Ευπώλητος συγγραφέας δεν σημαίνει απαραίτητα «ροζ» ούτε παρακείμενος των σελέμπριτι. Απόδειξη ο 47άρης Γερμανός Σεμπάστιαν Φίτσεκ, που με όχημα το ψυχολογικό θρίλερ έχει γίνει συγγραφέας – φαινόμενο στην Ευρώπη. Τι σημαίνει όμως αυτό; Πρώτον, ότι ο πεζογράφος πουλάει βάσει των χαρακτήρων και της πλοκής του και μόνο. Δεύτερον, γνωρίζει τους κώδικες της μαζικής κουλτούρας πριν γίνουν τα σίριαλ της μόδας και, τρίτον, η γλώσσα του είναι παγκόσμια, καθότι τοποθετεί ανθρώπους της διπλανής πόρτας σε εξωφρενικά διλήμματα. Η λοξή διαφοροποίηση της καθημερινότητας.

Αδιαμφισβήτητα η καλή αστυνομική λογοτεχνία αποτελεί αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη πηγή πωλήσεων για τους εκδοτικούς οίκους. Ορισμένοι από τους λόγους είναι η συρρίκνωση του ελεύθερου χρόνου, η ροπή μεγάλης μερίδας του κοινού προς σύνθετες μα κατανοητές ιστορίες, η τάση να ξαναγίνει το βιβλίο όχημα δραπέτευσης από τον δύστροπο καθημερινό βίο. Το αστυνομικό μυθιστόρημα έχει γίνει ο καθρέφτης των υπόγειων κοινωνικοπολιτικών διαδρομών και των ατομικών αδιεξόδων που βιώνουν εκ των έσω οι ανεπτυγμένες χώρες.

Οι γιατροί των ψυχικών νοσημάτων ενδιαφέρουν πάντα το κοινό ως ήρωες μυθιστορημάτων. Είναι οι υποδοχείς και ενίοτε οι διανομείς της παράνοιας. Εδώ πρωταγωνιστεί μια έγκυρη ψυχίατρος, η Εμα. Από τις πρώτες κιόλας γραμμές καταλαβαίνουμε ότι είναι μια γυναίκα που χρησιμοποιεί τεχνάσματα. Η διακεκριμένη επιστήμονας προκειμένου να υποστηρίξει την άποψή της σ’ ένα συνέδριο, επιχειρηματολογεί πάνω σ’ ένα πειστικότατο ψέμα. Από κει και πέρα, η ζωή της διαμορφώνεται από αυτό το κατά συνθήκη ψεύδος. Στην πορεία τα πράγματα περιπλέκονται σε ανησυχητικό βαθμό. Οι ψευδαισθήσεις ξεδιπλώνονται. Τι είναι αλήθεια και τι απάτη τελικά; Μια σειρά απτών παρεξηγήσεων που καταλήγουν σε εφιάλτες ανατρέπουν δεδομένα ετών και ουσιαστικά ξεθεμελιώνουν τον πρότερο βίο της ψυχιάτρου και του οικογενειακού της περιβάλλοντος. Η μέχρι πρότινος συγκροτημένη Εμα υποπτεύεται τους πάντες. Ερχεται αντιμέτωπη με τα όρια της συνείδησής της. Ενα ανώνυμο δέμα, ένας παραλίγο βιασμός, εγκλήματα πολλαπλών κινήτρων. Μήπως η ζωή είναι ένα μανιώδες ριάλιτι με ρευστές ψυχικές μεταπτώσεις;

Η κρυπτική πλοκή του Φίτσεκ παρασύρει τον αναγνώστη, όπως οι ταχυδακτυλουργοί, να κοιτάξει προσεκτικά και να βρει τη λύση… εύκολα. Ο ρυθμός είναι γρήγορος, αν και καμιά φορά η… φυγόκεντρος δύναμη κάνει τον Φίτσεκ να πέφτει σε παγίδες. Απρόσμενος και συνάμα συγκεκριμένος, ο συγγραφέας παραπλανεί μέχρι και την τελευταία στιγμή. Δεν είναι τυχαίο που ο συγγραφέας έχει σπάσει τα κοντέρ πωλήσεων (12 εκατομμύρια) σε όλη την Ευρώπη, ενώ «Το δέμα» έχει ήδη μεταφραστεί σε περίπου τριάντα γλώσσες.

Ο Σεμπάστιαν Φίτσεκ γεννήθηκε το 1971 στο Βερολίνο και από την αρχή της καριέρας του ειδικεύτηκε στο απαιτητικό είδος του ψυχολογικού θρίλερ. Μιλάμε για μια συνθήκη όπου ο πρωταγωνιστής είναι συνήθως εκείνος που βρίσκεται παγιδευμένος στο δίπολο θύτης / θύμα και κυρίως οτιδήποτε συμβαίνει κατά την εξέλιξη της ιστορίας γυρίζει πάνω του ή εκπορεύεται από τον εσωτερικό – συνήθως – διαταραγμένο κόσμο του. Ο έμπειρος Φίτσεκ, που τον γνωρίσαμε στη χώρα μας με το μυθιστόρημα «Η θεραπεία» (επανεκδίδεται σύντομα από τις εκδόσεις Διόπτρα), φέρνει στο προσκήνιο την τέχνη της μυθιστορηματικής εξαπάτησης. Η φαινομενικά απίθανη σύνδεση των γεγονότων, η αστραπιαία αλλαγή ρόλων και φυσικά το σασπένς που είναι μέρος της δραματουργικής ανάγκης του πρωταγωνιστή.

 Sebastian Fitzek

Το δέμα

Μτφ. Δέσποινα Κανελλοπούλου,

εκδ. Διόπτρα, 2018, σελ. 392

Τιμή: 15,50 ευρώ