Και ο νικητής είναι…η Κοπεγχάγη! Η Πρωτεύουσα της Δανίας κατέκτησε την πρώτη θέση στη λίστα Copenhagenize index 2015 – Bicycle-friendly Cities, η οποία περιλαμβάνει τις 20 πιο φιλικές πόλεις στον κόσμο για ποδήλατο. Ακολουθεί το Άμστερνταμ – άλλη μία πόλη – «παράδεισος» του ποδηλάτου και την τριάδα της κορυφής συμπληρώνει η επίσης ολλανδική πόλη Ουτρέχτη.

Η πρώτη τριάδα – και ειδικότερα η πρώτη δυάδα – μπορεί να μην αποτελεί έκπληξη. Κοπεγχάγη και Άμστερνταμ είναι συνώνυμες του ποδηλάτου και ανέκαθεν «κονταροχτυπιούνται» για την πρωτιά.

Το ζουμί και οι εκπλήξεις όμως βρίσκεται από εκεί και κάτω. Όχι μη βιάζεστε. Στη λίστα με τις 20 πιο φιλικές πόλεις στον κόσμο για ποδήλατο δεν βρίσκεται καμιά ελληνική πόλη. Και δεν χρειάζεται περισσότερο ανάλυση γι’ αυτό.

Αντίθετα, πόλεις που επένδυσαν στις υποδομές για το ποδήλατο και ενθαρρύνουν τους κατοίκους να χρησιμοποιούν το ποδήλατο βρίσκονται ψηλά σ’ αυτή τη λίστα.

Ανάμεσά τους είναι μεγαλουπόλεις από τον ευρωπαϊκό νότο και τη Μεσόγειο, όπως η Βαρκελώνη. Από την 17η θέση στη λίστα του 2013 τώρα η Πρωτεύουσα της Καταλωνίας κατετάγη 11η. Ο λόγος; Και οι Καταλανοί μεσογειακός λαός είναι – η συνηθισμένη δικαιολογία στην Ελλάδα όταν κάτι δεν προχωράει… – αλλά έχουν ένα από τα καλύτερα συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων στον κόσμο. Η Βαρκελώνη μπορεί να έχει λόφους, όπως η Αθήνα, αλλά οι αρχές της πόλης έχουν πολιτική βούληση και έφτιαξαν ποδηλατόδρομους σημειώνουν οι υπεύθυνοι της λίστας Copenghagenize index 2015. Επίσης, η Βαρκελώνη είναι μία από τις πόλεις στον κόσμο με τις περισσότερες ζώνες 30χλμ ανά ώρα σε γειτονιές.

Οι αρχές της Βαρκελώνης φτιάχνουν ποδηλατόδρομους και άλλες υποδομές

για ποδήλατο (Φωτό:Copenhagenize Design Co)

Πολύ καλές επιδόσεις έχει η Γαλλία. Τέσσερις πόλεις βρίσκονται στο τοπ 20. Το Στρασβούργο με την πρώτη του συμμετοχή είναι στην 4η θέση. Για τα 536 χιλιόμετρα διαδρομών ποδηλάτου που διαθέτει, γιατί οι αρχές επιμένουν να καταρτίζουν και να υλοποιούν σχέδια για το ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης. Διότι 15% των μετακινήσεων στην πόλη γίνεται με πετάλι.

Η Ναντ – που φέτος διοργανώνει το παγκόσμιο συνέδριο για το ποδήλατο Velo – City 2015 – στην 7η, το Μπορντώ στην 8η, το Παρίσι στην 17η.

Το τοπ 20 των πιο φιλικών πόλεων για ποδήλατο. Περισσότερα για την κατάταξη

εδώ

Στη δέκατη θέση βρίσκεται μία ακόμη πόλη από την Ισπανία, η Σεβίλλη όπου τα τελευταία χρόνια η χρήση ποδηλάτου από 0,2% πήγε στο 7%.

Από τις ευχάριστες εκπλήξεις η Λουμπλιάνα (Σλοβενία) που με την πρώτη της συμμετοχή βρέθηκε στην 13η θέση. Τίποτα όμως δεν είναι τυχαίο. Η Λουμπλιάνα διαθέτει 133 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων και 73 διαχωρισμένων από το δρόμο ποδηλατόδρομων, σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων και σχέδια για νέες ποδηλατικές υποδομές.

Η Λουμπλιάνα – που είναι στη γειτονιά μας, τα Βαλκάνια – βρίσκεται στη

13η θέση του τοπ 20 (Φωτό:Copenhagenize Design Co)

Στη λίστα και το Μπουένος Άιρες (14η θέση). Μέσα σε τρία χρόνια η Πρωτεύουσα της Αργεντινής των 11,5 εκατομμυρίων κατοίκων απέκτησε 140 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων.

Όσο για τις ελληνικές πόλεις, πριν από δύο χρόνια ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Copenhagenize, Μίκαελ Κόλβιλ – Άντερσεν είχε απαντήσει στο ερώτημα που του είχαμε θέσει τι πρέπει να κάνουν οι μεγαλουπόλεις της χώρας μας για να μπουν στο τοπ 20: «Ο στόχος για τις ελληνικές πόλεις είναι πολύ απλός: φτιάξτε ασφαλείς ποδηλατόδρομους, διαχωρισμένους από τους δρόμους. Ένα δίκτυο που θα κρατάει και τους ποδηλάτες ασφαλείς και θα ενθαρρύνει κι άλλους πολίτες να κάνουν ποδήλατο». Συνεπώς Δήμοι και Πολιτεία πρέπει να προχωρήσουν σε πράξεις.

Τα κριτήρια

Στη φετινή κατάταξη ελέχθηκαν 122 πόλεις απ’ όλο τον κόσμο. Τα βασικά κριτήρια για να μπει μία πόλη στο τοπ 20 των πιο φιλικών πόλεων για ποδήλατο είναι οι διευκολύνσεις που προσφέρονται στους κατοίκους για τις μετακινήσεις τους με πετάλι. Αν υπάρχουν δηλαδή υποδομές όπως είναι οι ποδηλατόδρομοι. Αν υπάρχει σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Κριτήρια είναι ακόμη η κουλτούρα του ποδηλάτου στην πόλη, η έμφαση που δίνουν οι τοπικές αρχές στον αστικό σχεδιασμό σε υποδομές για το ποδήλατο, οι προσπάθειες που γίνονται για μείωση των ορίων ταχύτητας (π.χ. ζώνες 30χλμ./ ώρα). Έξτρα πόντοι δίνονται στις πόλεις όπου το ποδήλατο προτιμάται σε μεγάλο ποσοστό ως μέσο μετακίνησης.

Η Copenhagenize

Η λίστα με τις 20 πιο φιλικές πόλεις στον κόσμο υλοποιήθηκε από την εταιρεία συμβούλων «Copenhagenize design Co» που ειδικεύεται στην προώθηση του ποδηλάτου και τον επανασχεδιασμό πόλεων με τη χρήση του ποδηλάτου. Συμβουλεύει πόλεις και κυβερνήσεις πώς να εργαστούν για να κάνουν τις πόλεις πιο φιλικές στο ποδήλατο.

Οι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Follow us στο twitter @orthopetalies ή στο Facebook Orthopetalies blog για καθημερινή ενημέρωση