Το τελευταίο διάστημα η γαλλική κυβέρνηση παρακολουθούσε «με σχετική ικανοποίηση», όπως επισημαίνει η «Monde», το κύμα των κινητοποιήσεων εναντίον του Νόμου Ελ Κόμρι –της εργασιακής μεταρρύθμισης που προωθεί –αν όχι να υποχωρεί τουλάχιστον να παραμένει στάσιμο. Ολα αυτά όμως άλλαξαν. Ενα λυσσαλέο και αβέβαιης έκβασης μπρα – ντε – φερ μαίνεται πλέον ανάμεσα στην κυβέρνηση και τη CGT, Γενική Συνομοσπονδία Εργασίας, η οποία εντείνει την πίεση μέσα από απεργίες και αποκλεισμούς σε διυλιστήρια και δεξαμενές καυσίμων με αποτέλεσμα ήδη ένα στα πέντε πρατήρια να έχει στερέψει. Η κυβέρνηση Φρανσουά Ολάντ ανεβάζει με τη σειρά της τους τόνους, αποκλείει την απόσυρση του νόμου και εμφανίζεται αποφασισμένη να χρησιμοποιήσει κάθε μέσο ώστε να τερματιστεί «η ομηρεία των καταναλωτών».

Η γαλλική αστυνομία διέλυσε χθες το πρωί με αντλίες νερού και δακρυγόνα τον αποκλεισμό των διυλιστηρίων της Exxon Mobil και των δεξαμενών καυσίμων του Φο – σιρ – Μερ στην περιοχή της Μασσαλίας συναντώντας «σθεναρή αντίσταση» από τους εκατοντάδες απεργούς εργάτες και συνδικαλιστές που είχαν στήσει οδοφράγματα από τη νύχτα της Κυριακής. «Θα εκκενωθούν και άλλα διυλιστήρια», προειδοποίησε χθες από το Ισραήλ ο γάλλος πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς. Η CGT, που πρόσκειται ιστορικά στο Κομμουνιστικό Κόμμα, ανακοίνωσε χθες το πρωί πως οι απεργιακές κινητοποιήσεις είχαν επεκταθεί και στα οκτώ διυλιστήρια της χώρας. Τουλάχιστον τέσσερα είχαν πάψει να λειτουργούν, τα υπόλοιπα στο ρελαντί. Ο διευθύνων σύμβουλος της Total, η οποία διαθέτει πέντε διυλιστήρια στη Γαλλία, προειδοποίησε πως οι απεργίες μπορεί να κάνουν την εταιρεία να επανεξετάσει τα επενδυτικά της σχέδια στη Γαλλία –η Total είχε δεσμευτεί πέρυσι να επενδύσει σε δύο εγκαταστάσεις της συνολικά 699 εκατ. ευρώ, μετατρέποντας ειδικά το διυλιστήριό της στη Λα Μεντ στο πρώτο βιοδιυλιστήριο της χώρας.

Η Γαλλία χρειάζεται τις επενδύσεις. Οπως χρειάζεται η κυβέρνηση και ένα κλίμα κοινωνικής ηρεμίας δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη του Euro 2016 στο Παρίσι –ο Ολάντ ποντάριζε σε αυτή τη διοργάνωση προκειμένου να πείσει τους Γάλλους ότι «όλα πάνε καλύτερα». Από τα 1.800 πρατήρια καυσίμων που είχαν επηρεαστεί τη Δευτέρα, ωστόσο, ο αριθμός εκείνων που στέρεψαν από καύσιμα έφτασε χθες τα 2.200, και οι τηλεοράσεις γέμισαν εικόνες με ουρές μπροστά στα υπόλοιπα, ενώ κάποιες νομαρχίες επέβαλαν ήδη δελτίο 20 λίτρων ανά όχημα.

«Αρκετά, είναι ανυπόφορα όλα αυτά», ξεκαθάρισε ο Βαλς την ώρα που ο Ολάντ κατήγγελλε «στρατηγική υποκινούμενη από μια μειοψηφία». «Δεν θα γίνει απόσυρση του νομοσχεδίου. Ειδάλλως σε αυτή τη χώρα δεν μπορούμε πλέον να κάνουμε μεταρρυθμίσεις», πρόσθεσε ο γάλλος πρωθυπουργός αναφερόμενος στην αμφιλεγόμενη εργασιακή μεταρρύθμιση που βρίσκεται καθ’ οδόν προς τη Γερουσία μετά την απόφαση της κυβέρνησης να παρακάμψει την Εθνοσυνέλευση προσφεύγοντας στο άρθρο 49.3 του Συντάγματος. Ενα από τα προβλήματα είναι πως Ολάντ και Βαλς βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα συνδικάτο που αντιμετωπίζει εσωτερική κρίση εμπιστοσύνης. Χάνοντας έδαφος όσον αφορά τον αριθμό των μελών της, έναντι μετριοπαθέστερων συνδικάτων, η CGT θέλει να αποδείξει στην (εργατική σε μεγάλο βαθμό) βάση της πως έχει ακόμα τη δύναμη να εξαναγκάσει την κυβέρνηση να αποσύρει μια μισητή εργασιακή μεταρρύθμιση –όπως είχε κάνει το 2006, με την κυβέρνηση Βιλπέν, από κοινού όμως με άλλα συνδικάτα και τους φοιτητές.

Η CGT προκήρυξε επαναλαμβανόμενες απεργίες στη RATP, τον φορέα αστικών συγκοινωνιών του Παρισιού, από τις 2 Ιουνίου καθώς και στη SNCF, τον γαλλικό οργανισμό σιδηροδρόμων, από τις 31 Μαΐου. Παράλληλα, όλα τα συνδικάτα της πολιτικής αεροπορίας προκήρυξαν απεργία για τις 3, 4 και 5 Ιουνίου. Κάποιες φορές οι κλαδικές διεκδικήσεις συνδέονται με τον πόλεμο εναντίον της εργασιακής μεταρρύθμισης, άλλες φορές, όπως στην περίπτωση της πολιτικής αεροπορίας, οι κινητοποιήσεις είναι άσχετες. Ολες μαζί όμως συνθέτουν ένα κλίμα εκρηκτικό. Και μέσα σε όλα αυτά, το ΔΝΤ προειδοποίησε χθες τη Γαλλία στην ετήσια έκθεσή του πως η οικονομία της δεν ανακάμπτει αρκετά γρήγορα ώστε να οδηγήσει σε σημαντική μείωση του χρέους και της ανεργίας και πρέπει να προχωρήσει σε περαιτέρω μεταρρυθμίσεις.