Η στήλη δηλώνει υπευθύνως ότι δεν συμμετείχε καθ’ οιονδήποτε τρόπο στη «συντονισμένη επίθεση» εναντίον του Γιαν Φαμπρ, από τη στιγμή που το υπουργείο Πολιτισμού υπέδειξε ως υπευθύνους κόμματα και ΜΜΕ. Ούτε διατίθεται να συμμετάσχει σε περφόρμανς του τύπου «εκεί που μας χρωστούσανε μας πήραν και το βόδι». Κατά τα λοιπά, αντιστέκεται στην ιδέα ότι η κοινωνία των πολιτών, τα social media και οι συνάξεις καλλιτεχνών ασκούν λογοκρισία.

Σε δεύτερο χρόνο αναρωτιέται εάν στην καταγγελθείσα επίθεση περιλαμβάνεται και το Τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο την Παρασκευή, μία ημέρα πριν από την παραίτηση Φαμπρ, καταλόγιζε: «Η άγνοια του ελληνικού καλλιτεχνικού πεδίου από τον νέο διευθυντή (ή επιμελητή, όπως προτιμά να αυτοπροσδιορίζεται) είναι αναμενόμενη και συγγνωστή. Ωστόσο, αυτή δεν μπορεί να μετατρέπεται σε απαξίωση του εγχώριου δυναμικού και αποκλεισμού του από έναν σημαντικό δημόσιο θεσμό».

Κατανοεί παράλληλα την αναφορά του παραιτηθέντος στην «πλήρη ελευθερία» που του υποσχέθηκε το υπουργείο ως προϋπόθεση των καλλιτεχνικών του επιλογών. Προφανώς ελευθερία δεν ήταν να κρατούν το στόμα τους κλειστό η Ολια Λαζαρίδου ή ο Χρήστος Λούλης. Να εννοούσε άραγε ο παραιτηθείς το διορθωτικό tweet του Πρωθυπουργού «Παρακολουθώ τη συζήτηση για τη φυσιογνωμία του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου… Στη χθεσινή συνάντηση με τον Γιαν Φάμπρ τόνισα την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στις ελληνικές παραγωγές του Φεστιβάλ. Ο Γιαν Φαμπρ και ο υπουργός Πολιτισμού συμφώνησαν να εξετάσουν το ζήτημα προς αυτή την κατεύθυνση»; Ή μήπως την ανακοίνωση του ΔΣ του Φεστιβάλ για σύσταση επιτροπής που θα ξεσκαρτάρει τις ελληνικές παραγωγές; Κανείς δεν θα τον αδικούσε εάν μέσα στο πολυδαίδαλο installation της υπουργικής ανοργανωσιάς ο Φαμπρ εξέλαβε τα μηνύματα του πομπού σαν παρεμβάσεις.

Η ετοιματζίδικη συνταγή των όψιμων φιλοφαμπριανών είναι μια στάσις κι αυτή: «κόμματα και facebook έδιωξαν τον Φαμπρ». Αλλά δεν νιώθεται. Το να προσαρμόζεις την πραγματικότητα στο θεωρητικό μοντέλο που έχεις προεπιλέξει είναι σαν να δένεις τη θάλασσα με αλυσίδες.