Τρία δισεκατομμύρια ευρώ για τον μόνιμο διορισμό 150.000 αναπληρωτών έως το 2015. Αξιολόγηση. Χίλιοι νέοι παιδικοί σταθμοί σε χίλιες ημέρες. Ψηφιοποίηση. Διαδίκτυο. Περισσότερες ώρες για τα μαθήματα της Μουσικής, της Ιστορίας της Τέχνης και της Γυμναστικής. Ανοικτά σχολεία μέχρι το βράδυ για τη φιλοξενία διάφορων δραστηριοτήτων. Σχολική ταυτότητα με τις επιδόσεις του σχολείου. Εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας στο δημοτικό σχολείο.

Ο Ματέο Ρέντσι δεν είναι ο πρώτος πολιτικός που φιλοδοξεί να αλλάξει μια χώρα. Είναι όμως ο πρώτος εδώ και καιρό που δείχνει να έχει μια συγκεκριμένη μέθοδο. Και είναι και ο πρώτος που σε μια οικονομική περίοδο ισχνών αγελάδων με πολλές απαιτήσεις επέλεξε να κόψει δαπάνες από άλλους τομείς για να ρίξει χρήμα στην εκπαίδευση. Το «Καλό σχολείο», όπως βάφτισε την εκπαιδευτική του μεταρρύθμιση ο ιταλός πρωθυπουργός, παρουσιάστηκε χθες από τον ίδιο κι έπειτα από εβδομάδες αναμονής και αναβολών κατά τις οποίες άλλες πληροφορίες επιβεβαιώνονταν και άλλες χαρακτηρίζονταν φήμες και διαψεύδονταν. Η μεταρρύθμιση του Ρέντσι δεν είναι οριστική. Μετά την παρουσίαση του γενικού πλαισίου θα ακολουθήσει μια περίοδος δημόσιας διαβούλευσης περίπου δύο μηνών. Οπως παρατηρεί ο ιταλικός Τύπος, ακόμη και η διαβούλευση είναι κάτι που είχε να γίνει πολλά χρόνια στην Ιταλία.

ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ. Το σκεπτικό πίσω από τον διορισμό των περίπου 150.000 εκπαιδευτικών, πολλοί από τους οποίους εργάζονται πάρα πολλά χρόνια ως αναπληρωτές, είναι ότι με την πρόσληψή τους το εκπαιδευτικό σύστημα θα αποκτήσει περισσότερη αυτονομία και σταθερότητα. Το ανθρώπινο δυναμικό θα ενισχυθεί με επιπλέον 40.000 εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα προσληφθούν την περίοδο 2016-2019

για να αντικαταστήσουν τους συναδέλφους τους που θα βγουν στη σύνταξη.

Ο στόχος είναι επίσης να αποδοθεί στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού το χαμένο κύρος του. Κι αν η πρόσληψη είναι ο ένας τρόπος, ο άλλος είναι η αξιολόγηση –όχι μόνο κάθε εκπαιδευτικού ξεχωριστά αλλά συνολικά του δυναμικού κάθε εκπαιδευτικής μονάδας, η οποία θα γίνεται επιπλέον με απόλυτη διαφάνεια. Αυτό είναι το νόημα της σχολικής ταυτότητας: από το επόμενο έτος θα αναρτώνται στο Διαδίκτυο τα δεδομένα οργάνωσης της σχολικής μονάδας, οι εκθέσεις αυτοαξιολόγησης, ο προϋπολογισμός τους και ο ισολογισμός τους κι ένας χάρτης της διαδραστικότητας του σχολείου με την τοπική κοινωνία.

Στο ίδιο πλαίσιο, κάθε σχολική μονάδα θα ενισχυθεί με έναν εκπαιδευτικό-«μέντορα», ο οποίος θα συντονίζει τα προγράμματα κατάρτισης των συναδέλφων του, θα είναι υπεύθυνος για την αξιολόγηση της μονάδας και θα βοηθά τον διευθυντή στην αξιοποίηση του δυναμικού του σχολείου. Η επιλογή του «μέντορα» θα γίνεται εσωτερικά σε κάθε σχολείο μεταξύ των διδασκόντων που θα καλύπτουν συγκεκριμένα προσόντα. Η θητεία θα είναι τριετής και θα μπορεί να ανανεωθεί.

ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ. Ενα άλλο πεδίο που αφορά τους εκπαιδευτικούς είναι το άνοιγμα του συστήματος των μεταθέσεων. Ο στόχος είναι κάθε σχολείο να μπορεί να συγκροτήσει την καλύτερη δυνατή ομάδα αφού του δοθεί η δυνατότητα να εξετάζει τα βιογραφικά των εκπαιδευτικών. Οι τελευταίοι θα ενθαρρύνονται και μισθολογικά να ενταχθούν σε σχολείο του οποίου οι επιδόσεις είναι λιγότερο καλές. Με άλλα λόγια, ο εκπαιδευτικός που θα μετατίθεται σε ένα σχολείο και θα βοηθά με το έργο του στη βελτίωση των συνολικών επιδόσεων της σχολικής μονάδας θα αμείβεται επιπλέον.

Η κατάκτηση του ψηφιακού κόσμου είναι ένα ακόμη στοίχημα. Για τον ιταλό πρωθυπουργό, οι διαδραστικοί πίνακες και οι υπολογιστές δεν αρκούν όταν τα μισά σχολεία στην Ιταλία δεν διαθέτουν ασύρματη σύνδεση στο Διαδίκτυο και σε πολλά από αυτά όπου υπάρχει σύνδεση είναι αργή. Ο στόχος είναι το σχολείο να καταστεί ένα κέντρο που θα ξεπερνά τα στενά όρια της εκπαίδευσης καθώς θα επεκτείνει τις δραστηριότητές του πέραν της διδασκαλίας. Θα μετατραπεί επίσης σε ένα εργαλείο για την καταπολέμηση της ανεργίας μέσω της σύνδεσης των επαγγελματικών μονάδων με την αγορά εργασίας.