Το «φτερωτό λεωφορείο» με την υπογραφή του Αλέκου Φασιανού. «Πιστεύω πως οι

επιβάτες θα το προτιμούν ακόμη και αν δεν πηγαίνει πιο γρήγορα», λέει ο

ζωγράφος. Κάτω: Μία από τις μακέτες με τις πολύχρωμες πεταλούδες που

φιλοτέχνησε ο Δημήτρης Μυταράς για τα λεωφορεία της Αθήνας. H ιδέα να

ζωγραφιστούν τα ίδια τα λεωφορεία δεν ήταν τεχνικώς εφικτή

Σε κινούμενα… έργα τέχνης με τις υπογραφές των Κώστα Τσόκλη, Δημήτρη Μυταρά

και Αλέκου Φασιανού μετατρέπονται τριάντα μονά αστικά λεωφορεία, τα οποία

προγραμματίζεται να κυκλοφορούν από την Παρασκευής στους δρόμους της Αθήνας.

Κόκκινα και μπλε πουλιά που φτερουγίζουν, φθινοπωρινές φυλλωσιές και

πολύχρωμες πεταλούδες – που φιλοτέχνησαν αντιστοίχως οι Φασιανός, Τσόκλης,

Μυταράς (από δέκα ο καθένας) – θα αντικαταστήσουν το μπλε και κίτρινο των

λεωφορείων, αλλά και τις διαφημίσεις – με πρωτοβουλία του υπουργείου

Μεταφορών.

Δύο ήταν οι λόγοι που οδήγησαν τον Δημήτρη Μυταρά να επιλέξει τις πολύχρωμες

πεταλούδες για να «ντύσει» τα «δικά του» λεωφορεία. «Πρώτον, να προσθέσω

έντονα χρώματα στην ασφυκτική, αγχώδη και άχρωμη Αθήνα, ώστε να θυμίσω σε

όσους τα βλέπουν κάτι από την παιδική τους ηλικία, κάτι ονειρικό», εξηγεί στα

«NEA» ο Δημήτρης Μυταράς. «Και, δεύτερον, με ενδιαφέρει να περνάει η τέχνη σε

πολλούς, αφού δεν έχουν χρόνο για να πάνε σε γκαλερί και μουσεία. Συναντώντας

κάποιος την τέχνη στον δρόμο, κάτι παίρνει».

Για τον Αλέκο Φασιανό δεν ήταν πρωτόγνωρη εμπειρία καθώς είχε πριν από δέκα

χρόνια «ντύσει» με στάχυα και ήλιους ένα λεωφορείο στο Βέλγιο. Για την Αθήνα

επέλεξε μπλε και κόκκινα πουλιά που φτερουγίζουν. «Όταν βρήκα την ιδέα

ενθουσιάστηκα. Μοιάζουν σαν να παρασύρουν το λεωφορείο να πάει πιο γρήγορα»,

σχολιάζει. «Τέτοιες πρωτοβουλίες συμβάλλουν στο να αποκτήσουμε γνώση περί του

ωραίου».

Μία έκπληξη υπόσχεται ο Κώστας Τσόκλης, ο οποίος «τύλιξε» τα λεωφορεία

του με δύο διαφορετικές εκδοχές από φθινοπωρινές φυλλωσιές (από πέντε

λεωφορεία). «Έπρεπε ή να κάνω μια παραλλαγή των γνωστών μου έργων ή να πάρω

ένα καινούργιο θέμα που να προσφέρει χαρά σε όποιον το βλέπει, χωρίς όμως να

είναι χαρακτηριστικό της δουλειάς μου. Και επέλεξα το δεύτερο». Δεν

χρησιμοποίησε τον χρωστήρα, αλλά μία φωτογραφική σύνθεση, από εικόνες που

τράβηξε στο Καρπενήσι. «Με ενδιαφέρει το πάντρεμα τη φύσης και της

τεχνολογίας. Έκανα μια δουλειά για την Αθήνα στην οποία γεννήθηκα, υπέφερα,

αγάπησα και είναι σαν να μου αναγνωρίζουν το ότι είμαι Αθηναίος», λέει με συγκίνηση.

«Το πολύ… σκοτώνει»

Θα ήθελαν να αυξηθεί ο αριθμός των λεωφορείων που «μεταφέρουν» έργα τέχνης;

«Θα μου άρεσε να συνεχιστεί, με την προϋπόθεση πως θα συμμετέχουν κάθε φορά

και άλλοι καλλιτέχνες», λέει ο Αλέκος Φασιανός. «Το πολύ με σκοτώνει», λέει

αντίθετα ο Κώστας Τσόκλης. «Ό,τι πολλαπλασιάζεται χάνει το νόημα του. Εξάλλου

η πόλη τα έχει όλα ανάγκη και τη διαφήμιση και τα γεωμετρικά σχήματα».