Ο υπουργός Μεταφορών της Ινδονησίας αποκάλυψε την Τρίτη ότι το αεροσκάφος της AirAsia που συνετρίβη και κατέληξε στη θάλασσα με 162 επιβαίνοντες την 28η Δεκεμβρίου ανέβαινε με υπερβολικά γρήγορο ρυθμό και ως αποτέλεσμα υπέστη απώλεια στήριξης, προτού συντριβεί.

«Τα τελευταία λεπτά, το αεροσκάφος εκινείτο με μεγαλύτερη από τα φυσιολογικά όρια ταχύτητα» δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών Ιγκνάσιους Τζονάν σε δημοσιογράφους, επικαλούμενος τα δεδομένα από τα ραντάρ.

«Αίφνης (το αεροσκάφος) ξεπέρασε το όριο ταχύτητας στο οποίο μπορούσε να φθάσει. Κατόπιν υπέστη απώλεια στήριξης», προσέθεσε ο υπουργός.

Σε ομιλία που εκφώνησε προηγουμένως στο κοινοβούλιο της Ινδονησίας, ο Τζονάν ανέφερε ότι το αεροσκάφος ανέβαινε «6.000 πόδια ανά λεπτό» (2.000 μέτρα/λεπτό), ύψος που είναι τουλάχιστον τριπλάσιο από το κανονικό, υπογραμμίζοντας ότι αυτό είναι ιδιαίτερα ασυνήθιστο για επιβατικό αεροσκάφος. Το σύνηθες είναι 1.000-2.000 πόδια το λεπτό.

«Πιστεύω ότι είναι σπάνιο ακόμα και ένα μαχητικό αεροσκάφος να ανεβαίνει 6.000 πόδια/ λεπτό» τόνισε.

Κατά τη διάρκεια της πτήσης QZ8501 από τη Σουραμπάγια στη Σιγκαπούρη, ο πιλότος ζήτησε να πετάξει σε μεγαλύτερο ύψος προκειμένου να αποφύγει επικίνδυνες νεφώσεις, όμως δεν έλαβε άμεσα θετική απάντηση καθώς η κυκλοφορία ήταν αυξημένη στον συγκεκριμένο αεροδιάδρομο. Λίγο μετά, το αεροσκάφος συνετρίβη στην θάλασσα.

Οι ερευνητές της Εθνικής Επιτροπής Ασφαλείας των Μεταφορών άκουσαν τις συνομιλίες μεταξύ των πιλότων και του πύργου ελέγχου που έχουν καταγραφεί στον καταγραφέα συνομιλιών πιλοτηρίου (το ένα από τα λεγόμενα «μαύρα κουτιά», το δεύτερο περιέχει δεδομένα για τις παραμέτρους της πτήσης) ωστόσο αρνήθηκαν σήμερα να αποκαλύψουν λεπτομέρειες για τους διαλόγους και περιορίστηκαν να πουν ότι δεν υπάρχει καμία ένδειξη περί τρομοκρατικής ενέργειας.

Η μετεωρολογική υπηρεσία της Ινδονησίας είχε εκτιμήσει σε έκθεσή της η οποία δημοσιοποιήθηκε στις αρχές Ιανουαρίου ότι οι καιρικές συνθήκες πιθανόν να έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο δυστύχημα.