blog in στη μόδα

Από τον Δημήτρη Παπαδόπουλο, Φωτογραφίες: Σπύρος Στάβερης  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 06/05/2010 15:10 |

Διαβάζω στους «New York Times» για τον Νίκλας Σκόβγκαρντ. Είναι μόλις δεκαπέντε ετών και ζει έξω από την Κοπεγχάγη. Στο blog του «My-clothing-blog» σχολιάζει τις τάσεις της μόδας, ανεβάζει φωτογραφίες από πασαρέλες μεγάλων οίκων, ποζάρει δείχνοντας τα ρούχα που φοράει. Μάλιστα, στο πρόσφατο Fashion Week της Κοπεγχάγης πήρε άδεια από το σχολείο για να παρακολουθήσει όλες τις επιδείξεις. Ξεκίνησε το blogging με αφορμή την Τάβι Γκέβινσον, ετών 13, και το blog της «Style rookie». Λόγω του οποίου η Αμερικανιδούλα έχει ήδη καταφέρει να δει –καθισμένη στην πρώτη θέση– επιδείξεις των Γιαμαμότο, Καβακούμπο και Μαρκ Τζέικομπς, να έχει πρόσβαση σε φωτογραφικό υλικό από πασαρέλες και να γίνει και η ίδια εξώφυλλο σε περιοδικά, όπως το «Love» και το «Pop». Με δυο λόγια, φίρμα.

Η Τάβι και ο Νίκλας είναι μόνο δυο παραδείγματα bloggers που ασχολούνται με τη μόδα. Όπως εκατοντάδες χιλιάδες έφηβοι. Είναι δωρεάν, είναι εύκολο, είναι κάτι καινούριο. Όταν μεγαλώσουν, ίσως γίνουν στυλίστες, δημοσιογράφοι μόδας, σχεδιαστές. «O κόσμος άλλαξε από τη στιγμή που η μόδα “άνοιξε” διάλογο αντί να κάνει μονόλογο», παρατηρεί η γκουρού της μόδας, δημοσιογράφος στη «Herald Tribune», Σούζι Μένκες.

Στην πρόσφατη ελληνική διοργάνωση μόδας γνώρισα μερικές από τις Ελληνίδες fashion bloggers. Κάποιες ήταν καλεσμένες των σχεδιαστών, άλλες είχαν διαπίστευση. Κοπέλες γύρω στα είκοσι, με μεγάλες φωτογραφικές μηχανές, στριμώχνονται στις πρώτες σειρές των σόου, παρατηρούν, συστήνονται, σημειώνουν και κάνουν fashion statements. Έπειτα, μπροστά στα πληκτρολόγιά τους, θα διαλέξουν φωτογραφίες και θα γράψουν την άποψή τους για τη μόδα. Oι περισσότερες γνωρίζονται μεταξύ τους, είναι φίλες. «Δεν υπάρχει ανταγωνισμός στο Internet», θα μου πουν. «Μπορεί να καθόμαστε στην ίδια καρέκλα σε ένα σόου, όμως δεν θα γράψουμε ποτέ το ίδιο πράγμα».

Διαβάζει η μια το blog της άλλης – συνολικά τα fashion blogs είναι περισσότερα από πενήντα. Δεν έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, δεν ανταγωνίζονται portals και sites, δεν έχουν έσοδα, αλλά ούτε και έξοδα. Γράφουν στα αγγλικά, επικοινωνούν με τους συναδέλφους σε όλο τον κόσμο. Δεν ανταγωνίζονται τα περιοδικά. «Tα blogs έχουν το προτέρημα της αμεσότητας και της ταχύτητας. Γράφεις κάθε μέρα πράγματα που την επoμένη θεωρούνται παλιά», λένε. Τα περιοδικά τις προσεγγίζουν για συνεντεύξεις, φωτογραφήσεις αλλά και για να γράφουν κείμενα. Oι δημόσιες σχέσεις των μεγάλων εταιρειών τις ανακάλυψαν, τους στέλνουν δελτία Τύπου, τις καλούν σε εκδηλώσεις. «Oι εταιρείες μάς βρήκαν, δεν τις ψάξαμε εμείς».

Το blogging είναι κομμάτι της ζωής τους. Δεν υπάρχει περιοδικότητα στην ανάρτηση των posts, ανεβάζουν όποτε θέλουν ή έχουν κάτι να πουν. «Αν είναι Εβδομάδα Μόδας, ποστάρω ακόμα και αργά το βράδυ. Αν είμαι διακοπές, δεν θα ασχοληθώ καθόλου. Λογικό δεν είναι;» αναρωτιέται η Χαριτίνη Κρέζου, η blogger «The Soho symposium». «Κάθε post απαιτεί περίπου μία ώρα μέχρι να ετοιμαστεί: φωτογράφηση, επιλογή και επεξεργασία φωτογραφιών, σύνταξη κειμένου και ανάρτηση link σε social media», διευκρινίζει η «Fashion architect» Πηνελόπη Καπνουλά. «Περνάμε και πολύ χρόνο ερευνώντας σε on-line καταστήματα και άλλα blogs», συνεχίζει.

Γράφουν για εκείνα που τις απασχολούν. Νέα προϊόντα, νέοι σχεδιαστές, τι ψώνισαν και από πού, τι φορούν, τι καινούριο κυκλοφορεί. «Είναι ένα “μέρος” όπου ο κάθε αναγνώστης βρίσκει φρέσκες ιδέες, βλέπει τη μόδα από μια άλλη οπτική και περνάει ευχάριστα την ώρα του», εξηγεί η Έλενα Πάκου, η «Life full of fashion». Αισθάνονται ελεύθερες να γράψουν ό,τι θέλουν. Αν είναι να πουν κάτι κακό, θα προτιμήσουν να σιωπήσουν. «Δεν εκπροσωπούμε κανέναν άλλο παρά μόνο τον εαυτό μας. Ποστάρουμε με το δικό μας γούστο και τη δική μας ματιά. Απενοχοποιούμε το προσωπικό στυλ», διατείνεται η Alecca Rox. «Παρατηρείς φίλες και τις βλέπεις πανομοιότυπα ντυμένες, σαν να φοβούνται να διαφοροποιηθούν. Ρούχα είναι! Φόρα κάτι που σου αρέσει και ας είναι μπούρδα ή λάθος. Κάνε πλάκα, αλλά τουλάχιστον τόλμησέ το».

Ντύνονται συνήθως από μεγάλες αλυσίδες ρούχων, ανήκουν σε μια γενιά που δεν μασάει να πειραματιστεί, να ενσωματώσει στο στυλ της και Zara και Comme des Garçons. Oι ίδιες κάνουν πλάκα: ματαιοδοξία, ανάγκη για ένταξη σε ομάδα ομοϊδεατών, πινελιές δημοσιογραφικού κριτηρίου και αγάπη για τη μόδα περπατούν σε ένα νέο catwalk: το δωρεάν και ελεύθερο Internet.

[aleccarox.blogspot.com]

Alecca Rox -(30)

«Oι bloggers είναι η φωνή εκείνων που αγοράζουν, οι fashion editors η φωνή αυτών που πουλάνε»

«Το blog είναι μια φωνή στον ελεύθερο διάλογο που πραγματοποιείται on-line. Oι ανεξάρτητοι bloggers είναι η φωνή εκείνων που αγοράζουν, οι fashion editors θεωρούνται η φωνή όσων πουλάνε». Χρησιμοποιεί ψευδώνυμο διότι δεν την ενδιαφέρει να είναι αναγνωρίσιμη. «Η Alecca θα μπορούσε να είναι οποιοδήποτε κορίτσι. Σημασία έχουν αυτά που γράφω. Αυτά δεν θα μπορούσαν να είναι οτιδήποτε». Ασχολείται επαγγελματικά με την επικοινωνία και τα νέα μέσα, ξεκίνησε το blog της το Σεπτέμβρη του 2008 διότι ήθελε να μοιραστεί όσα συμβαίνουν στην ελληνική μόδα και δεν μαθαίνονται. «Τουλάχιστον αυτά που γνωρίζω. Ήταν μια διέξοδος από τη δουλειά, δεν το έκανα ελπίζοντας να βρω δουλειά». Oι 16.000 μοναδικοί επισκέπτες (unique users) το μήνα αναζητούν στο blog την άποψή της για τη μόδα και ανταλλάσσουν πληροφορίες. «Πριν αποκτήσουν δημοσιότητα τα blogs, έψαχνα τα links από το ένα blog στο άλλο. Δεν ήταν δύσκολο να ανακαλύψω την Τάβι, ήταν παντού.Έχει φοβερή αισθητική, αυθεντικό χαρακτήρα και εξαιρετική αντίληψη των πραγμάτων. Είναι φαινόμενο. Είναι ακόμα παιδί, περιμένω με ενδιαφέρον να δω πώς θα εξελιχθεί».

[fashionarchitect.blogspot.com]

Πηνελόπη Καπνουλά (26)

«Γράφω την προσωπική μου άποψη, δεν είμαι ειδικός»

Βρισκόταν στο Βερολίνο όταν το blog της έκλεινε τα δύο χρόνια και έτσι δεν έχει προλάβει ακόμη να κάνει γενέθλιο post και να μοιράσει στους αναγνώστες τα αναμνηστικά δώρα που έχει ετοιμάσει. «Oι συνδρομητές είναι γύρω στους 250 – εννοώ, εκείνοι που με παρακολουθούν. Oι καθημερινές επισκέψεις είναι γύρω στις 500», αναφέρει. Έχει τη μανία της καταγραφής: «Όταν αγοράζω ένα ρούχο, θέλω να το φωτογραφίζω πριν το φορέσω». Κάπως έτσι είναι και το blog της: φωτογραφίες από ρούχα, αξεσουάρ, επιδείξεις, πρόσωπα και budget επιλογές. «Είναι όμως η προσωπική μου άποψη, δεν είμαι ειδικός». Λειτουργεί και σαν on-line πορτφόλιο της δουλειάς της ως αρχιτέκτονα. «Ακόμη και αν το blog ασχολείται πιο πολύ με τη μόδα απ’ ό,τι με την αρχιτεκτονική, οι εργοδότες είδαν την αισθητική, τη χρήση της αγγλικής γλώσσας και τη συνέπειά μου και αποφάσισαν ότι τους κάνω».

[thesohosymposium.blogspot.com]

Χαριτίνη Κρέζου (|24)

«Σημασία έχει ο χρόνος ποσταρίσματος»

«Είναι 3 το πρωί και έχω ήδη μαζέψει το δωμάτιό μου από τα ρούχα που φόρεσα –και εκείνα που δεν φόρεσα– στο Fashion Week». Η Χαριτίνη εργάζεται σε portal μόδας. Στο blog της επιλέγει να ποστάρει ειδήσεις, ενδιαφέροντα νέα για τη μόδα. «Είναι σαν τα τετράδια που είχα μικρή: εκεί κολλούσα ό,τι ενδιαφέρον έβρισκα στα περιοδικά. Έψαχνα και διάβαζα fashion blogs του εξωτερικού.Έβρισκα πληροφορίες τις οποίες δεν έβλεπα σε blogs που θεωρούσα σημαντικά και έτσι αποφάσισα να κάνω το δικό μου». Στο Internet έχει σημασία ο χρόνος ποσταρίσματος: ο γρηγορότερος είναι ο καλύτερος. Από διοργανώσεις όπως το «Tell a story» και το «Meet market» γνωρίζει νέους σχεδιαστές, τους οποίους προτιμά. Theia, Filep Motwary (ο οποίος είναι και ένας από τους καλύτερους fashion bloggers), Σωτήρης Γεωργίου είναι μερικοί από αυτούς.

[lifefulloffashion.blogspot.com]

Έλενα Πάκου (22)

«Αγαπώ τη μόδα, αλλά δεν πιστεύω ότι είναι το πιο σημαντικό πράγμα στον κόσμο»

«Δεν ξέρω αν υπάρχει ορισμός του blog, ξέρω όμως για ποιο λόγο το ξεκίνησα», μου λέει και η κοριτσίστικη φωνή της καμουφλάρει τη δύναμη και τη σιγουριά της. «Έψαχνα έναν τρόπο για να πω την προσωπική μου άποψη, δεν το σκέφτηκα πολύ. Με γοήτευε η διαδραστικότητα, η γόνιμη ανταλλαγή απόψεων. Είναι ένα κομμάτι του εαυτού μου και εξελίσσεται μαζί με μένα. Σιγά-σιγά προστίθενται νέα και πιο “ώριμα” θέματα». ΗΈλενα σπουδάζει στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ στο Πάντειο και στο «Life full of fashion» εξιστορεί την καθημερινότητά της. «Είναι καθαρά προσωπικό. Αγαπώ τη μόδα, αλλά δεν πιστεύω ότι είναι το πιο σημαντικό πράγμα στον κόσμο. Είναι μέσα στη ζωή μου. Δεν θέλω να κάνω κριτική, δεν πιστεύω ότι όλοι πρέπει να ακούσουν την άποψή μου». Oι αναγνώστες της είναι γύρω στους 500 ημερησίως. Αποφεύγει τα μεγάλα κείμενα, της αρέσουν οι φωτογραφίες, μέσα από αυτές εκφράζεται. Η ενασχόλησή της με το blog της τής έφερε ήδη την πρώτη της δουλειά, σε ένα portal μόδας.

[chloeinthesky.blogspot.com]

Κατερίνα Ρίππη (21)

«Τα χρήματα διαμορφώνουν στυλ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το ακριβό είναι και καλύτερο»

Όταν πριν από ενάμιση χρόνο ξεκίνησε το blog της, δεν ήξερε ότι υπήρχαν άλλα ελληνικά fashion blogs. «Μέσα από το Google έπεφτα σε Ελληνίδες, αρχίσαμε να επικοινωνούμε και να βρισκόμαστε: στην αρχή για λόγους που αφορούσαν στα blogs μας, τώρα πια για καφέ και βόλτες. Για ψώνια δεν έχουμε πάει ακόμα». Η μικρούλα της παρέας σπουδάζει Αγγλική Φιλολογία και θεωρεί στυλάτο να γράφει στα αγγλικά. «Όπως αλλάζουμε απόψεις και στυλ, αλλάζει και η δομή του blog. Απαιτείται υπομονή μέχρι να γίνει γνωστό, να το μάθουν οι αναγνώστες, να αρχίσουν να σου αφήνουν σχόλια». Στην ερώτηση αν τα χρήματα διαμορφώνουν στυλ, μου απαντά με ευκολία: «Ναι, χωρίς να σημαίνει ότι το ακριβό είναι και καλύτερο».

όλες οι τελευταίες ειδήσεις