Έμειναν έξω από τα ΑΕΙ και ΤΕΙ και αναζητούν διέξοδο μεταξύ... ιδιωτικών
σχολών, ΙΕΚ και Πανεπιστημίων της Ευρώπης ή των Ηνωμένων Πολιτειών.
Ουσιαστικά, τρεις λύσεις υπάρχουν για τους υποψηφίους που απέτυχαν στις
φετινές Γενικές Εξετάσεις.





Τρεις διαδρομές. Η επανάληψη της προσπάθειας για εισαγωγή στην τριτοβάθμια
είναι εφικτή


Πρώτον, να επαναλάβουν την προσπάθεια για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια
Εκπαίδευση, εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες που προσφέρει μόνο για φέτος το
υπουργείο Παιδείας. Δεύτερον, να φοιτήσουν σε κάποιο από τα δημόσια και
ιδιωτικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), ή σε ιδιωτικές σχολές και
Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών. Και, τρίτον, να στραφούν προς τις χώρες του
εξωτερικού, αναζητώντας προγράμματα σπουδών σε Πανεπιστήμια της Ευρώπης ή των
Ηνωμένων Πολιτειών.


Η επανάληψη της προσπάθειας για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ειδικά
και μόνο για φέτος περνάει μέσα από τρεις διαφορετικές διαδρομές:


Διαδρομή πρώτη: ο υποψήφιος έχει το δικαίωμα να υποβάλει και πάλι
μηχανογραφικό δελτίο συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ,
με το ίδιο σύνολο μορίων που συγκέντρωσε φέτος και χωρίς βεβαίως να δώσει
εξετάσεις του χρόνου στα εννέα μαθήματα.


Για αριστούχους


Η διαδρομή αυτή προσφέρεται κυρίως για αριστούχους υποψηφίους. Κι αυτό γιατί
λογικά του χρόνου οι βάσεις εισαγωγής, όπως και όλες οι βαθμολογίες θα
διαμορφωθούν σε επίπεδα χαμηλότερα από τα φετινά, καθώς ο βαθμός του
απολυτηρίου δεν θα περιλαμβάνεται στο σύνολο μορίων για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ και
επί πλέον ο καθένας καταλαβαίνει ότι θα λειτουργήσουν τα αντανακλαστικά των
μελών της επιτροπής που θα επιλέξει τα θέματα. Υπάρχει εξάλλου η εμπειρία των
προηγουμένων χρόνων που δείχνει ότι τα εύκολα θέματα της μιας χρονιάς
διαδέχονταν δύσκολα ή στην καλύτερη περίπτωση «τσιμπημένα» θέματα την επομένη.


Εκτός αυτού όμως ένας αριστούχος μάλλον δεν είναι φρόνιμο να διακινδυνεύσει
επανάληψη των εξετάσεων στα εννέα μαθήματα, καθώς δεν υπάρχει μόνον η
πιθανότητα βελτίωσης, αλλά και η πιθανότητα χειροτέρευσης της επίδοσής του.


Πρέπει ωστόσο να επισημανθεί ότι για τους υποψηφίους που θα επιλέξουν αυτήν τη
διαδρομή οι θέσεις θα είναι μόνο 10% επί του συνολικού αριθμού των θέσεων
εισακτέων, που θα ορισθούν την ερχόμενη άνοιξη.


Να ξαναγράψουν


Διαδρομή δεύτερη: ο υποψήφιος έχει δικαίωμα να κρατήσει βεβαίως την περυσινή
προφορική του βαθμολογία και να επαναλάβει τις εξετάσεις στα εννέα μαθήματα.
Τα εννέα μαθήματα είναι ασφαλώς λιγότερα από τα 14, αλλά και τα εννέα δεν
παύει να είναι ένας αρκετά μεγάλος αριθμός μαθημάτων. Κατά συνέπεια, πριν ο
υποψήφιος αποφασίσει να ακολουθήσει αυτήν τη διαδρομή θα πρέπει να μετρήσει
τις δυνάμεις και τις αντοχές του σε συνδιασμό με το σύνολο μορίων που έχει
επιτύχει φέτος και με τα Τμήματα τα οποία έχει βάλει στο στόχαστρο.


Η διαδρομή αυτή που προβλέπεται, όπως ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί, αργή,
βασανιστική και κοπιώδης, ενδείκνυται κυρίως για υπομονετικούς, ψύχραιμους,
οργανωτικούς και μεθοδικούς υποψηφίους που φέτος μεν μπορεί να συγκέντρωσαν
ένα μεσαίου επιπέδου σύνολο μορίων, αλλά είτε έμειναν εκτός ΑΕΙ και ΤΕΙ είτε
πέτυχαν σε κάποιο Τμήμα που είχαν δηλώσει «έτσι για να βρίσκεται».


Τις δύο παραπάνω διαδρομές έχουν δικαίωμα να ακολουθήσουν όχι μόνον υποψήφιοι
που έμειναν εκτός ΑΕΙ και ΤΕΙ, αλλά και υποψήφιοι που επέτυχαν σε Τμήματα στα
οποία δεν επιθυμούν να φοιτήσουν, παρά το γεγονός ότι τα συμπεριέλαβαν στο
μηχανογραφικό δελτίο. Μπορούν βεβαίως να εγγραφούν στα εν λόγω Τμήματα και του
χρόνου να επαναλάβουν την προσπάθεια, ακολουθώντας μιά από τις δύο
προαναφερθείσες διαδρομές.


Ξανά στα θρανία


Την τρίτη διαδρομή χάραξαν οι αρμόδιοι του υπουργείου Παιδείας ειδικά και μόνο
για φέτος: ο υποψήφιος σ' αυτήν την περίπτωση έχει το δικαίωμα να μην
παραλάβει το απολυτήριό του, να επανεγγραφεί στη Γ' Λυκείου και βεβαίως να
ξαναδώσει εξετάσεις στα εννέα μαθήματα στο τέλος της χρονιάς. Το σημαντικό
πλεονέκτημα αυτής της διαδρομής είναι ότι ο υποψήφιος μπορεί να βελτιώσει και
τον προφορικό του βαθμό. Με άλλα λόγια είναι σαν να μην έκανε ποτέ την
περυσινή Γ' τάξη.


Η διαδρομή αυτή ενδείκνυται για χαμηλόβαθμους υποψηφίους, που είτε είχαν
πραγματική αδυναμία να επιτύχουν πέρυσι υψηλό σύνολο μορίων είτε δεν είχαν
πάρει στα σοβαρά όλην αυτήν την υπόθεση και τώρα άλλαξαν γνώμη. Ωφελημένοι,
ωστόσο, θα είναι αν ακολουθήσουν αυτήν τη διαδρομή και μεσαίου επιπέδου
βαθμολογίας υποψήφιοι, καθώς από τη μια θα έχουν το πλεονέκτημα να βελτιώσουν
την προφορική βαθμολογία τους και από την άλλη ­ αν ήδη έχουν μελετήσει αρκετά
την προηγούμενη χρονιά ­ θα έχουν ένα είδος δωρεάν επαναληπτικού
φροντιστηρίου. Ωστόσο, για να ακολουθήσει και αυτήν τη διαδρομή ένας υποψήφιος
πρέπει να είναι αποφασισμένος να δουλέψει.


Αν η τελευταία διαδρομή ισχύει ειδικά και μόνο για φέτος, τις άλλες δύο ­
αχρείαστες να είναι ­ ο υποψήφιος μπορεί να τις διανύσει όσες φορές θέλει.
Πρέπει όμως να έχει υπόψη του ότι αν επιλέξει να ξαναδώσει εξετάσεις, κάθε
φορά θα ισχύει το τελευταίο σύνολο μορίων που θα συγκεντρώνει και θα σβήνεται
το προηγούμενο.


Περαιτέρω λεπτομέρειες για τις τρεις διαδρομές αναμένεται να δώσει το
υπουργείο Παιδείας τις επόμενες ημέρες.


Δεν προλαβαίνουν εγγραφή στο εξωτερικό



Κανείς από τους υποψηφίους, που περίμενε τα αποτελέσματα των φετινών γενικών
εξετάσεων, δεν προλαβαίνει αυτή τη χρονιά να φύγει για σπουδές στο εξωτερικό.
Μπορεί όμως να οργανωθεί και να προετοιμαστεί έγκαιρα για την επόμενη χρονιά.


Το πρώτο βήμα είναι να επικοινωνήσει με τα Πανεπιστήμια του εξωτερικού που τον
ενδιαφέρουν. Εκείνα, θα κάνουν καταρχήν την επιλογή, που ποικίλλει από
Πανεπιστήμιο σε Πανεπιστήμιο και από χώρα σε χώρα, περιλαμβάνουν όμως πάντα το
απολυτήριο Λυκείου και τους βαθμούς σε συγκεκριμένα μαθήματα. Σε ορισμένες
χώρες, μάλιστα, όπως στη Γερμανία ή την Ιταλία, προϋπόθεση για την εισαγωγή σε
κάποιο Πανεπιστήμιο είναι ο υποψήφιος να έχει λάβει μέρος στις πανελλήνιες
εξετάσεις και να έχει συγκεντρώσει συγκεκριμένη βαθμολογία.


Σε άλλες χώρες, όπως στη Μεγάλη Βρετανία, την Πορτογαλία, την Ελβετία ή στις
χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, προτού φοιτήσει ο υποψήφιος σ' ένα Πανεπιστήμιο
θα πρέπει να περάσει από τις αντίστοιχες εισαγωγικές εξετάσεις των χωρών αυτών
ή να παρακολουθήσει έναν «προπαρασκευαστικό κύκλο σπουδών», ο οποίος διαρκεί
συνήθως έναν χρόνο.


Στα Πανεπιστήμια των χωρών-μελών της Ε.Ε. οι Έλληνες φοιτητές έχουν (ή δεν
έχουν, ανάλογα) τις ίδιες οικονομικές υποχρεώσεις με τους φοιτητές των ίδιων
των χωρών αυτών. Όπου η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι δωρεάν ούτε οι Έλληνες
πληρώνουν δίδακτρα, όπου απαιτείται καταβολή κάποιου ποσού για την εγγραφή
πληρώνουν την εγγραφή. Στη Μ. Βρετανία, για παράδειγμα, τα δίδακτρα
καθορίζονται ανάλογα με το οικογενειακό εισόδημα του φοιτητή, είτε είναι
Βρετανός είτε προέρχεται από κάποια άλλη χώρα της Ε.Ε. Εξαίρεση αποτελεί η
Ολλανδία, όπου τα δίδακτρα που καταβάλλουν οι φοιτητές επιστρέφονται μέχρι το
τέλος των σπουδών.


Μια άλλη δυνατότητα που προσφέρεται κυρίως από κολέγια και Κέντρα Ελευθέρων
Σπουδών, τα οποία συνεργάζονται με Πανεπιστήμια του εξωτερικού, είναι η
απόκτηση πτυχίου από ξένο Πανεπιστήμιο με τις σπουδές να γίνονται στην Ελλάδα.
Τα πτυχία που δίνονται στις περιπτώσεις αυτές από Πανεπιστήμια της Ευρώπης ή
της Αμερικής, είτε είναι «πρώτα πτυχία» είτε είναι «Μάστερ», δεν
αναγνωρίζονται σε καμία περίπτωση από το ΔΙΚΑΤΣΑ. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει
να ελέγξουν την αξιοπιστία του Πανεπιστημίου με το οποίο συνεργάζεται το όποιο
κολέγιο και ίσως να επικοινωνήσουν απ' ευθείας με αυτό για τις πληροφορίες
σχετικά με το πρόγραμμα σπουδών και το κατά πόσον ελέγχουν την τήρηση του
προγράμματος από τις εδώ ιδιωτικές σχολές. Οι περισσότερες συνεργασίες
γίνονται με Πανεπιστήμια της Μεγάλης Βρετανίας και των ΗΠΑ, ενώ τα προγράμματα
σπουδών διαρκούν από δύο έως τέσσερα χρόνια.


Τα τρία ξενόγλωσσα ινστιτούτα, τέλος, το Βρετανικό Συμβούλιο, το Γαλλικό
Ινστιτούτο και το Γκαίτε, αποτελούν εκτός από «γέφυρα» με τα Πανεπιστήμια των
αντίστοιχων χωρών και «εκπαιδευτική λύση» για εκείνους που επιθυμούν να
σπουδάσουν μια ξένη γλώσσα και να ακολουθήσουν καριέρα στους κλάδους της
διδασκαλίας ξένων γλωσσών, της διερμηνείας, της μετάφρασης κ.λπ. Για την
απόκτηση επάρκειας σε μια ξένη γλώσσα αρμόδιο είναι το υπουργείο Παιδείας.


Επαγγελματική κατάρτιση από δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ







Εδώ και οκτώ περίπου χρόνια τα δημόσια και ιδιωτικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής
Κατάρτισης (ΙΕΚ) αποτελούν μια ακόμη διέξοδο για τους νέους μετά τη
δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Περισσότεροι από 50.000 νέοι φοιτούν κάθε χρόνο στα
δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ όλης της χώρας, σε 225 συνολικά ειδικότητες. Η
φοίτηση για τους αποφοίτους Λυκείου διαρκεί δύο χρόνια. Ανάλογα με την
ειδικότητα, οι σπουδαστές παρακολουθούν υποχρεωτικά θεωρητικά και εργαστηριακά
μαθήματα, ενώ αξιολογούνται κατά τη διάρκεια των σπουδών τους αλλά και σε
εξετάσεις, στο τέλος του κάθε εξαμήνου.


Η επιλογή σπουδαστών για τα ΙΕΚ γίνεται δύο φορές τον χρόνο: στις αρχές
Σεπτεμβρίου για το χειμερινό εξάμηνο και στα τέλη Ιανουαρίου για το εαρινό.
Για να εγγραφεί κανείς σε κάποιο από τα τμήματα θα πρέπει να έχει απολυτήριο
μέσης εκπαίδευσης και να συμπληρώσει και ειδική αίτηση, στην οποία φαίνεται η
ειδικότητα που τον ενδιαφέρει. Επιπλέον, για τα ιδιωτικά ΙΕΚ είναι απαραίτητη
και η απόδειξη της δυνατότητας καταβολής των διδάκτρων. Στα δημόσια ΙΕΚ, που
υπάγονται στην αρμοδιότητα του υπουργείου Παιδείας και του Οργανισμού
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ), η διαδικασία επιλογής
σπουδαστών γίνεται με τον υπολογισμό μορίων, αφού ο αριθμός των θέσεων για
κάθε ειδικότητα είναι συγκεκριμένος και συχνά περιορισμένος.


Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΟΕΕΚ, κ. Παναγιώτης Μαΐστρος, «η επαγγελματική
κατάρτιση στην Ελλάδα αποτελεί μια αυτοδύναμη επιλογή και όχι μόνο μια
εναλλακτική λύση για όσους δεν εισάγονται στα ανώτερα ή ανώτατα εκπαιδευτικά
ιδρύματα. Τα ΙΕΚ παρέχουν επαγγελματική εξειδίκευση που εξασφαλίζει τις
αναγκαίες γνώσεις και δεξιότητες για την ένταξη στην αγορά εργασίας». Από την
πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιωτικών ΙΕΚ κ. Δημήτρης
Κορέλλας αναφέρει πως «τα ΙΕΚ φέρνουν κοντά την εκπαίδευση με την αγορά
εργασίας, αφού καταρτίζουν τους νέους ως εξειδικευμένους επαγγελματίες, και
παράλληλα τους δίνουν τη δυνατότητα για περαιτέρω εκπαίδευση στο εξωτερικό».


Στη διάρκεια των σπουδών τους οι σπουδαστές έχουν αναβολή στράτευσης, ενώ τους
παρέχεται υγειονομική ασφάλιση και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Η φοίτηση σε
ένα δημόσιο ΙΕΚ κοστίζει περίπου 65.000 δραχμές ανά εξάμηνο, ενώ για τα
ιδιωτικά ΙΕΚ τα δίδακτρα φθάνουν μέχρι και τις 500.000 δραχμές ανά εξάμηνο
φοίτησης. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών παρέχεται η βεβαίωση επαγγελματικής
κατάρτισης, η οποία δίνει στον σπουδαστή το δικαίωμα συμμετοχής σε εξετάσεις
για την απόκτηση του διπλώματος επαγγελματικής κατάρτισης, το οποίο είναι
αναγνωρισμένο σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των μαθητών που δεν πέτυχαν σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ
συνεχίζει τις σπουδές του και σε ιδιωτικές σχολές, οι όποιες όμως προσφέρουν
πτυχία που δεν αναγνωρίζονται από το κράτος. Αυτά τα Εργαστήρια Ελευθέρων
Σπουδών, όπως ονομάζονται, είναι εκατοντάδες σε ολόκληρη την Ελλάδα και
προσφέρουν πλήθος ειδικοτήτων. Εκεί προσφέρονται προγράμματα σπουδών, είτε με
τη μορφή σεμιναρίων και διάρκεια κάποιων ωρών είτε ως ολοκληρωμένα προγράμματα
φοίτησης, που διαρκούν από δύο μέχρι και τέσσερα χρόνια. Τα δίδακτρα στις
ιδιωτικές σχολές κυμαίνονται από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες δραχμές μέχρι
και 1,8 εκατομμύρια τον χρόνο.


Παρά το κόστος, θα πάω σε ιδιωτική Σχολή






«Είναι πολύ δύσκολο να ξαναπροσπαθήσει καινείς στις εξετάσεις, αν έχει ήδη
υψηλή βαθμολογία», αναφέρει ο Χάρης Αμουργής


«Δεν νομίζω ότι θα ξαναπροσπαθήσω την επόμενη χρονιά. Θέλω να σπουδάσω
πληροφορική και ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Και σκέφτομαι να γραφτώ σε κάποια
ιδιωτική Σχολή, παρά το μεγάλο οικονομικό κόστος που αυτό συνεπάγεται». Ο
Χάρης Αμούργης, από τον Πειραιά, δεν κατάφερε φέτος να περάσει σε κάποιο Τμήμα
Πληροφορικής των ΑΕΙ ή ΤΕΙ της χώρας. Πέρασε στο Τμήμα Ηλεκτρολογίας του ΤΕΙ
Ηρακλείου αλλά ο στόχος του βρίσκεται αλλού. «Αυτό που μ' ενδιαφέρει είναι οι
υπολογιστές. Έχω στο μυαλό μου ακόμη και να κάνω μεταπτυχιακές σπουδές στο
εξωτερικό, για μεγαλύτερη κατάρτιση σε αυτόν το χώρο... Εξάλλου, έχω την
αίσθηση ότι στην Ελλάδα, και, γενικότερα, στη δημόσια εκπαίδευση, δεν δίνεται
έμφαση στον κλάδο αυτό. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι κάναμε μόνο δύο μαθήματα
Πληροφορικής φέτος».


Ανύπαρκτα πολλά Τμήματα στη Δημόσια Εκπαίδευση






«Υπάρχουν ακόμη κλάδοι και ειδικότητες που απουσιάζουν από τη δημόσια
εκπαίδευση και σε αναγκάζουν να στραφείς σε ιδιωτικές σχολές» λέει η Άντζελα Χριστοφίλου


Προς τον ιδιωτικό τομέα στρέφεται και η 18χρονη Άντζελα Χριστοφίλου, η οποία
με 167 μόρια δεν κατάφερε να εισαχθεί στην Αγγλική Φιλολογία. «Με ενδιαφέρει
πολύ το σχέδιο μόδας. Και σίγουρα θα υπάρχουν πολλά παιδιά τα οποία
ενδιαφέρονται για ειδικότητες που ουσιαστικά είναι ανύπαρκτες ακόμα και από τα
δημόσια ΙΕΚ. Αυτό μας αναγκάζει να πληρώνουμε αρκετά χρήματα για την κατάρτισή
μας. Και αν προσθέσει κανείς και τις μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό, το
κόστος αυξάνεται κατά πολύ», αναφέρει η Άντζελα, και προσθέτει πως «ενώ η
ιδιωτική εκπαίδευση αποτελεί διέξοδο για πολλά παιδιά, υπάρχει ακόμα η άποψη
ότι μόνο το Πανεπιστήμιο σού δίνει γνώσεις και κύρος. Αν, όμως, έχεις υψηλούς
βαθμούς οι οποίοι σε άφησαν έξω από το Πανεπιστήμιο ή αν σε ενδιαφέρουν τομείς
που δεν καλύπτονται από την ελληνική Ανώτερη και Ανώτατη Εκπαίδευση, δεν έχεις
άλλη επιλογή».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από