Ξεσηκωμός επικρατεί στο Δημόσιο για τα επιδόματα που καταβάλλονται σε

κλάδους εργαζομένων – και μάλιστα αναπροσαρμόζονται εν κρυπτώ με υπουργικές

αποφάσεις – ενώ χιλιάδες είναι οι προσφυγές στη Δικαιοσύνη για την αναδρομική

(35 μηνών) καταβολή του οικογενειακού επιδόματος.

Δεκάδες κλάδοι εργαζομένων στη Δημόσια Διοίκηση – μετά το πάγωμα εφαρμογής του

νέου μισθολογίου για το 2003 και τις χαμηλές αυξήσεις (2,5%) που θα δοθούν το

νέο έτος στους μισθούς – οργανώνουν κινητοποιήσεις ή ετοιμάζονται για

σύγκρουση με την κυβέρνηση διεκδικώντας την αύξηση ήδη καταβαλλόμενων

επιδομάτων ή τη χορήγηση νέων, ώστε να ενισχύσουν το εισόδημά τους. Μεταξύ

τους είναι οι εργαζόμενοι στους ΟΤΑ, στο ΙΚΑ, στο Μηχανογραφικό Κέντρο της

Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, στον ΟΕΚ(Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας)

κ.ά. Τονίζεται ότι για τις 5 Δεκεμβρίου η ΑΔΕΔΥ έχει εξαγγείλει 24ωρη

πανεργατική απεργία για το θέμα του εισοδήματος.

150 δισ. από ειδικούς λογαριασμούς

Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι σήμερα περίπου 150.000 δημόσιοι υπάλληλοι

παίρνουν επιδόματα, με ετήσιο κόστος περίπου 150 δισ. δρχ. από ειδικούς

λογαριασμούς εκτός του τακτικού προϋπολογισμού.

Χαρακτηριστική είναι η επισήμανση του αρμόδιου υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας

Διοίκησης και Αποκέντρωσης ότι τα επιδόματα:

* Χορηγούνται από διάφορες πηγές, συνήθως ειδικούς λογαριασμούς, με

αποτέλεσμα να βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση όσοι διαθέτουν τέτοιες πηγές,

έναντι άλλων, π.χ. υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ, Μεταφορών, Οικονομικών, Υπηρεσία

Πολιτικής Αεροπορίας κ.ά.

* Μάλιστα, το ίδιο το υπουργείο παραδέχεται ότι τα επιδόματα

χορηγούνται χωρίς πρόγραμμα και κεντρικό σχεδιασμό και υπακούουν σε πιέσεις

ισχυρών ομάδων υπαλλήλων ή συνδικαλιστικών οργανώσεων ΑΔΕΔΥ. Παράλληλα

επισημαίνει το φαινόμενο υπάλληλοι με τα ίδια τυπικά προσόντα και με τα ίδια

εργασιακά καθήκοντα να έχουν διαφορές μεταξύ τους, οι οποίες φθάνουν τα 2/3 ή

και παραπάνω των αποδοχών τους.

Από την πλευρά του, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους παρατηρεί ότι τα ειδικά

επιδόματα που συνδέονται με τις συνθήκες εργασίας, πληροφορικής,

διαχειριστικών λαθών κ.ά. δεν ανταποκρίνονται στα πραγματικά δεδομένα και θα

πρέπει να επαναοριοθετηθούν και σε κάποιες περιπτώσεις να καταργηθούν.

Κέρδη από 1.233 έως 5.341 ευρώ για δημοσίους υπαλλήλους

Όσον αφορά το οικογενειακό επίδομα, οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να κερδίσουν

1.233 έως και 5.341 ευρώ διεκδικώντας την αναδρομική καταβολή των

οικογενειακών επιδομάτων. Θα πρέπει να τονιστεί ότι τα οικογενειακά επιδόματα

(γάμου και τέκνων) καταβάλλονται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους από 1ης

Ιουλίου και στους δύο συζύγους, ανεξαρτήτως αν ο ένας εργάζεται στον ιδιωτικό

ή τον δημόσιο τομέα, ύστερα από σχετική απόφαση του Ανώτατου Ειδικού

Δικαστηρίου (το οποίο αποφάνθηκε σχετικά μετά τη διχογνωμία του Αρείου Πάγου

κατά του Ελεγκτικού Συνεδρίου).

Τα σχετικά ποσά ανέρχονται σε 35,22 ευρώ τον μήνα για τον έγγαμο, σε 52,82

ευρώ για τον γονέα ενός τέκνου, τα 70,43 ευρώ για όσους έχουν δύο παιδιά, τα

105,65 ευρώ με τρία παιδιά και φτάνει τα 152,6 ευρώ για γονείς τεσσάρων

παιδιών.

Μέχρι τέλος Δεκεμβρίου

Μέχρι τα τέλη του 2002, δηλαδή μέχρι τέλος Δεκεμβρίου, όσοι δημόσιοι υπάλληλοι

θέλουν να διεκδικήσουν τα αναδρομικά δικαιούνται να διεκδικήσουν τα ποσά για

τα έτη 2000, 2001 και για το πρώτο εξάμηνο του 2002.

Δηλαδή, όποιος καταθέσει αγωγή μέχρι τον επόμενο μήνα, δικαιούται να

διεκδικήσει 35 μηνών αναδρομικά ( από 14 μήνες για τα έτη 2000 και 2001 και

για τους 7 μήνες του 2002). Πάντως, θα πρέπει να επισημανθεί ότι αν η αγωγή

κατατεθεί στις αρχές του 2003, ο ενδιαφερόμενος θα χάσει τα αναδρομικά 14 μηνών.

ΑΡΕΙΟΣ ΠΑΓΟΣ

Οικογενειακό επίδομα και στους δύο συζύγους

Το οικογενειακό επίδομα θα πρέπει να χορηγείται και στους δύο συζύγους,

χωρίς καμία εξαίρεση, ακόμη και σε εκείνους που είχαν χάσει κατά το παρελθόν

τη μάχη του επιδόματος στα δικαστήρια, με αποφάσεις που είναι πλέον οριστικές

και αμετάκλητες. Αυτό κρίνει ο Άρειος Πάγος, ανοίγοντας τον δρόμο για την

καταβολή του επιδόματος και για τους εργαζομένους που είχαν βρεθεί αντιμέτωποι

με απορριπτικές δικαστικές αποφάσεις, πριν το ζήτημα κριθεί οριστικά υπέρ των

δύο συζύγων από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (απόφαση 3/2001). Το ΑΕΔ, ως

γνωστόν, επικαλούμενο τη συνταγματική αρχή της ίσης μεταχείρισης των

εργαζομένων και την κοινοτική νομοθεσία, αποφάνθηκε ότι το οικογενειακό

επίδομα δικαιούνται και οι δύο σύζυγοι, ανεξάρτητα εάν εργάζονται στον

ιδιωτικό ή τον δημόσιο τομέα. Ωστόσο, πριν εκδοθεί η απόφαση του ΑΕΔ,

εκατοντάδες εργαζόμενοι που είχαν προσφύγει στα αστικά δικαστήρια είχαν χάσει

τη μάχη, βάσει προγενέστερης απόφασης του πολιτικού τμήματος του Αρείου Πάγου

που είχε ταχθεί υπέρ της συνταγματικότητας της νομοθετικής ρύθμισης για την

καταβολή του επιδόματος σε έναν από τους δύο συζύγους. Με τη νέα απόφασή του,

όμως, ο Άρειος Πάγος δέχεται ότι δεν μπορεί ένα δικαστήριο να απορρίψει μία

νέα αγωγή για τη διπλή καταβολή του επιδόματος, επικαλούμενο ότι στο παρελθόν

είχαν απορριφθεί αγωγές των ίδιων εργαζομένων με το ίδιο αντικείμενο. Ο Άρειος

Πάγος τονίζει ότι πλέον η απόφαση του ΑΕΔ δεσμεύει όλα τα δικαστήρια της χώρας

και οι «χαμένες» δίκες του παρελθόντος για την καταβολή του επιδόματος μπορούν

να εξεταστούν από την αρχή.