Το τελευταίο διάστημα ολοένα και περισσότερες πόλεις στην Αμερική αλλά και στην Ευρώπη πεζοδρομούν μεγάλα κομμάτια λεωφόρων τις Κυριακές. Ο στόχος είναι να ενθαρρύνουν τους πολίτες να περιορίσουν τη χρήση αυτοκινήτου και να κυκλοφορούν περισσότερο με το ποδήλατο, με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, με τα πόδια. Είναι τα λεγόμενα «Οpen Street Events» ή αλλιώς «Car Free Sundays».

Η ιδέα μπορεί να μην είναι καινούρια – έχει ιστορία 40 ετών – αλλά έχει αποδεδειγμένα εντυπωσιακά αποτελέσματα. Αυτό το μέτρο συνέβαλε σημαντικά τη δεκαετία του ’70 ώστε οι ολλανδικές πόλεις να μεταμορφωθούν σε ποδηλατικούς παραδείσους.

Να λοιπόν μία καλή ιδέα για την Αθήνα και τον δήμο Αθηναίων τώρα που έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης η ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου. Οι Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο στο Κέντρο της Αθήνας θα ενθάρρυναν τους πολίτες να μειώσουν τη χρήση αυτοκινήτου και να χρησιμοποιούν άλλα, πιο φιλικά στο περιβάλλον μέσα. Θα τους βοηθούσε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της πόλης μετά την ολοκλήρωση του έργου της Πανεπιστημίου. Επιπλέον, οι Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην προσπάθεια όλων των φορέων για την αναβάθμιση του Κέντρου της Αθήνας.

Το παράδειγμα άλλωστε το δίνει εδώ και μερικούς μήνες μία άλλη ελληνική μεγαλούπολη, η Θεσσαλονίκη. Από τον περασμένο Νοέμβριο ο δήμος ξεκίνησε το μέτρο της πιλοτικής πεζοδρόμησης της παραλιακής λεωφόρου Νίκης την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα. Από τις 11 το πρωί έως τις 5 το απόγευμα είναι ανοιχτή μόνο για πεζούς και ποδηλάτες. Στόχος του δήμου είναι ηανάκτηση του δημόσιου χώρου από τους δημότες και η ώθησή τους προς το περπάτημα, την χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, των ήπιων μέσων κυκλοφορίας αλλά και η απόλαυση μιας βόλτας στο κέντρο της πόλης.Οι πολίτες μάλιστα αγκάλιασαν την πρωτοβουλία και τις Κυριακές κατά τις οποίες εφαρμόστηκε το μέτρο βγήκαν μαζικά στην παραλιακή λεωφόρο ποδηλατώντας ή πεζή.

Και βέβαια την ίδια ιδέα θα μπορούσαν να ακολουθήσουν και άλλες ελληνικές μεγαλουπόλεις που σήμερα είναι πηγμένες από αυτοκίνητα.

Car Free Sundays στην Ολλανδία

Mία χώρα που εφάρμοσε το μέτρο των Κυριακάτικων πεζοδρομήσεων είναι η Ολλανδία. Από τον Νοέμβριο του 1973 έως τον Ιανουάριο του 1974 η κυβέρνηση της Ολλανδίας απαγόρευσε τη χρήση αυτοκινήτων τις Κυριακές. Η πολιτική αυτή είχε ως στόχο να προετοιμάσει το κοινό για την έλλειψη πετρελαίου που αναμενόταν. Ήταν η περίοδος της πετρελαϊκής κρίσης. Έτσι οι πολίτες έβγαιναν στους δρόμους με τα παιδιά τους. Έκαναν ποδήλατο. Και σιγά σιγά σε συνδυασμό με άλλα μέτρα οι ολλανδικές αρχές προχώρησαν στην κατασκευή υποδομών για το ποδήλατο.

Στο βίντεο που ακολουθεί, ο εορτασμός για την συμπλήρωση 40 ετών από τις «Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο» στην Ολλανδία, στη γέφυρα Νίμεγεν, την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013.

Όπως έγραψε πρόσφατα η σύμβουλος στην ολλανδική εταιρεία Mobycon Άντζελ Φαν Ντερ Κλουφ (η εταιρεία Mobycon θεωρείται πρωτοπόρος σε παγκόσμιο επίπεδο στους τομείς της ποδηλασίας, της ήπιας κυκλοφορίας, του αστικού σχεδιασμού, στην ασφάλεια των μετακινήσεων) «το μέτρο αυτό δούλεψε. Σε εθνικό επίπεδο, η πετρελαϊκή κρίση έδωσε στην κυβέρνηση ένα λόγο για να αρχίσουν να λαμβάνεται σοβαρά υπ’ όψιν η βιώσιμη κινητικότητα. Οι πολιτικές που υιοθετήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είχε ως αποτέλεσμα αλλαγών στις υποδομές της Ολλανδίας τη δεκαετία του ‘80. Σήμερα, περισσότερο από το ένα τέταρτο των καθημερινών μετακινήσεων γίνονται με ποδήλατο και οι συνθήκες είναι αρκετά ασφαλείς. Σχεδόν τα μισά από τα παιδιά δημοτικού ( 49 τοις εκατό ) πηγαίνουν στο σχολείο με το ποδήλατο». Περισσότερα για το παρελθόν και το παρόν των κυριακάτικων πεζοδρομήσεων εδώ

Και μία ματιά στην άλλη άκρη του Πλανήτη. Εκδήλωση «Οpen Street» στην πόλη Γκουανταλαχάρα στο Μεξικό. H φωτογραφία είναι από το bikeportland.org (φωτό: J.Maus/BikePortland).

Οι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Follow us στο twitter @orthopetalies ή στο Facebook Orthopetalies blog για καθημερινή ενημέρωση