Το κράτος της Εκκλησίας

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 12/10/2017 08:00 |

Η ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία αντιτάχτηκε με σφοδρότητα στη νομική κατοχύρωση του δικαιώματος των διεμφυλικών ατόμων να ορίζουν - χωρίς χειρουργική επέμβαση - το φύλο τους. Καμία έκπληξη. Με τον ίδιο, ίσως και μεγαλύτερο, ζήλο η Καθολική Εκκλησία διαχρονικά αντιτίθεται σε ζητήματα όπως οι αμβλώσεις και η χρήση προφυλακτικών.
Εχουν περάσει σχεδόν τρεις αιώνες από τότε που ο Βολταίρος αναφερόμενος στην Εκκλησία προέτρεπε «να τσακίσουμε την άτιμη». Γιατί; Οχι επειδή ήταν ή δεν ήταν άθεος, αλλά γιατί γι' αυτόν και τον Διαφωτισμό η Εκκλησία ήταν μια από τις δυο αυθεντίες - η άλλη ήταν η Μοναρχία - που εμπόδιζε το αίτημα υπέρ της αυτονομίας του ατόμου. Ακριβώς αυτό το αίτημα γκρέμιζε την εξ αποκαλύψεως αυθεντία της. Από την άλλη όπως είναι μάταιο να ζητάμε από το λιοντάρι να γίνει χορτοφάγο, είναι επίσης μάταιο να ζητάμε από την Εκκλησία να μην υπερασπίζεται τον συντηρητικό εαυτό της.
Ο Νίκος Φίλης που απαιτεί από την Εκκλησία «να αναγνωρίσει το δικαίωμα της ελευθερίας» και οι ακραίες φωνές συγκεκριμένων ιεραρχών περί κόλασης αποδεικνύουν ότι οι δυο πλευρές δεν κατανοούν η μια την άλλη. Για την Εκκλησία η ελευθερία βρίσκεται στην πολιτεία του Θεού. Για τη νεωτερικότητα η ελευθερία είναι του κόσμου τούτου. Η πρώτη θεωρεί τον εαυτό της υπερκοσμική αυθεντία, ενώ η δεύτερη δεν αναγνωρίζει καμία εξωκοσμική αυθεντία. Καμιά πλευρά δεν μπορεί να αλλάξει θέση, αν δεν θέλει να αρνηθεί τον εαυτό της. Η σχέση τους είναι ασυμφιλίωτη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο διάλογος αποκλείεται.
Δεν γίνεται να ζητάμε από την Εκκλησία να είναι άλλο από αυτό που είναι. Το μόνο που μπορούμε να ζητάμε από αυτήν είναι η χρήση ενός μη διχαστικού λόγου. Οφείλουμε όμως να ζητάμε από τη νεωτερικότητα να είναι αυτό που είναι. Δυστυχώς, η ΝΔ με το «Οχι» και η ΔΗΣΥ με το «Παρών» της στο σημαντικότερο άρθρο 3 - εκτός του γενναίου «Ναι σε όλα» του προέδρου της ΔΗΜΑΡ Θανάση Θεοχαρόπουλου - απέδειξαν ότι η εκπροσώπηση της ελληνικής νεωτερικότητας ασθενεί σοβαρά. Από τα προοδευτικά κόμματα Το Ποτάμι με τον Σταύρο Θεοδωράκη διέσωσε κάτι από αυτή τη νεωτερικότητα.

Θλίψη προκαλεί το γεγονός ότι κάποιοι εκ των υποψηφίων για επικεφαλής του νέου κόμματος της Κεντροαριστεράς προσπάθησαν «να δοξαστούν» απουσιάζοντας. Βεβαίως οι Καμίνης και Ραγκούσης αμέσως και ο Ανδρουλάκης με καθυστέρηση υποστήριξαν τα αυτονόητα για προοδευτικούς ανθρώπους. Πάντως η απογοητευτική συζήτηση στη Βουλή και οι ακραίες φωνές στην Εκκλησία δείχνουν ότι ο διάλογος Λόγου και Εκκλησίας στη χώρα μας είναι ακόμη φαντασίωση.  
Η ελληνική Εκκλησία είναι αυτονόητο ότι μπορεί να έχει πολιτικές απόψεις. Δεν μπορεί όμως να είναι Κράτος - Κόμμα. Η ελληνική Ιεραρχία ζητά να νομοθετεί η ίδια. Πριν από το βήμα του διαχωρισμού Κράτους - Εκκλησίας χρειάζεται να πάψει αυτή να είναι κράτος και πολιτικό κόμμα, στο οποίο πολλές φορές «προσφεύγουν» ορισμένοι για να εκλεγούν. Από εδώ θα έπρεπε να ξεκινά η συζήτηση.
O Γιώργος Σιακαντάρης  είναι κοινωνιολόγος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
2
MARIOS MALIS
01/11/2017 23:54
Προφανώς για εσάς η νεωτερικότητα είναι υπεραγία... Ο Διαφωτισμός ( στην Ελλάδα) είναι ένα εργαλείο για να δικαιολογούμε την καταστροφική επίδραση της κομματοκρατίας εκσυγχρονιστικού επιχρίσματος, που καταδολίευσε την κοινωνία υποσχόμενή τις ουτοπίες ευημερίας και ασφάλειας, υπαρκτές μόνο στα μυαλά των παρασιτιζόμενων από ευρωπαϊκούς πόρους... Η Δύση είναι η αυθεντία..., συνώνυμο πια του μηδενισμού ,του αχαλίνωτου ηδονισμού και της εξάντλησης του νοήματος. Βολική η ανάγνωση της αντιπαράθεσης "εκσυγχρονισμού" - "παράδοσης" καθώς συνάδει με τον μηρυκασμό και τον πιθηκισμό. Το περιεχόμενο της Δύσης το γνωρίζουν εναργέστερα διανοούμενοι με κριτικό λόγο και ακεραιότητα χωρίς υλικές επιδαψιλεύσεις. Την αγαπούν, χωρίς να την ωραιοποιούν. Προβληματικές περί παρακμής του αστικού πολιτισμού και μεταμοντέρνου κενού είναι απίθανο να μη γνωρίζετε...Η χώρα έχει περιπέσει σε καθεστώς αποικίας, καθώς προετοιμάστηκε εκμαυλιζόμενη για ένα μέλλον που δεν υπήρχε. Ο συβαριτισμός και ο αβδηρητισμός που καλλιεργήθηκε από ευρωλαγνεία μας κατέστησε ανήμπορους να διαχειριστούμε το παρόν μας - πόσο μάλλον το μέλλον... Κατά τα άλλα μας φταίει η συντηρητική Εκκλησία μόνο....
ΚΑΝ
01/11/2017 22:58
Προφανώς η νεωτερικότητα για σας είναι υπεραγία ... Βολικά το μόνο πλαίσιο που αναγνωρίζετε είναι αυτό της σύγκρουσης ανάμεσα σε αυτήν και την παράδοση... Η πεφωτισμένη Δύση έναντι της καθυστερημένης νεοελληνικής κοινωνίας ... Μόνο που σε αυτό το σχήμα υπάρχει η υστεροβουλία της υπεράσπισης ενός κομματιού της κομματοκρατίας ( του εκσυγχρονιστικού), υπεύθυνου για τη λεηλάτησή της και τη δυστυχία της... Η δε νεωτερικότητα έχει εξαντληθεί σε εξύμνηση της χρηματιστιριακής ασυδοσίας, της καλλιέργειας του ατομοκεντρισμού και του ψυχωσικού ηδονισμού. Προφανώς τέτοιες αναγνώσεις αδυνατείτε να κάνετε ,καθότι υιοθετείτε την προπαγάνδιση μιας φιλελεύθερης ουτοπίας, δήθεν δημοκρατικής, δήθεν προοδευτικής , δήθεν ανθρωποκεντρικής που είναι έκφραση των πιο κυνικών δυτικών ηγεμονικών συμφερόντων...Τι είναι η Δύση και που οδηγείται, υπάρχουν ακόμη διανοούμενοι που το ξέρουν καλύτερα από νεροκουβαλητές της κομματοκρατίας και του παρασιτισμού. Προβληματικές περί παρακμής του αστικού πολιτισμού, δηλ. γόνιμη προβληματική, αποκλείεται να μην έχετε πληροφορηθεί...Απλώς είναι βολικό να την αποφεύγετε... Εν κατακλείδι άλλο πράγμα είναι η νεωτερικότητα και άλλο ο μεταμοντερνισμός που έλκεται από τη σοφιστεία, το μηδενισμό και τον εγωισμό. Όποιος αναγνωρίζει τη Δύση ως αυθεντία, παραγνωρίζει την υποκρισία της και την ηγεμονική υστεροβουλία της...