Οι περισσότεροι γνωρίζουμε ότι οι ποδηλατικές υποδομές της Αττικής είναι δυστυχώς λιγοστές. Δεν ξέρουμε όμως ακριβώς πόσες και ποιες είναι. Ο δρ συγκοινωνιολόγος μηχανικός Κωνσταντίνος Αθανασόπουλος από τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου – ο οποίος μάλιστα ποδηλατεί καθημερινά – συγκέντρωσε όλες τις ποδηλατικές υποδομές Αττικής σε έναν χρηστικό χάρτη στο Google.

Στον «χάρτη των ποδηλατικών υποδομών της Αττικής» μπορεί κανείς να δει αναλυτικά σε ποιους δήμους υπάρχουν ποδηλατόδρομοι. Σε ποιους δρόμους. Ποιο είναι το μήκος τους. Επίσης, ο χάρτης πληροφορεί για το είδος του ποδηλατόδρομου. Δηλαδή αν είναι διαχωρισμένος από το δρόμο, αν είναι ανυψωμένος, τι υλικό έχει στο έδαφος. Η ιδέα για τη δημιουργία του χάρτη προέκυψε «όταν ένας φίλος με είχε ρωτήσει πού θα μπορούσε να κάνει ποδήλατο με το παιδί του με ασφάλεια. Σκέφτηκα λοιπόν ότι θα ήταν χρήσιμο να υπάρχουν όλες οι υποδομές και οι ποδηλατόδρομοι συγκεντρωμένοι σ’ έναν χάρτη» λέει ο κ.Αθανασόπουλος

Στην αριστερά πλευρά μπορεί κανείς να κλικάρει την περιοχή (π.χ. ποδηλατόδρομος Μοσχάτου) και έτσι να εμφανιστεί με πράσινο χρώμα ο ποδηλατόδρομος πάνω στον χάρτη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει ο δρ συγκοινωνιολόγος μηχανικός ποδηλατόδρομοι υπάρχουν σε 21 δήμους της Αττικής. Δεν τους λες και λίγους. Μολονότι θα περίμενε κανείς οι ποδηλατόδρομοι να έχουν έκταση…πολλών δεκάδων χιλιομέτρων μιας και υπάρχουν σε 21 δήμους αυτό δεν συμβαίνει. Τα συνολικά χιλιόμετρα είναι μόλις 54,8!

O χάρτης των ποδηλατικών υποδομών της Αττικής

Το ακόμα χειρότερο είναι ότι οι περισσότεροι απ’ αυτούς τους ποδηλατόδρομους δεν συνδέονται μεταξύ τους, ακόμη και όταν βρίσκονται σε όμορους δήμους. Η απόλυτη έλλειψη συνεννόησης και οργανωμένου σχεδίου.

«Οι περισσότεροι δήμοι έχουν φτιάξει σκόρπια κομμάτια από εδώ κι από εκεί. Δεν υπάρχει καμία σύνδεση μεταξύ τους. Το βλέπει κανείς παρατηρώντας απλά τις υποδομές πάνω στο χάρτη. Φαίνεται δηλαδή ότι δεν υπάρχει γνώση για το τι χρειάζεται ένας άνθρωπος που μετακινείται με ποδήλατο. Δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός » επισημαίνει ο δρ συγκοινωνιολόγος Κωνσταντίνος Αθανασόπουλος.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του ποδηλατόδρομου – αν μπορεί να τον πει κανείς έτσι – στο Γαλάτσι που έχει μήκος μόλις 300 μέτρα. Ποιος και για ποιο λόγο θα χρησιμοποιήσει αυτόν τον ποδηλατόδρομο;

Υπάρχουν όμως και τα παραδείγματα προς μίμηση, όπως στο δήμο Αγ.Αναργύρων. «Εκεί, πάνω από τις υπογειοποιημένες γραμμές του ΟΣΕ έχει κατασκευαστεί ένας πολύ καλός ποδηλατόδρομος 2,1 χλμ. Από τον σταθμό του προαστιακού των Αγ. Αναργύρων έως τον Πύργο Βασιλίσσης όπου οι γραμμές γίνονται και πάλι υπέργειες. Είναι ασφαλής καθώς δεν περνούν αυτοκίνητα (διαχωρισμένος ποδηλατόδρομος από τα άλλα οχήματα). Επιπλέον μπορεί να εξυπηρετεί ανθρώπους που μένουν στις γειτονιές και θέλουν να κατέβουν με το ποδήλατό τους στο κέντρο της πόλης. Είναι ένα καλό παράδειγμα. Οι υπεύθυνοι του δήμου εκμεταλλεύτηκαν το χώρο που προέκυψε από την υπογειοποίηση και τον πρόσφεραν σε ποδηλάτες και πεζούς. Δεν επιτρέπεται η είσοδος στα αυτοκίνητα».

Ο ποδηλατόδρομος στους Αγίους Αναργύρους θεωρείται παράδειγμα προς μίμηση

Όπως και να’ χει πάντως ο χάρτης είναι χρήσιμος. Αν κάποιος κινείται με ποδήλατο και θέλει να μάθει σε ποιους δήμους υπάρχει ποδηλατόδρομος ο χάρτης μπορεί να τον βοηθήσει.

Αναλυτικά οι ποδηλατόδρομοι και το μήκος τους:

Δήμος Κηφισιάς

Ποδηλατόδρομος Κηφισιάς-Μελίσσια: 2,7 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Κηφισιάς-Νέας Ερυθραίας: 2,0 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Νέα Ερυθραίας-Εκάλη: 7,1 χλμ.

Διακλάδωση Λυκείου: 0,2 χλμ.

Ποδηλατόδρομοι Σεβδικίου: 0,8 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Ακρίτα: 0,5 χλμ.

Σύνολο: 13,3 χλμ.

Δήμος Ζωγράφου

Ποδηλατόδρομος Πολυτεχνειούπολης: 3,7 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Γεωργίου Παπανδρέου: 1,0 χλμ.

Σύνολο: 4,7 χλμ.

Δήμος Παπάγου

Ποδηλατόδρομος Ιωνίας-Νευροκοπίου-Αλσάκι: 1,0 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Παπαρόδου-Αργυροκάστρου-Αλσάκι: 1,0 χλμ.

Σύνολο: 2,0 χλμ.

Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού

Ποδηλατόδρομος Παλαιού Ψυχικού: 2,1 χλμ.

Ήπιας Κυκλοφορίας Νέου Ψυχικού: 1,6 χλμ.

Σύνολο: 3,7 χλμ.

Δήμος Αγίας Παρασκευής

Ποδηλατόδρομος Χίου: 0,4 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Δερβενακίων: 1,2 χλμ.

Σύνολο: 1,6 χλμ.

Δήμος Χαλανδρίου

Ποδηλατόδρομος κέντρο-ρέμα Χαλανδρίου-Ολύμπου-σταθμός Πεντέλης-Αττική Οδός: 3,1 χλμ.

Ποδηλατόδρομος σταθμού Χαλανδρίου – Ολύμπου: 0,4 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Μεταμορφώσεως-σταθμού Δουκίσσης Πλακεντίας: 1,6

Σύνολο: 5,1 χλμ.

Δήμος Βριλησσίων

Ποδηλατόδρομος Αττική Οδός-Μακεδονίας: 1,0 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Μελίσσια – σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας: 2,7 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Εθνικής Αντιστάσεως 1,1 χλμ.

Σύνολο: 4,8 χλμ.

Δήμος Αμαρουσίου

Ποδηλατόδρομος Μεσογείων: 0,5 χλμ.

Δήμος Αγίων Αναργύρων

Ποδηλατόδρομος μεταξύ σταθμών προαστιακού Αγ. Αναργύρων-Πύργος Βασιλίσσης: 2,1 χλμ.

Σύνολο: 2,1 χλμ.

Δήμος Ιλίου

Ποδηλατόδρομος πάρκο Τρίτση-Δημαρχείο: 1,3 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Θηβών: 1,0 χλμ.

Σύνολο: 2,3 χλμ.

Δήμος Χαϊδαρίου

Ποδηλατόδρομος Ιερού Λόχου

Σύνολο: 0,4 χλμ.

Δήμος Αιγάλεω

Ποδηλατόδρομος δίπλα από το Μπαρουτάδικο.

Σύνολο: 0,6 χλμ.

Δήμος Μοσχάτου

Ποδηλατόδρομος δίπλα από τον Ιλισό: 1,0 χλμ..

Σύνολο: 1,0 χλμ.

Δήμος Δάφνης

Ποδηλατόδρομος οδού Αρκαδίου: 0,8 χλμ..

Σύνολο: 0,8 χλμ.

Δήμος Αργυρούπολης-Ελληνικού

Ποδηλατόδρομος Γερουλάνου – σταθμός Μετρό: 1,5 χλμ.

Σύνολο: 1,5 χλμ.

Δήμος Γλυφάδας

Ποδηλατόδρομος Παλαιολόγου: 0,6 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Κανάρη: 0,2 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Αγίου Νικολάου: 1,5 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Λαζαράκη: 0,3 χλμ.

Σύνολο: 2,6 χλμ.

Δήμος Βούλας

Ποδηλατόδρομος Σωκράτους-Περικλέους-Ήρας: 1,0 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Παπάγου-Ίριδος: 1,3 χλμ.

Σύνολο: 2,3 χλμ.

Δήμος Ελευσίνας

Ποδηλατόδρομος Μουρίκη: 1,1 χλμ.

Ποδηλατόδρομος Βόρειας Ελευσίνας (Πίνδου – Φ. Φουτρή): 1,2

Σύνολο: 2,3 χλμ.

Δήμος Γαλατσίου

Ποδηλατόδρομος Βεϊκου: 0,3 χλμ.

Σύνολο: 0,3 χλμ.

Δήμος Παιανίας

Ποδηλατόδρομος Παιανίας-Σπάτων: 1,6 χλμ.

Σύνολο: 1,7 χλμ.

Δήμος Παλλήνης

Βόρειος (της Αττικής Οδού) Ποδηλατόδρομος Γέρακα (μέχρι Κολυμβητήριο): 0,5 χλμ.

Νότιος (της Αττικής Οδού) Ποδηλατόδρομος Γέρακα (μέχρι Δημαρχείο): 0,7 χλμ.

Σύνολο: 1,2 χλμ.

Γενικό Σύνολο 54,8 χλμ. (Διαθέσιμοι κι εδώ)

Σημειώνεται ότι ο χάρτης πληροφορεί ακόμη και για τα σημεία όπου οι δήμοι προσφέρουν κοινόχρηστα ποδήλατα. Και σ’ αυτές τις υποδομές ωστόσο – όπως αναφέρει ο κ. Αθανασόπουλος – παρατηρούνται προβλήματα. Σε κάποιους δήμους οι υποδομές έχουν βανδαλιστεί.

*** Τα τελευταία νέα για τον ποδηλατόδρομο Φάληρο – Γκάζι

Το έργο κατασκευής του ποδηλατόδρομου Φάληρο – Γκάζι προχωράει κανονικά όπως είχαμε γράψει και στην προηγούμενη ανάρτηση. Αυτές τις ημέρες γίνονται εργασίες στη γέφυρα που περνάει πάνω από την Χαμοστέρνας στο ύψος του ηλεκτρικού σταθμού του Ταύρου.

Οι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Follow us στο twitter @orthopetalies ή στο Facebook Orthopetalies blog για καθημερινή ενημέρωση