ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

ΣΠΟΥΔΑΣΕ: Φυσικομαθηματικός, αλλά έγινε δημοσιογράφος.

ΨΥΧΑΓΩΓΕΙΤΑΙ: Με το διάβασμα παντός είδους γραφής.

ΞΕΚΟΥΡΑΖΕΤΑΙ: Στη θάλασσα και τα αιγαιοπελαγίτικα νησιά. Θλίβεται με τα

όσα συμβαίνουν εκεί τελευταία.

ΘΥΜΑΤΑΙ: Πάντα την Αλεξάνδρεια.

ΘΑ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΞΑΝΑΓΙΝΕΙ: Φοιτητής, για να διαβάζει κάνοντας όνειρα για το

μέλλον του.

Ύστερα από οκτώ μυθιστορήματα ­ τα περισσότερα μπεστ σέλερ ­ ο

δημοσιογράφος Γιώργος Λεονάρδος παρουσιάζει το νέο του βιβλίο με τίτλο «Η δομή

του μυθιστορήματος». Συμβουλές διά στόματος (και χειρός) Φλομπέρ, Τολστόι,

Ντοστογιέφσκι, Λέσιγκ, Μπαλζάκ, Έκο, Ελιάρ, Μομ, κ.ά.

ΕΡ.: «Η δομή του μυθιστορήματος». Μελέτη με δομικά υλικά για νέους

συγγραφείς;

ΑΠ: Και για παλαιότερους νέους συγγραφείς. Ανάλογα με τι υποδομή έχει ο

ενδιαφερόμενος.

ΕΡ.: Και τα υλικά της δομής;

ΑΠ: Οι χαρακτήρες του μυθιστορήματος, ο μύθος και η πλοκή του. Αυτά

είναι τα βασικά.

ΕΡ.: Και μετά;

ΑΠ: Μετά έρχονται τα δευτερότερα, π.χ. οι χρωματισμοί.

ΕΡ.: Γιατί δίνετε σημαντική θέση στους χαρακτήρες του μυθιστορήματος;

ΑΠ: Γιατί αυτοί θα μου δώσουν και την ιστορία. Ας μην ξεχνάμε ότι οι

άνθρωποι φτιάχνουν την ιστορία, ποτέ η ιστορία τους ανθρώπους.

ΕΡ.: Ο μύθος και η πλοκή;

ΑΠ: Είναι δύο διαφορετικά στοιχεία μέσα σε ένα μυθιστόρημα. Ο μύθος

απαντά στην ερώτηση «τι γίνεται παρακάτω;».

ΕΡ.: Η πλοκή;

ΑΠ: Η πλοκή απαντά στην ερώτηση «γιατί γίνεται έτσι παρακάτω;».

ΕΡ.: «Η δομή του μυθιστορήματος» είναι το πρώτο δοκίμιό σας;

ΑΠ: Ναι, μετά τη συγγραφή οκτώ μυθιστορημάτων. Και δεν θα το

χαρακτήριζα δοκίμιο. Μάλλον μελέτη, αφού πρόκειται για μελέτη που ξεκίνησα

αποκλειστικά για τον εαυτό μου, αλλά στη συνέχεια αποφάσισα να την εκδώσω με

τον εκδοτικό οίκο «Νέα Σύνορα – Α.Α. Λιβάνης», ο οποίος έχει εκδώσει και τα

άλλα μυθιστορήματά μου.

ΕΡ.: Λέτε ότι την ξεκινήσατε για σας. Και μετά πώς αλλάξατε γνώμη;

ΑΠ: Την ξεκίνησα πριν από περίπου δέκα χρόνια. Μάζευα σε σημειώσεις

ό,τι είχαν πει για την Τέχνη του μυθιστορήματος ­ τσιτάτα, αποφθέγματα κ.λπ. ­

οι κλασικοί συγγραφείς, αλλά και οι νεώτεροι, μπεστσελερίστες και μη. Σημείωνα

ό,τι πίστευα ότι θα μου ήταν χρήσιμο στη συγγραφή.

ΕΡ.: Θα γεμίσατε εκατοντάδες σελίδες…

ΑΠ: Ε, αυτές οι σημειώσεις αυξήθηκαν με τα χρόνια, μπήκαν σε τετράδια,

σε συρτάρια του γραφείου και τότε τις λυπήθηκα. Λυπήθηκα δηλαδή όλο αυτό τον

κόπο που είχα κάνει να διατεθεί αποκλειστικά για ένα άτομο, εμένα. Έτσι, μαζί

με τους εκδότες μου αποφασίσαμε να το διαθέσουμε και σε άλλους που θα

ενδιαφέρονταν για το μυθιστόρημα, είτε για να γράψουν είτε και για να

διαβάσουν ένα μυθιστόρημα.

ΕΡ.: Δεν υπάρχουν άλλα παρόμοια βιβλία στην Ελλάδα;

ΑΠ: Νομίζω όχι. Φυσικά υπάρχουν οι μελέτες και τα θεωρητικά πονήματα

καθηγητών και στοχαστών πάνω στη λογοτεχνία, αξιέπαινα και πολλά άριστα.

ΕΡ.: Ποιον θα βοηθήσει αυτό το βιβλίο;

ΑΠ: Δεν είναι θεωρητικό το μελέτημα αυτό. Μάλλον πρακτικό θα το

χαρακτήριζα. Βοηθάει άμεσα τον επίδοξο συγγραφέα στις ερωτήσεις που του

τριβελίζουν το κεφάλι, πριν αποφασίσει να γράψει την πρώτη φράση του νέου

μυθιστορήματός του.

ΕΡ.: Εύκολη στιγμή;

ΑΠ: Απόφαση που απαιτεί μεγάλο ηρωισμό, πιστέψτε με. Έχω πείρα πάνω σ’

αυτό το συγκεκριμένο θέμα.

ΕΡ.: Έμαθα ότι ο «Μπαρμπαρόσα» ταξιδεύει τώρα στο εξωτερικό…

ΑΠ: Α, ο «Μπαρμπαρόσα ο πειρατής». Ναι, προς το παρόν ταξιδεύει στην

Αγγλία. Έδωσα τα δικαιώματα στον εκδοτικό οίκο «Μινέρβα πρες», του Λονδίνου,

που έχει και παραρτήματα στη Νέα Υόρκη, το Σίδνεϊ, το Νέο Δελχί, και δεν

θυμάμαι πού αλλού.

ΕΡ.: Οι πρώτες ενδείξεις;

ΑΠ: Δεν γνωρίζω. Πώς άλλωστε; Αν δεν περάσουν τουλάχιστον έξι μήνες,

δεν θα έχω μάθει. Πάντως οι εκδότες λένε ότι θα πάει καλά.

ΕΡ.: Τι τους κάνει αισιόδοξους;

ΑΠ: Δύο κυρίως λόγοι: Πρώτον, γιατί είναι ιστορικό μυθιστόρημα και

δεύτερον γιατί αναφέρεται σε πειρατές. Οι Άγγλοι τρελαίνονται για ιστορίες με

πειρατές. Πόσο μάλλον με εκείνη του Μπαρμπαρόσα, που είναι και αληθινή.

ΕΡ.: Θα μεταφραστεί και το τελευταίο σας ιστορικό μυθιστόρημα η «Μάρα η

Χριστιανή σουλτάνα»;

ΑΠ: Ε, ας περιμένουμε τα πρώτα αποτελέσματα του Μπαρμπαρόσα. Πάντως

υπήρξε ήδη ξένο ενδιαφέρον και για τη Μάρα, βέβαια λόγω… της αγγλικής

έκδοσης του Μπαρμπαρόσα.

ΕΡ.: Και η δημοσιογραφία;

ΑΠ: Ε, η δημοσιογραφία έκλεισε τον κύκλο της πριν από αρκετά χρόνια,

αφού διέγραψε τροχιά τριάντα πέντε χρόνων.

ΕΡ.: Και το επόμενο βιβλίο;

ΑΠ: Ιστορικο – κοινωνικο – θρησκευτικο – ερωτικό.