Το σοβαρό ενδεχόμενο η βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» που προκάλεσε πριν από έναν χρόνο τεράστια ρύπανση στον Σαρωνικό να οφείλεται σε έκρηξη βόμβας ή άλλου μηχανισμού φέρεται ότι εξετάζεται διεξοδικά -σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» – σε πόρισμα 300 σελίδων του Εργαστηρίου Ναυπηγικής και Τεχνολογίας του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου.

Στο πόρισμα που συντάχθηκε – ύστερα από εισαγγελική παραγγελία – ύστερα από εννιά επιθεωρήσεις του «Αγία Ζώνη ΙΙ» ερευνάται αναλυτικά αν το ρήγμα μήκους περίπου 2-3 μέτρων στα ύφαλα του πλοίου σχετίζεται με πιθανή έκρηξη, αγνώστου μηχανισμού. Τα στοιχεία αυτά φέρεται ότι ανακύπτουν από την ανάλυση της στρέβλωσης και της παραμόρφωσης των μεταλλικών ελασμάτων στον χώρο του ρήγματος και από άλλα ευρήματα. Ομως, από την άλλη πλευρά, δεν φαίνεται να έχουν εντοπισθεί ίχνη εκρηκτικού μηχανισμού, πυρίτιδας κ.λπ. Κάτι που ίσως αποδίδεται στην πολύμηνη βύθιση του πλοίου.

Σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί αυτό το ενδεχόμενο δημιουργούνται νέα δεδομένα, όπως και πλήθος ερωτημάτων για το εν λόγω ναυάγιο που είχε προκαλέσει μεγάλη οικολογική καταστροφή τον Σεπτέμβριο του 2017 σε ευρύτατη θαλάσσια περιοχή γύρω από την Αττική. Τα ερωτήματα πληθαίνουν αφού, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, άλλοι πραγματογνώμονες που ασχολήθηκαν με το εν λόγω συμβάν δεν είχαν βρει ενδείξεις συμβατές με έκρηξη βόμβας στο «Αγία Ζώνη II» ενώ ήταν ασαφείς και οι λόγοι διαρροής σε σύντομο χρονικό διάστημα των καυσίμων που προκάλεσαν την τεράστια ρύπανση – εξετάζοντας μάλιστα το ενδεχόμενο «σκόπιμης ενέργειας».Ομως κανένα από αυτά τα πορίσματα δεν είχε παραδοθεί στις δικαστικές Αρχές ενόψει παράδοσης της ανάλυσης από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο που θεωρείται κλειδί για την περαιτέρω διερεύνηση της υπόθεσης. Επιπλέον αν τελικώς επιβεβαιωθεί η έκρηξη βόμβας που βύθισε το πλοίο, παραμένει άγνωστο ποιοι ήταν οι δράστες και τα κίνητρα που οδήγησαν σε αυτή τη δολιοφθορά, αλλά και το παιχνίδι σκοπιμοτήτων και επιχειρηματικών συμφερόντων γύρω από το ναυάγιο και την τεράστια ρύπανση στον Σαρωνικό.

Υπενθυμίζεται ότι το «Αγία Ζώνη ΙΙ» βυθίστηκε υπό αδιευκρίνιστα αίτια στις 10 Σεπτεμβρίου 2017 νοτιοδυτικά της Αταλάντης, στον Σαρωνικό, έμφορτο με 2.570 τόνους καύσιμα – φόρτωση από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου – προκαλώντας μεγάλη ρύπανση στις παράκτιες περιοχές του Σαρωνικού. Τη στιγμή του ναυαγίου στο πλοίο βρίσκονταν ένας ναύτης και ο α’ μηχανοδηγός από τα συνολικά έντεκα μέλη.

Αμέσως μετά το ναυάγιο διατυπώθηκαν πολλά ερωτήματα όχι μόνο για τις αιτίες του, αλλά και για τις κινήσεις του πληρώματος, τη δυσεξήγητα ταχύτατη διαρροή του καυσίμου και τη γρήγορη εξάπλωση της πετρελαιοκηλίδας σε όλο τον Σαρωνικό, για την καθυστερημένη αντίδραση στον περιορισμό της, αλλά και για τις διαδικασίες απάντλησης των καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο. Τους τελευταίους μήνες υπήρξαν διαρκείς επιθεωρήσεις του ανελκυσθέντος – τον Νοέμβριο του 2017 – πλοίου από υπευθύνους του εν λόγω εργαστηρίου της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων του ΕΜΠ, πραγματογνώμονες και τεχνικούς συμβούλους, όπου φαίνεται να υπάρχουν αποκλίσεις απόψεων και συμπερασμάτων.

«ΤΑ ΝΕΑ» επικοινώνησαν με τον καθηγητή Δημήτρη Παντελή, που είναι προϊστάμενος του Εργαστηρίου Ναυπηγικής και Τεχνολογίας, με πολυετή προϋπηρεσία στην Γαλλία και ο οποίος είχε ασχοληθεί με σειρά ναυτικών ατυχημάτων, όπως αυτό του «Εξπρές Σαμίνα» το 2000. Ο Παντελής αρνήθηκε να αναφέρει οτιδήποτε για το περιεχόμενο του πορίσματος του ΕΜΠ. Συμπλήρωσε ωστόσο ότι «θα παραδοθεί τα επόμενα 24ωρα στις δικαστικές Αρχές και ότι σε αυτό προσδιορίζονται με ακρίβεια τα αίτια του συμβάντος, με πλήρη ανάλυση όλων των ευρημάτων».