Από την Ουκρανία έως τη Μέση Ανατολή μερικοί κακοί ηθοποιοί –η Χαμάς, ο Βλαντίμιρ Πούτιν και ισραηλινοί έποικοι για να ονομάσω μόνο μερικούς –προσπαθούν να παραμείνουν στο παρελθόν αγνοώντας το μέλλον και να διχάσουν τους ανθρώπους. Αντί να επικεντρωθώ σε αυτούς ακόμη περισσότερο, προτιμώ να γράψω για μια εταιρεία που αφήνει το παρελθόν και κοιτάζει στο μέλλον, και στην πραγματικότητα φέρνει πιο κοντά ανθρώπους ξένους μεταξύ τους.

Πέρυσι πήρα συνέντευξη από τον Μπράιαν Τσέσκι, έναν από τους συνιδρυτές της Airbnb.com, για την αναπτυσσόμενη οικονομία του διαμοιρασμού, της οποίας ηγούνται εταιρείες όπως η Uber που έχει εφαρμογές για ταξί με βάση τη ζήτηση και η Airbnb, η οποία παρέχει μια πλατφόρμα που επιτρέπει σε ανθρώπους να νοικιάζουν ελεύθερα δωμάτια, σπίτια, κάστρα ή παραδοσιακές σκηνές νομάδων σε ξένους με την ίδια ευκολία που μπορεί να κλείσει κανείς δωμάτιο στα Μάριοτ. Ξαναβρεθήκαμε και ο Τσέσκι παρουσίασε την ανάπτυξη που σημείωσε η εταιρεία του τους τελευταίους 12 μήνες, μια ανάπτυξη τόσο μεγάλη που δείχνει ότι η αναπτυσσόμενη οικονομία του διαμοιρασμού θα αποτελέσει πηγή εισοδήματος για όλο και περισσότερους ανθρώπους. Ο Τσέσκι έδωσε ενδεικτικά τα ακόλουθα νούμερα για την Airbnb: «Εχουμε πάνω από 3.000 κάστρα, 2.000 σπίτια σε δένδρα, 900 νησιά και 400 φάρους που μπορεί κανείς να νοικιάσει στην ιστοσελίδα μας. Πρόσφατα πάνω από 100 άτομα έμειναν σε παραδοσιακές σκηνές νομάδων. Το 56% όσων έμειναν σε δωμάτιο της Airbnb το έκαναν για πρώτη φορά. (…) Για το Παγκόσμιο Κύπελλο περίπου 120.000 άτομα έμειναν στη Βραζιλία σε δωμάτια νοικιασμένα από την Airbnb, περιλαμβανομένων επισκεπτών από 150 διαφορετικές χώρες».

Ποιο είναι το μυστικό; Ποιος θα περίμενε ότι τόσο πολλοί θα νοίκιαζαν δωμάτια των σπιτιών τους σε ξένους και ότι τόσο πολλοί ξένοι θα ήθελαν να μείνουν σε ελεύθερα δωμάτια άλλων;

Η Airbnb κατάλαβε ότι ο κόσμος γίνεται όλο και πιο συνδεδεμένος –πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει η τεχνολογία για να συνδέσει οποιονδήποτε ενοικιαστή με οποιονδήποτε τουρίστα ή επιχειρηματία οπουδήποτε στον πλανήτη. Εάν κάποιος δημιουργούσε μια έμπιστη πλατφόρμα για να τους συνδέσει τότε θα δημιουργούνταν μεγάλη αξία και για τις δύο πλευρές.

Στην Airbnb όλοι έχουν μια ταυτότητα. Δεν μπορεί να νοικιάσει κανείς δωμάτιο εάν δεν δημιουργήσει προφίλ. Οσο περισσότερες πληροφορίες περιλαμβάνονται σε αυτό –άδεια, διαβατήριο, σελίδα στο facebook και κριτικές από άτομα που έχουν μείνει μαζί του –τόσο περισσότεροι πελάτες αναμένεται να ενδιαφερθούν.

Η οικονομία του 20ού αιώνα είχε κινητήρια δύναμη τις μεγάλες εταιρείες που τυποποίησαν τα πάντα γιατί ποτέ δεν ήξεραν πραγματικά τους πελάτες τους υποστηρίζει ο Τσέσκι. «Η οικονομία του 21ου αιώνα θα κινείται από τους ανθρώπους» καθώς οι αγοραστές έχουν όλοι ταυτότητα και οι παραγωγοί έχουν προσωπική φήμη. Δεν ξέρω πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα αλλά αν αναλογιστούμε την ταχεία ανάπτυξη της Airbnb, το επιχείρημα του Τσέσκι έχει τραβήξει την προσοχή μου.