Δυσκολεύονται οι μαθητές να παρακολουθήσουν τον καθηγητή, να κρατήσουν
σημειώσεις και να κατανοήσουν το μάθημα λόγω της υψηλής στάθμης θορύβου και
της κακής ακουστικής των σχολικών αιθουσών.






Παράλληλα, δάσκαλοι και καθηγητές χάνουν αρκετές εργατοώρες λόγω ερεθισμού των
φωνητικών χορδών τους. Αυτό προκύπτει από την έρευνα του Πανεπιστημίου Πατρών
με θέμα τις επιπτώσεις του θορύβου των αιθουσών σε μαθητές και καθηγητές στην
Ελλάδα.


Το 49% των ερωτηθέντων μαθητών - 411 μαθητές ηλικίας από 12 έως 20 ετών - και
το 36% των καθηγητών - 130 καθηγητές με εργασιακή εμπειρία από 1 έως 35 χρόνια
- απάντησαν πως ο θόρυβος που επικρατεί μέσα στις σχολικές τάξεις είναι
απαράδεκτος. Μάλιστα το 13% των μαθητών δήλωσαν ότι δεν μπορούν να ακούσουν
όλες τις λέξεις κατά τη διάρκεια της παράδοσης. Σημειώνεται ότι οι μαθητές που
δεν ακούνε καθαρά κάθονται στα πίσω θρανία.


Από την πλευρά τους οι εκπαιδευτικοί προσπαθώντας να ακουστούν σε όλη την
αίθουσα αυξάνουν την ένταση της φωνής τους, με συνέπεια να υποφέρουν από
ερεθισμούς και φλεγμονές των φωνητικών χορδών, φαρυγγίτιδα κ.ά. Σύμφωνα με τα
στοιχεία της έρευνας, 32,5% των καθηγητών έχουν εμφανίσει πρόβλημα στη φωνή
τους, εκ των οποίων το 72% αναγκάσθηκε στο παρελθόν να πάρει άδεια ασθενείας
λόγω των συγκεκριμένων προβλημάτων.


Έρευνα σε 11 σχολεία


H έρευνα διενεργήθηκε σε 32 αίθουσες 11 σχολείων στην Πάτρα και διήρκεσε πέντε
ημέρες. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, ο μέσος όρος της στάθμης του θορύβου κατά
τη διάρκεια του μαθήματος είναι σε υψηλά επίπεδα - αγγίζει τα 71.89 dB - ενώ
όταν η ηχητική δραστηριότητα είναι μηδαμινή, όπως π.χ. κατά τη διάρκεια
εξετάσεων, τότε πέφτει στα 52 dB. Τα προτεινόμενα όρια της στάθμης θορύβου που
προτείνονται από τον Κτιριοδομικό Κανονισμό για τέτοιες αίθουσες που ανήκουν
στην κατηγορία κανονικής ακουστικής άνεσης, είναι μόλις 32 dB.


Ο χρόνος αντήχησης παρουσιάζεται εξίσου αυξημένος. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις
των ερευνητών, σε μία αίθουσα με 25 μαθητές ο χρόνος αντήχησης φθάνει τα 1.52
δευτερόλεπτα, ενώ δεν θα έπρεπε να ξεπερνά τα 0,8. «Οι καθυστερημένες
ανακλάσεις δυσκολεύουν την αντήχηση, με συνέπεια οι μαθητές να αντιλαμβάνονται
τον ήχο αλλά να δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν τις λέξεις», εξηγεί στα «NEA» ο
καθηγητής Δημήτρης Σκαρλάτος, από το Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών
Μηχανικών.




Λύση τα ηχοαπορροφητικά υλικά



«Το πρόβλημα της κακής ακουστικής των αιθουσών, που είναι συχνό τόσο
στην Ελλάδα όσο και σε άλλες χώρες της E.E., μπορεί να βελτιωθεί με τη χρήση
ηχοαπορροφητικών υλικών που τοποθετούνται στην οροφή και στους τοίχους»,
επισημαίνει ο καθηγητής Δημήτρης Σκαρλάτος. Όπως λέει ο κ. Μανόλης Μπαλτάς,
διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων, «στα νέα σχολεία που
χτίζονται γίνεται ειδική μελέτη για τον θόρυβο και χρησιμοποιούνται υλικά
κατάλληλα για τον απορρόφηση του ήχου. Δεν προβλέπεται όμως επί του παρόντος
καμία παρέμβαση για τη βελτίωση της ακουστικής στα παλαιότερα σχολικά κτίρια».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από