|
|
Πάνω από δέκα εισηγμένες κατασκευαστικές εταιρείες που δεν έχουν ενταχθεί
μέχρι στιγμής σε ένα από τα ήδη διαμορφωμένα ή ευρισκόμενα σε φάση διαμόρφωσης
επιχειρηματικά σχήματα του κλάδου, βρίσκονται σε αναμονή του νόμου περί
κινήτρων, προκειμένου να πάρουν τις οριστικές αποφάσεις τους, οι οποίες
αναπόφευκτα θα τις οδηγήσουν σε συμμαχίες με έναν από τους μεγάλους
κατασκευαστικούς ομίλους. Παράλληλα, όμως, μεταξύ των ανένταχτων
κατασκευαστικών εταιρειών υπάρχουν και εκείνες που αισθανόμενες αρκετά
ισχυρές, σε σχέση με τον τζίρο και το μέγεθος των ιδίων τους κεφαλαίων,
δηλώνουν μέχρι στιγμής τουλάχιστον, ότι αν και είναι ανοιχτές σε στρατηγικές
συμμαχίες, η πορεία τους στην κατασκευαστική αγορά θα είναι αυτόνομη.
Από τις κατασκευαστικές εταιρείες της κατηγορίας αυτής, η πλέον χαρακτηριστική
περίπτωση είναι αυτή της Μηχανικής, η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει εμπλακεί σε
διαπραγματεύσεις με μεγάλες ή και μικρομεσαίες ελληνικές ομοειδείς εταιρείες
και η μόνη στρατηγικού χαρακτήρα συνεργασία που έχει συνάψει μέχρι στιγμής
είναι αυτή με τον ιταλικό όμιλο της Astaldi.
Παράλληλα, όμως, η εταιρεία χωρίς να υποβαθμίζει τις δραστηριότητές της στον
κλάδο των κατασκευών εξελίσσεται σε όμιλο με πολλαπλές δραστηριότητες.
Μία άλλη, ισχυρή σε σχέση με τον τζίρο της, κατασκευαστική εταιρεία είναι η
Κ.Ι. Σαραντόπουλος, η οποία όμως σε αντίθεση με την προηγούμενη αναζητεί
συμμάχους τόσο εντός όσο και εκτός της Ελλάδος.
Στην παραπάνω κατηγορία ανήκουν και οι κατασκευαστικές εταιρείες Θεμελιοδομή
και Αθηνά, οι οποίες με συνολικό τζίρο που υπερβαίνει τα 30 δισ. δρχ., έχουν
αναπτύξει στενές σχέσεις συνεργασίας και το ενδεχόμενο αναβάθμισης της
συνεργασίας αυτής σε στρατηγική συμμαχία είναι ανοιχτό.
Μάλιστα οι δύο εταιρείες προχωρούν από κοινού στην ίδρυση εταιρείας, η οποία
με έδρα τη Σόφια θα δραστηριοποιηθεί στη βουλγαρική αγορά αξιοποίησης και
εκμετάλλευσης αστικών ακινήτων.
Η Τεχνική Ολυμπιακή, που εξελίσσεται σε όμιλο, επικεντρώνει την περίοδο αυτή
το ενδιαφέρον της στην αξιοποίηση των εξαγορών της αμερικανικής εταιρείας
Newmarkt, καθώς και του Πόρτο Καρράς.
Οι άλλοι ανένταχτοι
Από τους ανένταχτους του κατασκευαστικού κλάδου, πάντως, οι περισσότεροι
περιμένουν τις οριστικές αποφάσεις της κυβέρνησης για να οριστικοποιήσουν τις
επιλογές τους, που δεν μπορεί να είναι άλλες από τη συγχώνευσή τους ή την
ένταξή τους σε έναν από τους υπάρχοντες ή σε νέο κατασκευαστικό όμιλο.
Στα πλαίσια των εξελίξεων που διαμορφώνονται στον χώρο των ανένταχτων, οι
εταιρείες Γνώμων και Γεκατ προχωρούν από κοινού με την ιταλική κατασκευαστική
εταιρεία Impregiglo στη δημιουργία εταιρείας Holding, στην οποία εξετάζεται
σοβαρά το ενδεχόμενο να συμμετάσχει και η Εμπορική Τράπεζα, καθώς και μία άλλη
ελληνική κατασκευαστική εταιρεία. Τα ποσοστά των εταιρειών που θα συμμετάσχουν
στην Holding θα είναι ισόποσα.
Από τις άλλες ανένταχτες κατασκευαστικές εταιρείες η Βιοτέρ βρίσκεται σε φάση
διαπραγματεύσεων με δύο μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες με στόχο τη σύναψη
στρατηγικής συμμαχίας. Η οριστική απόφαση θα ληφθεί από τη διοίκηση της
εταιρείας μετά τη δημοσιοποίηση του νόμου περί κινήτρων.
Η εταιρεία Έδραση-Ψαλλίδας παράλληλα με την αναζήτηση στρατηγικών συμμαχιών
προγραμματίζει εξαγορές άλλων εταιρειών, καθώς και την ανάπτυξή της σε νέες
δραστηριότητες στους τομείς της ενέργειας των επισκευών και της προστασίας του περιβάλλοντος.