«Niko hora ruit» (1939), μία μεγάλων διαστάσεων ελαιογραφία του σουρεαλιστή

Νίκου Εγγονόπουλου από την έκθεση «Υπερρεαλιστικοί ψίθυροι», στην γκαλερί

«Αστρολάβος artlife»

Έντονα χρώματα και καμβάς, στον έναν κρίκο. Άσπρο-μαύρο σε χαρτί στον άλλο.

Στο σημείο επαφής κυριαρχεί ο υπερρεαλισμός και η ποίηση. Η σύγχρονη εικαστική

(και όχι μόνον) συνάντηση των πατέρων του ελληνικού σουρεαλισμού, του Νίκου

Εγγονόπουλου και του Ανδρέα Εμπειρίκου, υποδέχεται τους φιλότεχνους στην

καρδιά της Αθήνας, που ζει στον εικαστικό πυρετό του υπερρεαλισμού μέσα από

την έκθεση Νταλί στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, αλλά και εκείνη της Εθνικής

Πινακοθήκης. Οι δύο δημιουργοί «ενώνουν» τις φωνές τους μέσα από περίπου 40

δημιουργίες τους και κείμενά τους και αφήνουν «Υπερρεαλιστικούς ψιθύρους»

να… ξεφύγουν από την κοινή έκθεση έργων τους, η οποία θα φιλοξενηθεί από την

Πέμπτη στην αίθουσα τέχνης «Αστρολάβος artlife».

Πρωταγωνιστές τα έργα του Νίκου Εγγονόπουλου, που εκτίθενται για πρώτη φορά,

όπως αποκαλύπτει η σύζυγος του καλλιτέχνη, Λένα Εγγονοπούλου. Τα λάδια «Niko

hora ruit» (1939) και «Η φρουτιέρα» (1947), η ημιτελής αυγοτέμπερα «Ο ποιητής»

και το σχέδιο «Διόσκουροι» (1954) θα είναι τέσσερις από τους είκοσι συνολικά

πίνακές του που θα φιλοξενηθούν στην έκθεση, εκφραστές της σουρεαλιστικής

γραφής και της έντονης ελληνικότητας που κυριάρχησε στο έργο του. Τα έργα της

έκθεσης προέρχονται κυρίως από την προσωπική συλλογή της Λένας Εγγονοπούλου

και της κόρης τού καλλιτέχνη, Ερριέττης Λεδάκη – Εγγονοπούλου. «Σκοπός μας

είναι να δώσουμε στο ευρύ κοινό μια εικόνα της ελληνικής πλευράς του

υπερρεαλισμού», εξηγεί στα «ΝΕΑ» η ιδιοκτήτρια του «Αστρολάβου», Αντωνία

Δημητρακοπούλου – Τριανταφύλλου.

Παιχνίδια με τις μάσκες αποτύπωσε σε φόντο άσπρο-μαύρο ο Ανδρέας Εμπειρίκος

Παιχνίδια με μάσκες σε πρώτο πλάνο και σε φόντο άσπρο-μαύρο θα περιμένουν τους

επισκέπτες, σε απόσταση λίγων μέτρων, στο κέντρο της αίθουσας, καθώς αυτό

είναι το θέμα που κυριαρχεί σε αρκετά από τα 20 φωτογραφικά καρέ του Ανδρέα

Εμπειρίκου, που φιλοξενούνται στην έκθεση. Έργα μοναδικά στην φωτογραφική

ιστορία της Ελλάδας, οι προπολεμικές και επηρεασμένες από τον γαλλικό

σουρεαλισμό δημιουργίες του μανιώδους φωτογράφου Ανδρέα Εμπειρίκου, θεωρούνταν

για χρόνια χαμένες και αποκαλύπτουν έναν διαφορετικό καλλιτεχνικό χαρακτήρα

του δημιουργού, που διαφέρει πολύ από το ευρέως γνωστό φωτογραφικό του έργο.

Οι φωτογραφίες, που είχαν παρουσιαστεί και πέρυσι στην «Τεχνόπολι», ανήκουν

στη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη.

Όσο για τον μεταξύ τους διάλογο; Και αν ακόμα το βλέμμα δεν χορτάσει από τον

διάλογο των εικόνων του ζωγράφου, σκηνογράφου και καθηγητή του Εθνικού

Μετσόβιου Πολυτεχνείου Νίκου Εγγονόπουλου, και εκείνων του ψυχαναλυτή, ποιητή

και καλλιτέχνη φωτογράφου Ανδρέα Εμπειρίκου, το πνεύμα θα έχει έναν επιπλέον

λόγο να είναι ικανοποιημένο, καθώς μέσα από το κοινό πάθος και των δύο, την

ποίηση, θα αναδυθούν τα στοιχεία που τους ενώνουν – και ιδιαιτέρως μέσα από

κείμενα που έγραψαν ο ένας για τον άλλο και θα φιλοξενηθούν πλάι στα εικαστικά

τους έργα.

Το παζλ του ελληνικού σουρεαλισμού ολοκληρώνεται στο artshop του «Αστρολάβου»,

όπου θα διατίθενται βιβλία των δύο καλλιτεχνών, ενώ οι φιλότεχνοι θα μπορούν

όχι μόνον να θαυμάσουν, αλλά και να αποκτήσουν αντίγραφα επίπλων και

φωτιστικών από ξύλο, μέταλλο και μάρμαρο του μεγάλου υπερρεαλιστή Σαλβαντόρ

Νταλί (Τιμές: από 1.715 έως 14.220 ευρώ).

INFO

Η έκθεση «Υπερρεαλιστικοί ψίθυροι» εγκαινιάζεται την Πέμπτη, στην αίθουσα

τέχνης «Αστρολάβος artlife» (Ηροδότου 11, Κολωνάκι, τηλ. 010-7221.200). Έως 29

Νοεμβρίου. Ίντερνετ: http: //www.astrolavos.gr.