Τι συμβαίνει όταν η ισχύς των μπαταριών εξασθενήσει; Τι θα συμβεί εάν βρεθούν τα μαύρα κουτιά; Θα λυθεί ποτέ το μυστήριο της πτήσης MH370; Καθώς οι έρευνες για το χαμένο αεροπλάνο με τους 239 επιβαίνοντες εισέρχονται σε νέα φάση και η περιοχή των ερευνών στον Νότιο Ινδικό Ωκεανό περιορίζεται χάρη στα παλμικά σήματα που έχουν εντοπιστεί αυτήν την εβδομάδα, οι «Νιου Γιορκ Τάιμς» απαντούν σε μερικά βασικά ερωτήματα για το τι πρόκειται να συμβεί από εδώ και στο εξής.

1. Τις τελευταίες ημέρες, διαφορετικά πλοία αναφέρουν ότι ανίχνευσαν παλμικά σήματα, πιθανότατα από τα μαύρα κουτιά του Boeing 777 των Μαλαισιανών Αερογραμμών. Γιατί οι ομάδες διάσωσης δεν άκουγαν τα σήματα αυτά από την αρχή των ερευνών;

Ορισμένες από αυτές τις αναφορές είναι σίγουρα λανθασμένες, διότι δείχνουν περιοχές πολύ απομακρυσμένες μεταξύ τους –και το αεροπλάνο είχε μόνο δύο μαύρα κουτιά. Δεδομένου ότι ο ωκεανός είναι πολύ θορυβώδης, το πιθανότερο είναι ότι πρόκειται για τυχαίους ήχους που μοιάζουν με αυτούς που εκπέμπουν οι καταγραφείς δεδομένων πτήσης. Εως τώρα, τα πιο ευοίωνα σήματα είναι αυτά που εντόπισαν τα αυστραλιανά πλοία. Τα συγκεκριμένα πλοία ωστόσο, τα οποία φέρουν τον εξοπλισμό που μπορεί να ανιχνεύσει τα παλμικά σήματα, κινούνται πολύ αργά και τα σήματα δεν είναι τόσο μεγάλης ισχύος ώστε να μπορούν να εντοπιστούν σε μεγάλη απόσταση. Επομένως, είναι σχεδόν δώρον άδωρον να σταλούν τέτοιου είδους πλοία εάν δεν υπάρχουν στοιχεία προς τα πού να ερευνήσουν.

2. Το αεροπλάνο εξαφανίστηκε στις 8 Μαρτίου. Πόση διάρκεια ζωής έχουν οι μπαταρίες;

Θεωρητικά, 30 ημέρες. Πρακτικά, έχουν λίγο περισσότερη ενέργεια, προκειμένου να ξεπεράσουν αυτό το όριο. Συνεπώς, έχουν ισχύ για περίπου 33-38 ημέρες (το πολύ 40). Η κατασκευάστρια εταιρεία των μαύρων κουτιών διαθέτει επίσης μπαταρίες που διαρκούν 90 ημέρες. Είναι ωστόσο πιο ακριβές και πιο βαριές, χαρακτηριστικά που λειτουργούν αμφότερα αποθαρρυντικά για τις αεροπορικές εταιρείες.

3. Τι συμβαίνει όταν η ισχύς των μπαταριών εξασθενήσει;

Οπως ο φακός, έτσι και το σήμα του μαύρου κουτιού σταδιακά σβήνει. Η αναζήτηση ενός μαύρου κουτιού μέσω των παλμικών σημάτων που εκπέμπει είναι σαν την αναζήτηση ενός χαμένου κινητού μέσω του ήχου του. Εφόσον η μπαταρία του σβήσει, υπάρχει δυνατότητα να βρεθεί, αλλά πολύ πιο δύσκολα.

4. Πώς αναζητάς λοιπόν ένα μαύρο κουτί του οποίου οι μπαταρίες έχουν εξαντληθεί;
Κυρίως με σόναρ, το οποίο είναι σαν το ραντάρ, μόνο αντί για ραδιοκύματα χρησιμοποιεί ηχητικά κύματα. Η μονάδα σόναρ ρυμουλκείται από πλοίο και «πετάει» στο ευνοϊκότερο ύψος πάνω από τον πυθμένα, ώστε να μπορεί να δει την ευρύτερη περιοχή. Στη συνέχεια, οι ομάδες διάσωσης αναζητούν ίσιες γραμμές, ορθές γωνίες και άλλες ενδείξεις ανθρώπινων αντικειμένων, τα οποία μπορούν στη συνέχεια να ερευνηθούν από κοντά με τη χρήση υποβρύχιων οχημάτων.

5. Οι μπαταρίες των μαύρων κουτιών πρέπει να έχουν ισχύ για να διατηρήσουν στη μνήμη τα δεδομένα της πτήσης;

Οχι. Εχουν μη πτητική μνήμη σε τσιπ υπολογιστών.

6. Τι θα συμβεί εάν βρεθούν τα μαύρα κουτιά;

Ώς έναν βαθμό, εξαρτάται από το ποιος θα τα βρει. Οι μαλαισιανές Αρχές θα πρέπει πιθανότατα να τα στείλουν για εξέταση στο εξωτερικό. Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, στην Ουάσιγκτον, έχει τη μεγαλύτερη εμπειρία στην εξέταση των μαύρων κουτιών της Boeing. Μπορεί όμως να τα εξετάσει και η Αυστραλία, η οποία συντονίζει τις έρευνες στον Ινδικό Ωκεανό.

7. Γιατί δεν έχουν βρεθεί επιπλέοντα συντρίμμια από το αεροπλάνο, έπειτα από τόσες εβδομάδες ερευνών;
Ενας λόγος είναι ότι μεγάλο μέρος των ερευνών γινόταν αρχικά σε λάθος μέρη. Τις πρώτες ημέρες, οι έρευνες εστιάζονταν στον Κόλπο της Ταϊλάνδης και τη Νότια Σινική Θάλασσα, κοντά στην περιοχή όπου το πιλοτήριο επικοινώνησε τελευταία φορά με τους ελεγκτές εδάφους και έστειλαν σήματα οι αναμεταδότες. Στη συνέχεια, δεδομένα από στρατιωτικά ραντάρ έδειξαν ότι το αεροπλάνο παρεξέκλινε της πορείας του και πέταξε δυτικά, προς τα Στενά της Μαλάκα και τη Θάλασσα Ανταμάν, με αποτέλεσμα οι έρευνες να επικεντρωθούν σε αυτήν την περιοχή. Μέχρις ότου οι έρευνες στραφούν ξανά στον Νότιο Ινδικό Ωκεανό, είχαν περάσει σχεδόν δύο εβδομάδες, αρκετός χρόνος για να διασκορπιστούν ή να βυθιστούν μερικά συντρίμμια.

8. Θα μάθουμε ποτέ τι συνέβη;

Ορισμένοι εμπειρογνώμονες προειδοποιούν ότι ίσως και να μην έχουμε ποτέ μία οριστική απάντηση. Στον καταγραφέα ήχου πιλοτηρίου –εάν βρεθεί –ενδέχεται να μην υπάρχουν χρήσιμες πληροφορίες. Δεδομένου ότι έχει δυνατότητα αποθήκευσης δύο ωρών, ίσως να μην έχει κρατήσει στη μνήμη τίποτα από τις πρώτες εκείνες ώρες της πτήσης, όταν διακόπηκε η επικοινωνία και το αεροπλάνο παρεξέκλινε της πορείας του.