2004, αλλά έναν χρόνο μετά βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη η οργάνωσή του…