Ο Κυβερνοχώρος κρύβει παγίδες, μερικές φορές επικίνδυνες, ιδίως για τα

παιδιά. Λόγω της ανώνυμης φύσης του Δικτύου, τα παιδιά μπορεί να πέσουν θύματα

απατεώνων που θέλουν να τα εκμεταλλευτούν ή να χάσουν χρήματα ευκολότερα από

τους μεγαλύτερους σε ηλικία χρήστες.

Σερφάρουν τα παιδιά. Βοηθήστε τα ν’ αποφύγουν τους «ηλεκτρονικούς σκοπέλους»

Έτσι, το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) ετοίμασε έναν οδηγό ­ για

παιδιά και γονείς ­ με στόχο την ασφαλέστερη πλοήγηση και την προστασία των

ανηλίκων που χρησιμοποιούν το Ίντερνετ.

«Είναι η πιο ευάλωτη ομάδα χρηστών στους κινδύνους που κρύβονται μέσα στο

Δίκτυο», εξηγεί ο κ. Γιάννης Σιδηρόπουλος, διευθυντής του ΚΕΠΚΑ, ανεξάρτητης,

μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Ο οδηγός δημιουργήθηκε

σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή οργάνωση ERICA, που ειδικεύεται στην προστασία

των παιδιών-χρηστών του Ίντερνετ.

Ο «Δωδεκάλογος του νεαρού πλοηγού του Ίντερνετ», λοιπόν, συμβουλεύει:

1. Να αποφεύγετε τις συναντήσεις με άτομα που πρωτογνωρίσατε στο

Ίντερνετ, εκτός αν αυτές γίνονται σε δημόσιους χώρους και σας συνοδεύουν οι

γονείς σας.

2. Μη στέλνετε μηνύματα (e-mail) με τη διεύθυνση του σπιτιού σας, τον

αριθμό του τηλεφώνου σας, το όνομα του σχολείου σας ή τη φωτογραφία σας. Μη

δώσετε ποτέ τέτοια στοιχεία σε on line συζητήσεις (chat rooms). Μπορεί να

πέσουν σε χέρια ανθρώπων που θα τα εκμεταλλευτούν εις βάρος σας. Στις on line

συζητήσεις δεν μπορείς να ξέρεις ποιος σε βλέπει ή ποιος σε ακούει.

3. Να θυμάστε ότι οι άνθρωποι με τους οποίους επικοινωνείτε on line

μπορεί να μη λένε πάντα την αλήθεια, αφού κανένας δεν μπορεί να τους δει.

4. Αν κάποιος πει ή γράψει κάτι σε μια on line συζήτηση ή σε κάποιο

μήνυμα που θα σας κάνει να νιώσετε άσχημα, πρέπει να γνωρίζετε ότι δεν είναι

από δικό σας λάθος. Ενημερώστε αμέσως τους γονείς σας.

5. Να θυμάστε ότι ακόμα και αν η on line συζήτηση που διαλέξατε είναι

για παιδιά ή νέους της ηλικίας σας, δεν είναι δυνατόν να γνωρίζει κανείς αν

όλοι όσοι συμμετέχουν είναι άτομα της ηλικίας σας. Μπορεί να είναι κάποιος

ενήλικος ή μεγαλύτερο παιδί που επιδιώκει να σας ξεγελάσει.

6. Ρωτήστε τον φορέα Ίντερνετ (ISP), όπου έχετε συνδρομή, μήπως

διαθέτει ελεγχόμενους χώρους συζητήσεων (chat rooms) για παιδιά της ηλικίας

σας. Να χρησιμοποιείτε μόνο αυτούς τους χώρους για τις on line συζητήσεις.

Εκεί υπάρχει πάντα κάποιος υπεύθυνος από την εταιρεία που εποπτεύει τις

συζητήσεις και κάνει αισθητή την παρουσία του μόνο αν κάποιος συμπεριφερθεί

άσχημα.

7. Μην απαντάτε ποτέ σε άσχημα ή προκλητικά μηνύματα και ενημερώνετε

πάντα τους γονείς σας κάθε φορά που παίρνετε τέτοια e-mail ή αν δείτε άσεμνες

φωτογραφίες στις on line επικοινωνίες σας. Ζητήστε από τους γονείς σας να

επικοινωνήσουν με το Νομικό Τμήμα του ΚΕΠΚΑ.

8. Δεν είναι καλή ιδέα να αναφέρετε τον αριθμό της πιστωτικής κάρτας ή

στοιχεία των τραπεζικών λογαριασμών της οικογένειάς σας χωρίς να

συμβουλευτείτε τους γονείς σας. Κάποιος μπορεί να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία

αυτά για να σας βλάψει οικονομικά.

9. Μη δώσετε ποτέ και σε κανέναν τους προσωπικούς σας κωδικούς των

λογαριασμών πρόσβασης και αλληλογραφίας που διαθέτετε στο Ίντερνετ. Όσοι τους

γνωρίζουν, μπορούν να παρουσιάζονται με το δικό σας όνομα, να στέλνουν

μηνύματα υπογράφοντας με το όνομά σας ή να διαβάζουν την αλληλογραφία σας.

10. Να θυμάστε πάντα ότι όταν κάποιος σας κάνει μία προσφορά που

φαίνεται να είναι «εξαιρετική», πιθανότατα προσπαθεί να σας ξεγελάσει.

11. Να αποφεύγετε πάντα τις ιστοσελίδες που απευθύνονται αποκλειστικά

σε ενηλίκους. Οι προειδοποιητικές πινακίδες ­ «over 18 years old» ­ είναι εκεί

για να σας προστατεύσουν. Επιπλέον, οι σελίδες αυτές μπορεί να φουσκώσουν τον

τηλεφωνικό λογαριασμό σας χωρίς να το καταλάβετε.

12. Μην επιλέγετε συνδέσεις (web links) που περιέχονται σε ηλεκτρονικά

μηνύματα και μην ανοίγετε επισυναπτόμενα αρχεία (attachments) σε μηνύματα που

προέρχονται από ανθρώπους τους οποίους δεν γνωρίζετε. Επίσης, μην ανοίγετε

αρχεία που «κατεβάζετε» από το Διαδίκτυο. Μπορεί να μολύνετε τον υπολογιστή

σας με ιούς.

Για περισσότερες πληροφορίες ή διευκρινίσεις μπορείτε να επικοινωνήσετε

τηλεφωνικώς με το ΚΕΠΚΑ στο τμήμα εξυπηρέτησης καταναλωτών στο τηλ.:

0801-17.200, ηλεκτρονικά στη διεύθυνση consumers@kepka.org ή να επισκεφτείτε το

site του στη διεύθυνση http: //www.kepka.org.