ΣΧΟΛΕΙΟ 4 ΗΜΕΡΕΣ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

Γαλλία: οι μαθητές έως 10 ετών θα έχουν μια έξτρα μέρα ελεύθερη για να παίζουν

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Μιχάλης Μητσός   | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 27/08/2008 07:00 |
 Σχολείο 4 ημέρες την εβδομάδα

Μια ελεύθερη μέρα παραπάνω. Για να παίζουν, για να είναι με τους γονείς τους, για να βλέπουν τη γιαγιά ή απλώς για να κοιμούνται λίγο παραπάνω. Αυτή είναι η λογική της εβδομάδας τεσσάρων ημερών που ξεκινά τη Δευτέρα στα δημόσια δημοτικά σχολεία της Γαλλίας.

Η παραδοσιακή ημέρα ανάπαυσης για τους Γάλλους μαθητές, εκτός βέβαια από την Κυριακή, είναι η Τετάρτη. Τώρα προστίθεται άλλη μία, τουλάχιστον για τα έξι εκατομμύρια παιδιά 3 ως 10 ετών: το Σάββατο. «Για να ξεκουράζεται το μυαλό τους και να απελευθερώνεται η δημιουργικότητά τους», λέει ο υπουργός Παιδείας Ξαβιέ Νταρκό.

Στο σπίτι της μικρής Ελέν όλα είναι έτοιμα, τα βιβλία και τα τετράδια είναι αγορασμένα. Σε λίγες ημέρες ξεκινά η καινούργια σχολική χρονιά στο Δημοτικό της rue Βlanche, στο Ένατο Διαμέρισμα. Και ο πατέρας της Ελέν είναι ενθουσιασμένος με το νέο μέτρο. «Τις Τετάρτες δεν κατάφερνα ποτέ να είμαι στο σπίτι», λέει ο ΖανΠιερ Λεπετί, που εργάζεται ως σεναριογράφος στην τηλεόραση. «Τώρα επιτέλους θα μπορώ να βλέπω την κόρη μου τα Σαββατοκύριακα, χωρίς περιορισμούς».

«ΣΠΑΣΤΗ» ΑΝΑΠΑΥΣΗ
Τα παιδιά στη Γαλλία δεν πηγαίνουν σχολείο εκτός από τις Κυριακές και τις Τετάρτες λόγω... Κατηχητικού!
Λιγότερες ώρες
Η καθιέρωση μιας ελεύθερης ημέρας στα μέσα της εβδομάδας χρονολογείται στη Γαλλία από το 1882, με έναν νόμο που φέρει την υπογραφή του Ζιλ Φερί, «πατέρα» της δημόσιας και λαϊκής εκπαίδευσης. Πρώτα η Πέμπτη, και στη συνέχεια η Τετάρτη, ήταν αφιερωμένη στο Κατηχητικό, παρ΄ όλο που οι περισσότεροι γονείς την αξιοποιούσαν για να στείλουν τα παιδιά τους να μάθουν κολύμπι ή μουσική. Η συμφωνία με την Εκκλησία παρέμενε, όμως, και καμιά κυβέρνηση δεν τολμούσε μέχρι τώρα να την παραβιάσει.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, το 80% των γονέων τάσσονται υπέρ της εβδομάδας τεσσάρων ημερών. Επομένως, από την ερχόμενη Δευτέρα οι ώρες των μαθημάτων θα μειωθούν από 26 σε 24, μοιρασμένες ανάμεσα στη Δευτέρα, την Τρίτη, την Πέμπτη και την Παρασκευή: έξι την ημέρα, με ένα διάλειμμα μισής ώρας. Ένας ρυθμός πιο φυσιολογικός, δεδομένου ότι οι Γάλλοι μαθητές είναι μαζί με τους Ιταλούς εκείνοι που πηγαίνουν τις περισσότερες ώρες στο σχολείο.

Δεν συμφωνούν όμως όλοι με το νέο μέτρο. «Το να κρατάς το σχολείο κλειστό μια ακόμη ημέρα την εβδομάδα είναι απλώς ένας τρόπος να εξοικονομείς χρήματα», λέει ο πρώην υπουργός των σοσιαλιστών Τζακ Λανγκ, που μοίρασε στον Τύπο τις θέσεις του εναντίον της μεταρρύθμισης Νταρκό. Κατά την άποψή του, το καινούργιο μέτρο θα οδηγήσει σε εξασθένηση του δημοσίου σχολείου έναντι του ιδιωτικού. «Ο στόχος είναι η ευθυγράμμιση με τα θρησκευτικά ινστιτούτα, που εφαρμόζουν ήδη αυτό το ωράριο», τονίζει.

Εκτός από τους πολιτικούς, διχασμένοι είναι και οι γονείς. «Και τώρα, πού θα αφήνω τον γιο μου;» αναρωτιέται η Ανούκ, που είναι χωρισμένη και εργάζεται στο Ενδέκατο Διαμέρισμα. Η συμφωνία με τον πρώην σύζυγό της είναι να πηγαίνει εκείνος το Σάββατο το μεσημέρι και να παίρνει το παιδί από τον παιδικό σταθμό. «Τώρα πρέπει να βρούμε έναν άνθρωπο να το κρατάει». Το υπουργείο έχει αναθέσει στους δήμους να βρουν λύση, αλλά χωρίς να τους διαθέσει επιπλέον πόρους. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα μεγάλο στα υποβαθμισμένα προάστια, όπου τα παιδιά θα περνούν τώρα τα Σάββατά τους έξω από τα εμπορικά κέντρα.


Πετρέλαιο, εξοχικά και φροντιστήριο

«ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ για ένα καθαρά ταξικό μέτρο, που θα ικανοποιήσει τους ιδιοκτήτες εξοχικών οι οποίοι πάντα ήθελαν να φεύγουν τα Σαββατοκύριακα», λέει ο Ιμπέρ Μοντανιέ, πρώην διευθυντής του ινστιτούτου Ιnserm.

Όμως το μέτρο μπορεί να αποφέρει άλλα οφέλη στις οικογένειες. Σε μια εποχή όπου το πετρέλαιο είναι ακριβό, η μείωση των μετακινήσεων κατά μια ημέρα μπορεί να ανακουφίσει κάπως τις οικογένειες, ιδιαίτερα εκείνες που μένουν στην ύπαιθρο.

Επιπλέον, η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί να χρησιμοποιήσει τις δύο ώρες που εξοικονομούνται την εβδομάδα για να βοηθήσει τους μαθητές που δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν το σχολικό πρόγραμμα.

Πάνω από το ένα πέμπτο των Γάλλων μαθητών φτάνουν στο τέλος του Δημοτικού με δυσκολίες στη γαλλική γλώσσα και τα μαθηματικά.