Αρχικά, ήδη από τα μέσα του 19ου αιώνα, λειτούργησε ως στρατιωτική φυλακή. Κατόπιν, το 1934, μετατράπηκε σε μια φυλακή υψίστης ασφαλείας για εγκληματίες του κοινού ποινικού δικαίου. Εκλεισε το 1963, εντάχθηκε στο Εθνικό Πάρκο της περιοχής το 1972, έγινε θρύλος σε ολόκληρο τον κόσμο μέσω μιας ταινίας επτά χρόνια αργότερα, δέχεται κάθε χρόνο 1,4 έως 1,5 εκατομμύριο επισκέπτες και τώρα… τώρα το Αλκατράζ ξαναγίνεται φυλακή. Φυλακή για 1,2 εκατομμύρια τουβλάκια Lego που σχηματίζουν τα πορτρέτα 176 κρατουμένων συνείδησης και πολιτικών εξορίστων απανταχού στον κόσμο. Ολα αυτά, και πολλά ακόμα, με την υπογραφή και υπό την επίβλεψη ενός καλλιτέχνη παγκοσμίου φήμης που δεν έχει επισκεφθεί ποτέ τον Καταραμένο Βράχο στα ανοιχτά του Σαν Φρανσίσκο, γνωρίζει όμως καλά τι θα πει καταπίεση και στέρηση της ελευθερίας: βρέθηκε ξαφνικά στην απομόνωση για 81 ημέρες την άνοιξη του 2011 και παραμένει σε ένα είδος «ήπιας κράτησης», με το διαβατήριό του στα χέρια των Αρχών και το δικαίωμά του να ταξιδεύει περιορισμένο. Στην πραγματικότητα, θα μπορούσε να είχε συμπεριλάβει και τον εαυτό του στα πορτρέτα από Lego που σχεδίασε ο ίδιος από το στούντιό του στο Πεκίνο και συνεχίζουν ακόμα και τώρα να σχηματίζουν τουβλάκι προς τουβλάκι στο Αλκατράζ άλλοι, εθελοντές της εταιρείας παραγωγής δημόσιας τέχνης For-Site. Προτίμησε άλλα πρόσωπα, κάποια από αυτά γνωστοί μαχητές υπέρ της ελευθερίας, όπως ο Νέλσον Μαντέλα, τα περισσότερα «ξεχασμένα από την κοινωνία», όπως ο θιβετιανός τραγουδιστής Λόλο ή η Σιν Σουκ-για, μια νοτιοκορεάτισσα κρατούμενη στη Βόρεια Κορέα που καταδικάστηκε μαζί με τις δύο κόρες της σε καταναγκαστικά έργα το 1987, όταν ο σύζυγός της αυτομόλησε στην Ευρώπη. Η Τσέριλ Χέινς, η ιδρύτρια της For-Site, επισκέφθηκε πολλές φορές τον κινέζο αντιφρονούντα καλλιτέχνη στο Πεκίνο μεταφέροντάς του βιβλία, ταινίες, φωτογραφίες, σχέδια και την προσωπική της συναισθηματική και αισθητηριακή εμπειρία από το Αλκατράζ. «Ιχνη». Ετσι ονομάστηκε η εγκατάσταση με τα Lego. Και δεν είναι παρά ένα κομμάτι της μεγάλης έκθεσης με το οπτικό και ακουστικό υλικό και τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης με τον επισκέπτη, που ξεκινάει αύριο στο αλλοτινό νοσοκομείο των φυλακών, στην πρώτη πτέρυγα, την τραπεζαρία και το κτίριο όπου έπλεναν κάποτε οι κρατούμενοι στρατιωτικές στολές, με τίτλο «@Large: Ai Weiwei on Alcatraz».

«Ασύλληπτος (ή μήπως Δραπέτης;): ο Αϊ Ουέιουεϊ στο Αλκατράζ».