«ΤΑ ΝΕΤΡΙΝΑ ΙΣΩΣ ΚΟΒΟΥΝ ΔΡΟΜΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΩΡΟΧΡΟΝΟ»

Ο γερμανός επιστήμονας Χάινριχ Πάες θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο τα σωματίδια να είναι ταχύτερα από το φως

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΡΙΚΚΗΣ  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 26/09/2011 08:00 |
«Τα νετρίνα ίσως κόβουν δρόμο από τον χωρόχρονο»
Ο ερευνητής Ντάριο Αουτιέρο στον χώρο όπου βρίσκεται ο 1.800 τόνων ανιχνευτής υποσωματιδίων, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε στο πείραμα OPERA

Την ώρα που συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας και όχι μόνο, οραματίζονται ταξίδια στο άγνωστο παρελθόν της Γης, στους κόλπους των επιστημόνων ακούγονται επιφυλακτικές φωνές και εκφράζεται σκεπτικισμός για την ικανότητα των νετρίνων να ξεπερνούν σε ταχύτητα το φως.
Ηδη το περασμένο Σαββατοκύριακο, 30 από τους 160 επιστήμονες που συμμετείχαν από 11 χώρες στο τριετές πείραμα, δεν υπέγραψαν το τελικό κείμενο συμπερασμάτων που δόθηκε στη δημοσιότητα, εκφράζοντας την άποψη ότι τα αποτελέσματα θα έπρεπε να σταλούν προς δημοσίευση σε επιστημονικό περιοδικό και να μην κοινοποιηθούν μέσω συνέντευξης Τύπου.
Ο συντονιστής του πειράματος OPERA στο ιταλικό εργαστήριο όπου καταγράφηκαν οι εκπληκτικές ταχύτητες των νετρίνων, δρ Αντόνιο Ερεντιτάτο, ανέφερε ότι τα αποτελέσματα των μετρήσεων που επί τρία χρόνια διενεργούσε η επιστημονική του ομάδα είναι στη διάθεση της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας για να τα υποβάλει σε εξονυχιστικό έλεγχο.
«Πραγματικά θέλουμε να μας πουν πού κάναμε λάθος, αν όντως κάναμε. Αντιλαμβάνομαι ότι μπορεί διάφοροι συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας να διατυπώσουν τη δική τους εκδοχή για το τι μπορεί να σημαίνουν τα αποτελέσματα, όμως εμείς δεν σκοπεύουμε να μπούμε σε μια τέτοια διαδικασία».
Ορισμένοι από τους επιστήμονες που εξαρχής θεώρησαν ότι είναι πιθανό τα νετρίνα να κινούνται με ταχύτητα μεγαλύτερη από εκείνη του φωτός, είναι ο Χάινριχ Πάες από το Πανεπιστήμιο του Ντόρτμουντ και οι συνάδελφοί του.
Κατά τον Πάες, είναι πιθανό τα νετρίνα να εκμεταλλεύονται άγνωστες διαστάσεις και να κόβουν δρόμο μέσα από τον χωρόχρονο. «Οι επιπλέον διαστάσεις στο σύμπαν μπορεί να είναι έτσι διαμορφωμένες, ώστε τα σωματίδια που κινούνται σε αυτές να τρέχουν γρηγορότερα από τα αντίστοιχα που ταξιδεύουν στις τρεις γνωστές διαστάσεις του Σύμπαντος».
Ο Aλαν Κοστελέσκι από το Πανεπιστήμιο της Ιντιάνας, δεν απέρριψε ούτε κι αυτός το ενδεχόμενο να έχει δίκιο το ιταλικό εργαστήριο, καθώς αρκετά παλιότερα, το 1985, είχε διατυπώσει τη θεωρία ότι ένα ενεργειακό πεδίο που απλώνεται αόρατο στο κενό, θα μπορούσε να επιτρέπει στα νετρίνα να κινούνται ταχύτερα από τα φωτόνια που αποτελούν το φως.

ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ. Ωστόσο, δεν ήταν λίγοι οι επιστήμονες που εξέφρασαν σοβαρές επιφυλάξεις για την ορθότητα των μετρήσεων, προτού αυτά επαληθευτούν από ανεξάρτητους ερευνητές. Ο Τζιμ αλ Χαλίλι από το Πανεπιστήμιο του Σάρεϊ ανέφερε στην εφημερίδα «Guardian» ότι η πιο λογική ερμηνεία είναι να έχει γίνει κάποιο λάθος στην εκτίμηση των αποτελεσμάτων. «Είμαι τόσο σίγουρος γι' αυτό, ώστε αν κάνω λάθος είμαι διατεθειμένος να φάω το… παντελόνι μου σε ζωντανή μετάδοση»!
Λιγότερο εκδηλωτικός αλλά εξίσου βέβαιος ότι κάτι δεν εκτιμήθηκε σωστά στην ίδια ιστορία, εμφανίστηκε και ο καθηγητής Σωματιδιακής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ, Νταν Τόβεϊ. «Η αίσθηση που έχω είναι - και φαντάζομαι το ίδιο θα ισχύει για το μεγαλύτερο μέρος της επιστημονικής κοινότητας - ότι κάποια σημαντική παράμετρος δεν ελήφθη υπόψη και προέκυψαν τα αποτελέσματα αυτά».

7
Γιωργος Παπ
27/09/2011 21:01
fuser: καλο θα ηταν να ειστε πιο συγκεκριμενος και οχι τοσο "εκδικητικος". Γιατι μιλατε με αυτον τον τροπο; Γνωριζετε κατι; θελετε να το μοιραστειτε μαζι μας για να ληθει και η δικια μου απορια για τα λεγομενα σας; Αλέξανδρος: που νομιζετε οτι ζειτε κυριε; αυτα τα δεδομενα εχουν ηδη πρωτα δημοσιευθει σε εγκυρα επιστημονικα περιοδικα πριν το μαθουν τα ΜΜΕ (κατι που προσωπικα δεν με βρισκει αντιθετο)
πολίτης Μπάμπης
27/09/2011 02:01
Θα πρέπει να επιβεβαιώσουν τις μετρήσεις επίσημα. Διότι και στην ψυχρή σύντηξη νόμιζαν στην αρχή ότι πέτυχαν σύντηξη, και στη συνέχεια με πιο ακριβείς μετρήσεις αποκαλύφθηκε ότι δεν συνέβη αυτό. Παρ' όλα αυτά, αν επαληθευτεί ότι όντως είναι έτσι και έχουν μεγαλύτερες ταχύτητες, διάφορες θεωρίες θα μπορούσαν να παίξουν, ανάλογα με αυτήν της βαρύτητας. Έτσι, η βαρύτητα σύμφωνα με μια θεωρία, είναι πιο αδύναμη συγκρινόμενη με τις άλλες δυνάμεις της φύσης όπως τον ηλεκτρομαγνητισμό, επειδή τα βαρυόνια μπορούν και ταξιδεύουν και στις άλλες διαστάσεις.
fuser
26/09/2011 21:41
Καλα και πριν 120 χρονια ηταν αδιανοητο ακομα και για κορυφαιους επιστημονες το να πεταξει κατι βαρυτερο του αερα....
ΕΛΛΗΝΑΣ
26/09/2011 16:05
Το λάθος των Ιταλών είναι μάλλον τόσο χοντροκομμένο που δεν το αναφέρω διότι θα τους αρχίσει όλη η επιστημονική κοινότητα στις σφαλιάρες. Ξέρω πως δουλεύουν τέτοια πρότζεκτς όπου δεν ξέρει η δεξιά τι ποιεί η αριστερά. Λατρεύω τη Φυσική αλλά απεχθάνομαι την πλειψηφία των φυσικών που είναι σνομπ, φαντασμένοι και δεν κοιτάνε πέρα από τη μύτη τους. Ειδικά πάμπολλες φορές αντί να βρουν την απλούστερη εξήγηση που θα την έβρισκε κάποιος ακόμη και χωρίς ακαδημαική εκπαίδευση, κάνουν τα απλά πολύπλοκα και την τρίχα τριχιά. Επαναλαμβάνω ότι νομίζω πως έχουν κάνει τόσο απίστευτη χοντράδα, που αν βγει στη φόρα θα τους κόψουν τον προυπολογισμό για τα επόμενα πενήντα χρόνια.
Αλέξανδρος
26/09/2011 14:18
Σε αυτή τη μεγάλη ανακάλυψη του αιώνα έγκειται και η σωτηρία της πατρίδας μας. Εφόσον πλέον μπορούμε να "ταξιδέψουμε" στο παρελθόν, να πάμε πίσω μερικές δεκαετίες και να διορθώσουμε τα οικονομικά μας, ώστε να μη βασανιζόμαστε και δεινοπαθούμε για ακριβώς εκείνα τα οικονομικά λάθη του παρελθόντος που μαστίζουν τώρα και ίσως για πολύ ακόμη τη χώρα. Φαντάζομαι δε ότι οι δύο Αν
Ένας αναγνώστης
26/09/2011 12:07
Επιστημονικά αποτελέσματα που πρωτοανακοινώνονται μέσω των ΜΜΕ ξεχνιούνται μετά από κάτι μήνες.
Αει...