«Ονόματα πίσω από τους νεκρούς μετανάστες στο Καλαί»: ήταν ο τίτλος ενός διαδραστικού ρεπορτάζ που ανέβασε χθες στον ιστότοπό της η «Λιμπερασιόν», καλώντας τον αναγνώστη να κλικάρει πάνω στα δέκα προφίλ, χωρίς φωτογραφία, που δημιούργησε ώστε να μάθει περισσότερα για την ηλικία, την εθνικότητα και τον τρόπο με τον οποίο έχασαν οι άνθρωποι αυτοί τη ζωή τους το τελευταίο δίμηνο προσπαθώντας να περάσουν μέσα από τη σήραγγα της Μάγχης στη Βρετανία.

Ανάμεσά τους, ένας ανώνυμος Σουδανός «25-30 χρόνων», ο οποίος σκοτώθηκε χθες στο Καλαί, ενόσω επιχειρούσε να κρυφτεί σε εμπορική αμαξοστοιχία του Eurotunnel, από φορτηγό το οποίο κατέβαινε από αυτή. Αλλά και ένα βρέφος, ο «Σαμίρ» που γεννήθηκε πρόωρα όταν η μητέρα του, μια 20χρονη από την Ερυθραία, έπεσε από το πίσω μέρος του φορτηγού στο οποίο είχε επιβιβαστεί λαθραία.

Αυτή είναι η μία πλευρά της κατάστασης στο Καλαί, όπου καταγράφονται τις τελευταίες νύχτες έως και 2.000 απόπειρες διείσδυσης μεταναστών στη σήραγγα που συνδέει τη Γαλλία με τη Βρετανία. Η άλλη πλευρά είναι ένα ατελείωτο γαϊτανάκι απόδοσης ευθυνών με: 1) την εταιρεία Eurotunnel να επισημαίνει πως έχει αναχαιτίσει με ίδια μέσα από την 1η Ιανουαρίου περισσότερους από 37.000 μετανάστες, να διαμαρτύρεται ότι η κατάσταση «υπερβαίνει αυτά που μια εταιρεία μπορεί λογικά να κάνει» και να διεκδικεί από το Παρίσι και το Λονδίνο 9,7 εκατ. ευρώ για δαπάνες της με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας αλλά και διαφυγόντα κέρδη το πρώτο εξάμηνο του 2015∙ 2) πολλούς βρετανούς αξιωματούχους να κατηγορούν το Παρίσι ότι δεν φροντίζει να λάβει επαρκή μέτρα ώστε να ασφαλίσει τη σήραγγα της Μάγχης από τη δική του πλευρά∙ και 3) το Παρίσι αφενός να κατηγορεί την εταιρεία Eurotunnel πως δεν κάνει αρκετά αφετέρου να διαμαρτύρεται, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά αρχές Ιουλίου η Εθνική Συμβουλευτική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, ότι υποχρεώνεται να γίνει «ο «αστυνομικός βραχίονας» της βρετανικής μεταναστευτικής πολιτικής».

Περίπου 3.000 – 5.000 μετανάστες από την Αφρική και τη Μέση Ανατολή που έχουν εγκαταλείψει τις πατρίδες τους λόγω πολέμων, συγκρούσεων ή και της ένδειας, έχουν παγιδευτεί στην επονομαζόμενη «ζούγκλα», μία σειρά από αυτοσχέδιους καταυλισμούς γύρω από το λιμάνι του Καλαί –μιας πόλης που παραπέμπει ολοένα και περισσότερο σε φρούριο. Κάτι τα αυστηρότατα μέτρα ασφαλείας στο λιμάνι, κάτι οι απεργίες που το έχουν κάνει να υπολειτουργεί, εκατοντάδες επιχειρούν πλέον καθημερινά να κρυφτούν σε κάποιο φορτηγό που θα διασχίσει το Eurotunnel με την ειδική εμπορική αμαξοστοιχία.

Οι γαλλικές Αρχές ανακοίνωσαν χθες την ενίσχυση της αστυνομικής δύναμης στο Καλαί με 120 επιπλέον άτομα. Η βρετανίδα υπουργός Εσωτερικών Τερίσα Μέι από την πλευρά της, ανακοίνωσε ότι το Λονδίνο θα δώσει επιπλέον 9,9 εκατ. ευρώ για την ανέγερση ενός ακόμη φράχτη μήκους δύο χλμ. γύρω από τον τερματικό σταθμό της Κοκέλ, στο Καλαί. Κάποιος δημοσιογράφος τη ρώτησε γιατί πρέπει να πληρώσει η Βρετανία για ένα πρόβλημα που συμβαίνει σε γαλλικό έδαφος. «Εχουμε διπλούς ελέγχους στα σύνορα. Εργαζόμαστε από κοινού για να λύσουμε αυτά τα προβλήματα» απάντησε η υπουργός. Εδωσε έτσι την ευκαιρία στη «Μοντ» να σημειώσει δηκτικά πως «ξέχασε να διευκρινίσει ότι οι έλεγχοι αυτοί συνδέονται με την άρνηση της Βρετανίας να ενταχθεί στη ζώνη Σένγκεν και πως η ελκυστικότητα της Βρετανίας για τους μετανάστες συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την απουσία κάρτας ταυτότητας, που διευκολύνει την παράνομη, χαμηλά αμειβόμενη εργασία».

Οι μαζικές απόπειρες

Κάποιοι λένε πωςοι μαζικές απόπειρες διείσδυσης παράτυπων μεταναστών στη σήραγγα της Μάγχης είναι οργανωμένεςαπό διακινητές.Αλλοι πως οφείλονται απλώς στο γεγονός ότιτα μέτρα ασφαλείας έχουν γίνει αυστηρότερα, οι μετανάστες χρειάζεται πρώτα να σκαρφαλώσουν ή να κόψουν φράχτεςκαι συρματοπλέγματακαι είναι αδύνατονα το κάνουν κατά μόνας.