Ανατολικά, πάνω από τα βουνά, μέσα από τα δάση, γύρω από μια μεγάλη λίμνη,

μέχρι τη θάλασσα. Εκεί σταματάει ο μεγαλύτερος δρόμος του κόσμου και της

Ρωσίας, που θα κάνει τον πρόεδρο Πούτιν να μοιάζει με έναν σύγχρονο Μεγάλο

Πέτρο.

Ένας δρόμος που υπόσχεται ένα αξέχαστο ταξίδι. Από την Πετρούπολη και τη Μόσχα

μέχρι το Βλαδιβοστόκ, ένα επικό ταξίδι διά μέσου δύο ηπείρων, επτά ωριαίων

ατράκτων, συχνά μέσα από τις πιο δύσβατες περιοχές και τις πιο σκληρές

καιρικές συνθήκες που μπορεί να συναντήσει κανείς στον κόσμο.

H Ρωσία επιτέλους ολοκλήρωσε το τελευταίο τμήμα του δρόμου που ξεκινάει από

την Πετρούπολη και μέσα από την ευρωπαϊκή Ρωσία, πάνω από τα Ουράλια όρη, μέσα

από τα δάση της Σιβηρίας, κάτω από τη λίμνη Βαϊκάλη και κατά μήκος των

κινεζικών συνόρων, καταλήγει στις ρωσικές ακτές που βρέχονται από την Ιαπωνική

Θάλασσα. Ο δρόμος αναμένεται να δώσει νέα πνοή στη ρωσική Άπω Ανατολή και να

ανοίξει ένα «παράθυρο» στις αγορές της Κίνας. Πάντως, η ολοκλήρωση του έργου

μόλις δύο εβδομάδες πριν από τις ρωσικές εκλογές δεν είναι τυχαία. Σίγουρα θα

δώσει την ευκαιρία στον πρόεδρο Πούτιν να εμφανιστεί ως ο δημιουργός ενός

σύγχρονου έθνους – κάτι σαν νέος Μεγάλος Πέτρος (άλλωστε υπήρξε αντιδήμαρχος

της Πετρούπολης). Επτά ολόκληρες ωριαίες ατράκτους διέσχισε ο Βλαντίμιρ Πούτιν

την περασμένη εβδομάδα για να κόψει την κορδέλα στα τελευταία 2.164 χιλιόμετρα

που συνδέουν το Τσίτα με το Χαμπάροφσκ. «Είναι το πιο σημαντικό γεγονός μετά

τον Υπερσιβηρικό Σιδηρόδρομο», δήλωσε στην τελετή, στο Χαμπάροφσκ. Ο δρόμος

περνάει μερικές από τις πιο απρόσιτες περιοχές του κόσμου, μέσα από την ταϊγκά

– το δάσος της Σιβηρίας -, βουνά, πάγους και περισσότερες από 250 γέφυρες. Στη

διαδρομή συναντάει κανείς θερμοκρασίες που κυμαίνονται από 40 βαθμούς πάνω έως

50 κάτω από το μηδέν. Ύστερα από μια αποτυχημένη προσπάθεια του σοβιετικού

καθεστώτος να ολοκληρώσει τον δρόμο, η κατασκευή του τμήματος Τσίτα –

Χαμπάροφσκ ξανάρχισε το 1978. Όμως, οι ρυθμοί ήταν απογοητευτικοί: μόλις 35

χιλιόμετρα τον χρόνο. Μετά την απόφαση του προέδρου Πούτιν, τα συνεργεία

δούλευαν νυχθημερόν, κατασκευάζοντας 800 μέτρα το εικοσιτετράωρο. Υπάρχει

ακόμη δουλειά για να γίνει. Το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου Τσίτα – Χαμπάροφσκ

είναι στρωμένο με χαλίκι και το τελικό οδόστρωμα δεν θα είναι έτοιμο πριν από

το 2008. Όμως, ο δρόμος είναι βατός. Και το κυριότερο: ο Πούτιν έκοψε την

κορδέλα.

©The Times, 2004

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ρούσσος Βρανάς