Ο ΣΕΒ πιστεύει ότι τα οφέλη από την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών είναι σημαντικά και πολύπλευρα: για τις επιχειρήσεις, για τους καταναλωτές αλλά και για το κράτος. Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές προσφέρουν αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων, καλύτερες και περισσότερες υπηρεσίες στον καταναλωτή και σημαντικά αυξημένα έσοδα για το κράτος.

Για τους λόγους αυτούς, η προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών είναι καίριας σημασίας για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και πρέπει να αναδειχθεί σε στρατηγική προτεραιότητα της χώρας. Η προώθησή τους όμως δεν θα πρέπει να γίνει μονομερώς για λόγους αύξησης των δημοσιονομικών εσόδων, αλλά θα πρέπει να εμπεριέχει και μια αναπτυξιακή προοπτική για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη της οικονομίας.

Το νομοσχέδιο για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές που κατατέθηκε στη Βουλή είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά είναι άτολμο και ημιτελές. Πιστεύουμε ότι η αποτελεσματική προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών απαιτεί:

1. Καθιέρωση της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης μεταξύ των επιχειρήσεων αλλά και από τους προμηθευτές του Δημοσίου και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Από αυτό το μέτρο εκτιμάμε ότι θα προκύψει ένα ετήσιο όφελος 1-1,5 δισ. ευρώ για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά και ένα αντίστοιχο όφελος για το κράτος από την πάταξη της φοροδιαφυγής.

2. Ισχυρότερα κίνητρα για τους καταναλωτές, ώστε να επιδιώκουν ενεργά τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Τα προτεινόμενα φορολογικά κίνητρα για το «χτίσιμο» του αφορολογήτου στην ουσία είναι ποινή για μη συμμόρφωση και όχι ουσιαστικό κίνητρο. Σε αυτή την κατεύθυνση προτείνουμε την επιστροφή φόρου στον καταναλωτή που διενεργεί ηλεκτρονικές συναλλαγές –με την εκκαθάριση κάθε έτους -, ιδιαίτερα δε για εκείνες τις κατηγορίες συναλλαγών όπου υπάρχει εκτεταμένη φοροδιαφυγή. Προτείνουμε επίσης η συμμετοχή του ποσού στο «χτίσιμο» του αφορολογήτου να διαφοροποιείται ανάλογα με την κατηγορία της επιχείρησης.

3. Επανεξέταση της κλίμακας «χτισίματος» του αφορολογήτου μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών με παράλληλη διεύρυνση των επιλέξιμων δαπανών –για εκείνες που αναλώνουν μεγάλο μέρος του οικογενειακού προϋπολογισμού (όπως ΔΕΚΟ, ενοίκια, ασφάλιση κ.λπ.) –ώστε να εγκαθιδρυθεί η κουλτούρα ηλεκτρονικών συναλλαγών στους πολίτες. Παρατηρούμε επίσης ότι η λογική και η δομή της τεκμηρίωσης του αφορολογήτου αποτρέπουν την αποταμίευση των πολιτών και προτείνουμε να λαμβάνονται υπόψη και τα εισοδήματα που αποταμιεύονται.

4. Θεσμοθέτηση ενός επαγγελματικού λογαριασμού με μερικό ακατάσχετο, στον οποίο θα κατευθύνονται οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, μέτρο το οποίο θεωρείται σημαντικό για την επιτυχία της ρύθμισης, ειδικότερα στις μικρότερες επιχειρήσεις.

5. Αμεση επεξεργασία των πολυάριθμων εξουσιοδοτικών διατάξεων του νομοσχεδίου (όπως η διαβίβαση στοιχείων στις φορολογικές Αρχές, κατηγορίες δραστηριοτήτων που υποχρεούνται να αποδέχονται ηλεκτρονικές πληρωμές, λοταρία κ.ά.), η πολυπλοκότητα των οποίων απαιτεί στενή συνεργασία με τους φορείς της αγοράς.

6. Τέλος, ως ένα σημαντικό θέμα κοινωνικής δικαιοσύνης και ευαισθησίας, θα πρέπει να εξειδικευτούν άμεσα οι διατάξεις που αφορούν τις εξαιρέσεις των ηλικιωμένων και των ψηφιακά αποκλεισμένων πολιτών.

Ο Γιώργος Ναθαναήλ είναι διευθυντής Τομέα Βιομηχανίας, Υποδομών και Νέας Οικονομίας του ΣΕΒ