Το 2017 θεωρείται για κάποιους να είναι η χρονιά που θα σπάσει το δίωρο στον Μαραθώνιο. Πριν από μερικά χρόνια κάτι τέτοιο θεωρούνταν ανέφικτο, ωστόσο το τρομερό ρεκόρ του Κενυάτη Ντένις Κιμέτο στον Μαραθώνιο του Βερολίνου το 2014, που τερμάτισε σε 2.02.57, έδωσε νέα πνοή στις προσπάθειες αθλητών και επιστημόνων να επιτευχθεί στο πολυπόθητο 1.59.59. Τρεις –τουλάχιστον –ομάδες τρέχουν αυτή τη στιγμή προγράμματα με στόχο να φέρουν αποτελέσματα μέσα στην τρέχουσα χρονιά. Ενα από αυτά είναι το Sub 2 Project www.sub2hrs.com του δικού μας ΓιάννηΠιτσιλαδή, το οποίο περιέγραψε πριν από λίγο καιρό στο «Τρέχω». Η Nike έχει λανσάρει το δικό της Breaking 2 Program, στο οποίο συμμετέχουν ο Κενυάτης Ελιούντ Κιπτσόγκε, ο Αιθίοπας Λελίσα Ντεσίσα και ο Ζερσενάι Ταντέσε από την Ερυθραία, οι οποίοι μάλιστα έκαναν το πρώτο τους σημαντικό τεστ την εβδομάδα που μας πέρασε σε πίστα της Formula 1 στην Ιταλία. Σε αυτή την πίστα θα παλέψουν –αργότερα την άνοιξη; –να σπάσουν το δίωρο. Την ίδια στιγμή η Adidas φέρεται να δουλεύει σε συνθήκες άκρας μυστικότητας το δικό της πρόγραμμα· μάλιστα οι φήμες θέλουν τους αθλητές που έχουν επιλεγεί να προσπαθήσουν να πετύχουν νέο παγκόσμιο ρεκόρ σε κανονικό αγώνα.

Και ενώ όλοι αναρωτιούνται αν ένας Μαραθώνιος σε χρόνο κάτω από δύο ώρες είναι κάτι που μπορεί να γίνει, μια ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο των ΗΠΑ αποδεικνύει –μέσα από μια σειρά μαθηματικών εξισώσεων –πως το 1.59.59 όχι μόνο είναι εφικτό, αλλά μπορεί να πραγματοποιηθεί ακόμη και σήμερα.

Η έρευνα που δημοσιεύτηκε στην αμερικανική Επιθεώρηση Αθλητικής Ιατρικής δείχνει τι χρειάζεται ένας ελίτ μαραθωνοδρόμος για να πετύχει το ρεκόρ. «Είμαστε οι πρώτοι που συνυπολογίσαμε σε μια έρευνα τα στοιχεία από όλες τις στρατηγικές που χρησιμοποιούνται» λέει στο αμερικανικό περιοδικό «Competitor» ο Ρότζερ Κραμ, επικεφαλής του πανεπιστημιακού εργαστηρίου. Ουσιαστικά, οι υπολογισμοί περιλαμβάνουν τη βασική φυσιολογική ικανότητα που απαιτείται από έναν αθλητή για να τρέξει το ρεκόρ του Κιμέτο, συνδυασμένη με εμβιομηχανικές αλλαγές οι οποίες απαιτούνται προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση ενεργειας και να βελτιωθεί η δρομική οικονομία. Κάποιες από αυτές συμπεριλαμβάνουν παπούτσια 100 γραμμάρια ελαφρύτερα από αυτά που φορούσε ο Κιμέτο στο Βερολίνο το 2014. «Οι υπολογισμοί μας δείχνουν πως το δίωρο μπορεί να σπάσει ακόμη και τώρα» λέει ο επικεφαλής της έρευνας Γούτερ Χούγκαμερ. «Θα χρειαζόταν όμως η κατάλληλη διαδρομή και τεράστια οργάνωση». Οι ερευνητές προτείνουν ότι το ιδανικό σενάριο θα απαιτούσε μια επίπεδη διαδρομή με μια ελαφριά κατωφέρεια στο δεύτερο μισό και πολλούς «λαγούς» για να βοηθήσουν τον μαραθωνοδρόμο. Και αν ο δρομέας φαινόταν τόσο τυχερός ώστε να έχει τον άνεμο στην πλάτη του μετά το 21ο χλμ., τότε επισημαίνουν ότι κάτι τέτοιο μπορεί να τον «σπρώξει» και να κερδίσει ίσως και περισσότερο από 3 λεπτά.

Οι ερευνητές θεωρούν ότι για πρώτη φορά εμβάθυναν τόσο πολύ σε όσα ξέρουμε για τη δρομική φυσιολογία και για την εμβιομηχανική του τρεξίματος. «Τώρα είναι η σειρά των επιστημόνων και των ελίτ μαραθωνοδρόμων να δοκιμάσουν τις προτάσεις μας στην πράξη» λέει ο καθηγητής Κρίστοφερ Αρελάνο που συνυπογράφει τη μελέτη.