Ήταν οι στιγμές που χαρακτήρισαν τη χρονιά που πέρασε όπως αποτυπώθηκαν στο

φωτογραφικό φακό, και όπως τις επέλεξαν τα μεγαλύτερα ελληνικά και διεθνή

φωτοειδησεογραφικά πρακτορεία.

Η Ελλάδα στο 2000, όπως αποκαλύπτεται μέσα από τις φωτογραφίες της χρονιάς,

είχε σημάδια καταστροφής και οδύνης, είχε εξάρσεις θρησκευτικού φανατισμού

αλλά και περαστικές συναντήσεις της επίσημης Εκκλησίας με την αρχαιοελληνική

παράδοση, είχε όμως και ώρες γαλήνης, ελπίδας και αισιοδοξίας.

Οι φωτογραφίες από τα ελληνικά πρακτορεία ΑΠΕ, Eurokinissi, Icon και Πρίσμα

και τα διεθνή πρακτορεία Reuters και Associated Press, έχουν κρατήσει, από τη

χρονιά που τελειώνει, δευτερόλεπτα: μικρές λεπτομέρεις που όμως στοιχειοθετούν

και περιγράφουν θέματα σημαντικά που συγκλόνισαν τη χώρα, όπως το ναυάγιο του

«Σαμίνα» ή ειδήσεις που πέρασαν «στα ψιλά» της επικαιρότητας, όπως τα εγκαίνια

του Προϊστορικού Μουσείου της Σαντορίνης.

Κι όσο κι αν οι Έλληνες φωτορεπόρτερ που κυνηγούν καθημερινά και σε κάθε

γωνιά της χώρας την εικόνα πίσω από την είδηση, δυσκολεύτηκαν να διαλέξουν

εκείνη τη μία φωτογραφία που ξεχώρισε ανάμεσα στις χιλιάδες ενός αρχείου 346

ημερών, η επιλογή τους τελικά περιγράφει, χωρίς λόγια, τις περισσότερες και

τις σημαντικότερες από τις ώρες που πέρασαν.

ICON (φωτογραφία: Νίκος Χαλκιόπουλος)

Ήταν η «διαφορετική οπτική», η πιο ήρεμη ματιά, στις εκδηλώσεις του

millennium. Τα βεγγαλικά στην Ακρόπολη είχαν σβήσει ώρες πριν, η μουσική στο

κέντρο της Αθήνας σίγασε και την ευθύνη για τη λάμψη είχε πια μονάχα ο ήλιος.

Η πρώτη ανατολή του 2000, από το ακρωτήριο του Σουνίου και τον αρχαίο ναό του

Ποσειδώνα, ήταν παγωμένη αλλά φωτεινή. Εκατοντάδες κόσμου βρέθηκαν ξημερώματα

της 1ης Ιανουαρίου στην άκρη του κάβου για να θαυμάσουν την ανατολή ενός νέου

αιώνα, με τη γεύση της σαμπάνιας ακόμη στα χείλη, με τις αισθήσεις παραδομένες

στη θάλασσα, στα χρώματα του ουρανού, σε ελπίδες και όνειρα που έφερναν μαζί

τους νότες, μελωδίες χαμόγελα και αγκαλιές.

ASSOCIATED PRESS (φωτογραφία: Θανάσης Σταυράκης)

Μάιος 2000, έξω από τα Δικαστήρια της πρώην Σχολής Ευελπίδων.

Ένας μοναχός κραυγάζει θρησκευτικά συνθήματα, εκφράζοντας έτσι την εναντίωσή

του στο βιβλίο του Μίμη Ανδρουλάκη «Μν».

Είναι την ημέρα της ακροαματικής διαδικασίας από την οποία θα κριθεί το εάν θα

απαγορευθεί προσωρινά το εν λόγω βιβλίο του πρώην βουλευτή της Αριστεράς. Κι

όλα αυτά, πολύ πριν γίνει η δίκη που θα καθόριζε την οριστική απαγόρευση του

βιβλίου πανελλαδικά.

Η επίσημη Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία έχει χαρακτηρίσει το βιβλίο «βλάσφημο»,

επειδή περιέχει κεφάλαια τα οποία αναφέρονται στην ερωτική ζωή του Ιησού Χριστού.

REUTERS (φωτογραφία: Γιώργος Καραχάλης)

Ένας ορθόδοξος Έλληνας ιερέας παρατηρεί τα εκθέματα στο νέο Μουσείο

Προϊστορίας της Θήρας, στο ηφαιστειακό κυκλαδίτικο νησί της Σαντορίνης. Το

Μουσείο, το οποίο εγκαινιάστηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κωστή

Στεφανόπουλο, φιλοξενεί ευρήματα από τις ανασκαφές στην προϊστορική πόλη

Ακρωτήρι, τα οποία θάφτηκαν κάτω από τη λάβα και την ηφαιστειακή στάχτη, μετά

την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης, πριν από 3.600 χρόνια. Στο Μουσείο

βρίσκονται επίσης εκθέματα και από άλλες περιοχές του νησιού, τα οποία

χρονολογούνται από την 5η χιλιετία π.Χ. μέχρι τον 17ο αιώνα π.Χ.

ΠΡΙΣΜΑ (φωτογραφία: Θανάσης Δημόπουλος)

Η επόμενη ημέρα του ναυαγίου του «Σαμίνα» βρίσκει τους συγγενείς των ναυαγών

και των μέχρι εκείνη τη στιγμή αγνοουμένων, συντετριμμένους, με το βλέμμα

καρφωμένο στις βραχονησίδες Πόρτες. Τέλος Σεπτεμβρίου, στο λιμάνι της Πάρου, η

ελπίδα δεν έχει σβήσει. Μέχρι εκείνη τη στιγμή έχουν βρεθεί περίπου 65 νεκροί

και αγνοούνται ακόμη δεκάδες επιβάτες του πλοίου. Ο αριθμός των νεκρών έφθασε

τελικά τους 82, ενώ εκείνες τις πρώτες ημέρες μετά το ναυάγιο, τα πολλά Μπωφόρ

και οι αντίξοες καιρικές συνθήκες έκαναν ακόμη δυσκολότερες τις έρευνες για

τον εντοπισμό ναυαγών.

EUROKINISSI (φωτογραφία: Αντώνης Νικολόπουλος)

Η μεγάλη φωτιά τον περασμένο Αύγουστο στο χωριό Τρίπυλο Δομοκού ήταν μία

ανάμεσα στις δεκάδες πυρκαγιές που κατέστρεψαν φέτος το καλοκαίρι χιλιάδες

στρέμματα δασικής και καλλιεργήσιμης γης όχι μόνο στη Λαμία, αλλά και στην

Κορινθία, τη Σάμο, την Ήπειρο και σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Ο απολογισμός σε ανθρώπινες ζωές αλλά και σε οικονομικό κόστος ήταν ο

μεγαλύτερος των τελευταίων ετών.

Στο στιγμιότυπο, από τη φωτιά που ερήμωσε το χωριό στον Δομοκό έχει απομείνει

ένας σκύλος να κοιτάζει με απόγνωση τον φωτογράφο, ενώ γύρω του υπάρχει μόνο

το τοπίο της καταστροφής.

ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ (φωτογραφία: Βαγγέλης Βαρδουλάκης)

Περισσότερες από επτά ημέρες έκαιγε η φωτιά στη Σάμο, στις αρχές του

περασμένου Ιουλίου, αφήνοντας πίσω της αποτεφρωμένα πάνω από 6.000 στρέμματα

δασικών και καλλιεργήσιμων εκτάσεων, περισσότερα από 30 σπίτια και δεκάδες

αγροικίες και ποιμνιοστάσια.

Πέντε πυροσβεστικά αεροσκάφη και δύο ελικόπτερα συμμετείχαν στις προσπάθειες

κατάσβεσης, ρίχοντας συνεχώς νερό και επιβραδυντικό υλικό, ενώ το νησί είχε

τυλιχθεί σε σύννεφα πυκνού καπνού.

Η περιοχή κηρύχθηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, έφθασαν εκεί πυροσβεστικές

δυνάμεις από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, ενώ τη βοήθειά τους προσέφεραν επίσης

ρωσικά και γερμανικά αεροσκάφη.