Τα σωστικά συνεργεία με περισσότερους από 250 πυροσβέστες από όλη την Ιταλία συνεχίζουν τις προσπάθειες για τον εντοπισμό επιζώντων κάτω από τόνους τσιμέντου με τον αριθμό των νεκρών από την κατάρρευση της γέφυρας στη Γένοβα να έχει φθάσει τους 39. «Δεν παρατάμε τις ελπίδες» δήλωσε ο επικεφαλής των πυροσβεστών που δεσμεύθηκε ότι η αναζήτηση θα συνεχισθεί «μέχρις ότου βρεθεί και το τελευταίο θύμα». Περίπου 400 άτομα έχουν εκκενώσει τα σπίτια τους και τις εργασίες τους στη γύρω περιοχή, καθώς υπάρχουν φόβοι ότι θα καταρρεύσουν και άλλα σημεία της γέφυρας.

Εξαλλοι υπουργοί ζητούν την ακύρωση της ανάθεσης εκμετάλλευσης του δικτύου αυτοκινητοδρόμων στην ιδιωτική εταιρεία Atlantia του ομίλου Μπένετον, όμως παρά τις διαμαρτυρίες του κυβερνώντος Κινήματος των Πέντε Αστέρων και την πρόταση του ιδρυτή του Μπέπε Γκρίλο ότι η διαχείριση του οδικού δικτύου πρέπει να επιστραφεί στο Δημόσιο, αποκαλύπτεται ότι το Κίνημα είχε χαρακτηρίσει «παραμύθια» τους φόβους για την ασφάλεια της συγκεκριμένης γέφυρας.

Ενώ η Ιταλία βρίσκεται σε εθνικό πένθος και η πόλη της Γένοβας κηρύχθηκε για 12 μήνες σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, αποκαλύπτεται ότι το Κίνημα των Πέντε Αστέρων που ηγείται της ιταλικής κυβέρνησης εδώ και μερικούς μήνες είχε ασχοληθεί με το θέμα του 2013. Το λαϊκιστικό Κίνημα είναι σταθερά αντίθετο με τις κατασκευές μεγάλων υποδομών, επειδή παραπονιούνται οι κάτοικοι. Στις προειδοποιήσεις ότι η οδογέφυρα Μοράντι της Γένοβας κινδύνευε να καταρρεύσει το Κίνημα είχε απαντήσει μέσω της ιστοσελίδας του το 2013 ότι όλα αυτά είναι «favoletta», μια λέξη που περιγράφει το παραμύθι. Αυτή ήταν η απάντηση στην πρόταση ενός μεγάλου προγράμματος κατασκευής υποδομών που περιλάμβανε έργα στήριξης και βελτίωσης των μεγάλων οδικών αξόνων στην περιοχή της Γένοβας, μεταξύ των οποίων και η γέφυρα που κατέρρευσε.

ΕΙΧΑΝ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙ. Δεν ήταν λίγοι οι αρχιτέκτονες και οι μηχανικοί που είχαν προειδοποιήσει επανειλημμένα ότι η γέφυρα, η οποία κατασκευάστηκε από τον ιταλό πολιτικό μηχανικό Ρικάρντο Μοράντι τη δεκαετία του 1960, είχε σοβαρά σχεδιαστικά μειονεκτήματα – έγινε προσπάθεια ενίσχυσης της στήριξής της, μάλιστα, το 2016. Ομως επελέγη η λύση να μην ανακατασκευασθεί, επειδή παραπονιόντουσαν οι περίοικοι. Η παλαιά ανακοίνωση του Κινήματος των Πέντε Αστέρων αναρωτιόταν «ποια αξιοπιστία μπορούν να έχουν εκείνοι που υποστηρίζουν την κατασκευή μεγάλων έργων». Αλλα μεγάλα σχέδια στα οποία αντιτίθεται το Κίνημα περιλαμβάνουν μια σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας από το Τορίνο προς τη Νότια Γαλλία, για την οποία επίσης έχουν εκδηλωθεί πολλές αντιρρήσεις. Το σχέδιο επανεξετάζεται από τον νέο υπουργό Μεταφορών καθώς το περιγράφει ως «σπατάλη χρημάτων».

Οι εργασίες βελτίωσης της κατάστασης της γέφυρας που κατάρρευσε είχαν συμπεριληφθεί από το Κίνημα των Πέντε Αστέρων σε μια λίστα με σχέδια που θα έπρεπε να καταργηθούν λόγω του κόστους. Οι γέφυρες που είχε σχεδιάσει ο Μοράντι είναι ασυνήθιστες επειδή χρησιμοποιούσε ενισχυμένο σκυρόδεμα και όχι ατσάλινα καλώδια για τα στηρίγματα και χρησιμοποιούσε σχετικά λίγα καλώδια σε σύγκριση με τα περισσότερα άλλα σχέδια.

Χθες, ο πρωθυπουργός της Ιταλίας, επικεφαλής της κυβέρνησης στην οποία συμμετέχουν το Κίνημα των Πέντε Αστέρων και η ακροδεξιά Λέγκα, επισκέφθηκε τους τραυματίες στο νοσοκομείο Σαν Μαρτίνο. Τόνισε ότι «για τη νέα ανάθεση εκμετάλλευσης του δικτύου αυτοκινητοδρόμων, η κυβέρνηση θα ορίσει σαφώς πιο αυστηρούς κανόνες». Σε ό,τι αφορά την απόδοση ευθυνών, η εταιρεία Atlantia, η οποία έχει αναλάβει τη διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων, απαντά στην ιταλική κυβέρνηση ότι «δεν προκύπτει η γέφυρα αυτή να ήταν επικίνδυνη, και ούτε ότι θα έπρεπε να έχει απαγορευθεί η διέλευση των αυτοκινήτων».

ΕΛΛΙΠΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ. Ο αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης, Λουίτζι ντι Μάιο, που είναι και επικεφαλής του Κινήματος των Πέντε Αστέρων θεωρεί ότι η συντήρηση που έπρεπε να γίνει από την εταιρεία αυτοκινητοδρόμων ήταν ελλιπής και ότι οι υπεύθυνοι θα πρέπει να παραιτηθούν. Υπενθύμισε, δε, ότι βάσει νόμου μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο μέχρι και 150 εκατομμύρια ευρώ. Οπως μεταδίδουν τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης, ανάμεσα στους νεκρούς, υπάρχουν και τρία μικρά παιδιά οκτώ, δώδεκα και δεκατριών ετών. Μεταξύ των νεκρών υπάρχουν τέσσερις Γάλλοι και ένας Χιλιανός. Η εισαγγελία της Γένοβας ξεκίνησε έρευνα για εξ αμελείας ανθρωποκτονία και καταστροφή, χωρίς να υποδεικνύεται, προς το παρόν, κάποιος υπεύθυνος. Ο περιφερειάρχης της ευρύτερης περιοχής της Γένοβας Τζοβάνι Τότι δήλωσε ότι «υπάρχουν ελπίδες να μπορέσουν να σωθούν οι περισσότεροι τραυματίες» και επιβεβαίωσε ότι «αναζητώνται ακόμη πολλοί αγνοούμενοι, κάτω από τη γέφυρα».