ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ #41 - TO ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ 1977 ΓΙΑ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟ ΣΤΗ ΣΥΓΓΡΟΥ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 29/11/2013 17:25 |
Ορθοπεταλιές #41 - To σχέδιο του 1977 για ποδηλατόδρομο στη Συγγρού
Πολίτες στην Κοπεγχάγη πηγαίνουν στη δουλειά τους με το ποδήλατο χάρη στο εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατόδρομων (φωτό Visitdenmark.com). Στην Αθήνα, μελέτες για ποδηλατόδρομους υπάρχουν από τη δεκαετία του '70 αλλά έμειναν στα χαρτιά...

«O Yπουργός Δημοσίων Έργων Ν.Ζαρντινίδης δήλωσε χθες στους δημοσιογράφους ότι "κατά μήκος τη Λεωφόρου Συγγρού – και στο μεγαλύτερο κομμάτι της – θα κατασκευασθούν δεξιά και αριστερά ειδικοί ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ – στους οποίους θα κινούνται αποκλειστικά και μόνον ποδήλατα ή μοτοποδήλατα"».

Η παραπάνω είδηση είχε δημοσιευτεί στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» πριν από 36 χρόνια. Στις 16 Δεκεμβρίου 1977. Ναι, καλά διαβάζετε. Πριν από σχεδόν τέσσερις δεκαετίες η ελληνική Πολιτεία μελετούσε και σχεδίαζε την κατασκευή ποδηλατόδρομων στη Λεωφόρο Συγγρού! Μόνο που και αυτό το σχέδιο - όπως πολλά άλλα που ακολούθησαν για τη δημιουργία ποδηλατικών υποδομών - έμεινε επί χάρτου.

Το συμπέρασμα είναι ότι από πολύ παλιά Έλληνες συγκοινωνιολόγοι, πολεοδόμοι και άλλοι ειδικοί πρότειναν την κατασκευή υποδομών για το ποδήλατο στην Αθήνα. Ήταν η εποχή που σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις οι λωρίδες ποδηλάτου είχαν αρχίσει να μπαίνουν στο πλάι δρόμων και λεωφόρων. Ωστόσο, αυτές οι προτάσεις για ποδηλατόδρομους στην Πρωτεύουσα δεν υλοποιήθηκαν ποτέ. Κι αυτό διότι η προτεραιότητα δινόταν σε άλλα έργα, εξυπηρετώντας κυρίως το όχημα που λίγα χρόνια αργότερα θα έμελλε να κυριαρχήσει στους δρόμους. Το αυτοκίνητο. Προτάσεις και μελέτες λοιπόν υπήρχαν. Απλώς εδώ δεν υπήρχε η βούληση να πραγματοποιηθούν…


Το δημοσίευμα των «ΝΕΩΝ» του 1977

Η ύπαρξη και μη υλοποίηση αυτών των προτάσεων για ποδηλατικές υποδομές εξηγεί επίσης γιατί η Αθήνα υστερεί ακόμη σε ποιότητα σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Οι «άλλοι» είδαν τους ποδηλατόδρομους και τους πεζόδρομους ως μία καλή ευκαιρία για να γίνουν οι πόλεις τους ανθρώπινες. Σε ,τι αφορά την Αθήνα, η μελέτη για δίκτυο ποδηλατόδρομων που έχουν μελετήσει επιστήμονες του ΕΜΠ ακόμη…μπαινοβγαίνει στο ρυθμιστικό της Αθήνας.

Τα σχέδια για ποδηλατόδρομους στην Αθήνα είχαν αρχίσει ακόμη νωρίτερα. Δύο χρόνια μετά την πτώση της Χούντας η Ελλάδα επιχειρούσε να σταθεί και πάλι στα πόδια της. Και οι ιδέες για να επιτευχθεί αυτό ήταν πολλές. Ανάμεσά τους υπήρχαν και προτάσεις υποδομών για ποδήλατα και πεζούς.

Από το 1976 μελετούσαν ποδηλατόδρομους στην Αθήνα

Το δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» στις 19 Ιουλίου 1976 έγραφε στην σελίδα 4 «Δρόμοι για ποδήλατα; Γιατί όχι…;». Η είδηση αναφερόταν στην πρόταση για δημιουργία ποδηλατόδρομων στην Αθήνα. Την πρόταση «την συζήτησαν στη διάσκεψη του Ο.Ο.Ο.Σ.Α ο προϊστάμενος Υπηρεσίας Οικισμού ΥΠ.Δ.Ε.κ.Ε.Σταθάκης και ο προϊστάμενος Τμήματος Κυκλοφορίας ΥΠ.Δ.Ε. Ε.Παπαδάκης. Στην εισήγησή τους επισημαίνεται ότι η Αθήνα έχει πνιγεί από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα – πού να φαντάζονταν τι θα γινόταν μερικές δεκαετίες αργότερα στο Κέντρο – και μία προγραμματισμένη δημιουργία δρόμων για ποδήλατα και πεζούς, μαζί με άλλα συγκοινωνιακά μέτρα, θα τη βοηθήσει ν’ανασάνει».




Το ίδιο δημοσίευμα έλεγε «πως η μελέτη που συζητήθηκε στον Ο.Ο.Σ.Α. προβλέπει ανεξάρτητες λουρίδες δρόμων για ποδήλατα σαν αυτές που υπάρχουν τώρα μόνο σε δύο λεωφόρους στην Κηφισιά και τη Ν.Φιλαδέλφεια». Οι ειδικοί είχαν προτείνει ακόμη ένα δίκτυο από πεζοδρόμους και σειρά μέτρων ενίσχυσης των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Παρόμοιες προτάσεις για κατασκευή ποδηλατοδρόμων υπήρχαν και για τη Θεσσαλονίκη. Η επίκουρος καθηγήτρια του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Μάγδα Πιτσιάβα εξηγούσε στα «ΝΕΑ» στις 20 Ιουνίου 1989 την ανάγκη κατασκευής ποδηλατόδρομων στην πόλη.


Η μελέτη του ΕΜΠ για το μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλατοδρόμων της Αθήνας

Μία από τις πιο πρόσφατες μελέτες είναι αυτή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας) που αφορά στη δημιουργία του Μητροπολιτικού Δικτύου Ποδηλατοδρόμων στην Αθήνα και πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τους ποδηλάτες της Αθήνας (podilates.gr). Προβλέπει ένα δίκτυο 226 χιλιομέτρων που θα εκτείνεται σε όλο το Λεκανοπέδιο. Με 36 ποδηλατολωρίδες ταχείας κυκλοφορίας ( fast lane routes). Θα συνδέει τα κύρια σημεία ενδιαφέροντος των δήμων του λεκανοπεδίου.

Όπως αναφέρουν οι επιστήμονες της Μονάδας του ΕΜΠ η «υλοποίηση του παραπάνω έργου αναμένεται να "βαλει" την Αθήνα στο χάρτη με τις 10 πρώτες ευρωπαϊκές ''ποδηλατουπόλεις'' και κυρίως να συμβάλλει σε μια ευρύτερη στροφή προς βιώσιμες μετακινήσεις στην κορεσμένη πρωτεύουσα».
Σημειώνεται ότι την περασμένη Άνοιξη η μελέτη βραβεύτηκε (3ο βραβείο) στο ευρωπαϊκό συνέδριο για το ποδήλατο στη Βιέννη.


Οι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στο twitter. Follow us @orthopetalies για καθημερινή ενημέρωση.
 
.








2
souhdos
08/12/2013 22:28
genika sthn voreia eurwph yparxoun podhlatodromoi.o ELLHNAS gia na paei apenanti sto periptero na parei tsigara pou leei o ologos 8a parei to ama3i.kai meta milate gia podhlatodromous?ELEOS!!!ftia3te tous dromous prwta kai meta parallhla ftia3te kai podhlatodromous.
Παλιος
30/11/2013 09:46
άλλο Κοπεγχάγη ή Αμστερνταμ (επίπεδα, ποδηλατική παράδοση) και άλλο Αθήνα (ανηφόρες, αυτοκίνητα, χάος). Νη τα μπερδεύουμε. Και βέβαια εδώ κυριαρχούν τα συμφέροντα και οι εργολαβίες. Πρώτα απ' όλα θα γίνει η ερώτηση: και εγώ πόσα θα πάρω για τον ποδηλατόδρομο;