Το Τίχι είναι μια κωμόπολη 2.500 κατοίκων στο κέντρο της Ινδίας. Εδώ, ο

Ραβί Σαμ Σουντρί ανοίγει τουλάχιστον μια φορά την ημέρα τον υπολογιστή του για

να συνδεθεί με το Εμπορικό Επιμελητήριο του Σικάγου.

Στο Τίχι. Οι αγρότες παρακολουθούν τις τιμές της σόγιας από τον υπολογιστή τους

Ο Σουντρί έχει στα νύχια του τη βρώμα που έχουν όλοι οι αγρότες. Έτσι, κτυπά

τα πλήκτρα του υπολογιστή του με προσοχή. Ξέρει όμως πολύ καλά τι ζητάει: τις

τιμές της σόγιας σε διάφορα μέρη του κόσμου. Όταν η τιμή στο Σικάγο πέφτει, θα

συμβεί σύντομα το ίδιο και στην Ινδία, άρα ο Σουντρί και οι συνάδελφοί του

πρέπει να πουλήσουν το προϊόν τους γρήγορα. Αν πάλι η τιμή ανεβαίνει, καλό

είναι να περιμένουν.

H σχέση αυτή δεν είναι πολύ ακριβής, είναι όμως πραγματική. Όπως πραγματική

είναι η σχέση ανάμεσα στους αγρότες αυτής της περιοχής στην Κεντρική Ινδία και

του υπόλοιπου κόσμου. Κι αυτό, χάρις στην καινοτομία μιας εταιρείας.

«Τσουπάλ», στη γλώσσα των ινδουιστών, σημαίνει πλατεία, και γενικότερα χώρος

συνάθροισης. Και η καινοτομία που επιτρέπει στο Τίχι και τα γειτονικά χωριά να

συνδέονται με τον κόσμο λέγεται e-choupal. H εταιρεία που βρίσκεται από πίσω,

η ITC Ltd., παρέχει στους αγρότες πρόσβαση στις διεθνείς τιμές των προϊόντων

τους, στις τοπικές μετεωρολογικές συνθήκες, σε τεχνικές καλλιέργειας του

εδάφους και σε άλλες χρήσιμες πληροφορίες που τους επιτρέπουν να αυξήσουν την

παραγωγικότητά τους.

Πολλές μη κυβερνητικές οργανώσεις έχουν αναλάβει ανάλογες πρωτοβουλίες, αλλά

καμιά απ’ αυτές δεν έχει την επιτυχία των e-choupals, που υπολογίζεται ότι

εξυπηρετούν αυτήν τη στιγμή 1,8 εκατομμύρια αγρότες και αποτελούν πρότυπο και

για άλλες χώρες.

Περισσότεροι από τα δύο τρίτα των κατοίκων της Ινδίας εξακολουθούν να

εξαρτώνται από τη γεωργία για την επιβίωσή τους. Καθώς οι πιθανότητες να

επαναληφθεί εδώ η βιομηχανική άνθηση της Κίνας είναι λιγοστές, η μόνη ελπίδα

των ανθρώπων αυτών είναι να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους.

Προσπαθώντας να υπερπηδήσει τα προβλήματα υποδομής που έχουν εμποδίσει στο

παρελθόν την πρόοδο στα χωριά της Ινδίας, η ITC αποφάσισε να χρησιμοποιήσει

δορυφόρους και ηλιακά κύτταρα για να μην εξαρτάται από το δίκτυο ηλεκτρισμού

και τηλεφωνίας του κράτους.

H ιδέα της για τα e-choupals, που γεννήθηκαν το 2000, ήταν να μπορεί να

αγοράζει απευθείας από τους αγρότες, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να ελέγχουν

τις τιμές από την προηγουμένη και να αποφασίζουν αναλόγως. Στο παρελθόν, οι

αγρότες πουλούσαν τα προϊόντα τους σε μεσάζοντες ή απευθύνονταν στις κρατικές

αγορές: και στις δύο περιπτώσεις, ήταν αναγκασμένοι να δέχονται την ισχύουσα

τιμή. Στη συνέχεια, η ITC αγόραζε τα προϊόντα από τους μεσάζοντες, με

αποτέλεσμα να μην μπορεί να ελέγχει την ποιότητα και να έχει αυξημένο κόστος.

H εταιρεία χρησιμοποιεί τη σόγια για να παράγει λάδι, το οποίο πωλεί στην

Ινδία, και ζωοτροφές, τις οποίες εξάγει.