Έντονη ανησυχία στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις στη Βρετανία προκαλεί η αβεβαιότητα για το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος της 23ης Ιουνίου, για την παραμονή ή όχι της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με δύο σφυγμομετρήσεις που δημοσιεύονται την Πέμπτη.

Η εταιρεία έρευνας αγοράς GfK αναφέρει ότι ο βασικός δείκτης εμπιστοσύνης καταναλωτών έπεσε στο -3, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2014 και από το 0 τον Μάρτιο, καθώς και κάτω από τον μέσο όρο του -1 που προέβλεψαν οικονομολόγοι σε σφυγμομέτρηση που διεξήγαγε το Reuters.

Σύμφωνα με την GfK, η αισιοδοξία για τη χρονιά διολίσθησε στο χαμηλότερό της σημείο από τον Ιούνιο του 2013, την εποχή περίπου που ξεκίνησε η πραγματική οικονομική ανάκαμψη στη Βρετανία.

Μία δεύτερη σφυγμομέτρηση, από την τράπεζα Lloyds, επιβεβαίωσε το αρνητικό κλίμα, καθώς έδειξε ότι οι εταιρείες έγιναν περισσότερο απαισιόδοξες.

«Οι συγκεχυμένες πληροφορίες για το τι θα συμβεί μετά από μία (πιθανή) έξοδο και η συνεχιζόμενη κρίση της Ευρωζώνης αποτελούν ένα μαύρο σύννεφο πάνω από την οικονομία μας» δήλωσε ο Τζο Στάτον, επικεφαλής της δυναμικής αγορών στην GfK.

«Σε τέτοιο σκηνικό, ακόμα και η πίστη στις προσωπικές μας οικονομικές τύχες έχει δεχθεί σοβαρό πλήγμα, συνεισφέροντας στην γενική πτώση των αριθμών» παρατήρησε ο Στάτον.

Σύμφωνα με την Τράπεζα της Βρετανίας, ο ρυθμός επιχειρηματικών επενδύσεων έχει μειωθεί λόγω της ανασφάλειας του δημοψηφίσματος. Η κεντρική τράπεζα είπε ότι θα μπορούσε να μειώσει τα επιτόκια δανεισμού ή να προσφέρει κίνητρα με άλλους τρόπους στην οικονομία, αν χρειαστούν στην περίπτωση που ψηφιστεί έξοδος από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο δείκτης επιχειρηματικής εμπιστοσύνης της Lloyd’s έδειξε ότι ο αριθμός των εταιρειών που φοβούνται για την οικονομία σχεδόν διπλασιάστηκε, στο 22% από το 12% τον Μάρτιο. Η γενικότερη όμως επιχειρηματική εμπιστοσύνη παρέμεινε σε όρια υψηλότερα του διαχρονικού μέσου όρου της έρευνας.