Την ολοκλήρωση του δικτύου European Aviation Network (EAN), που θα παρέχει ευρυζωνικό Ιντερνετ σε πτήσεις πάνω από την Ευρώπη, ανακοίνωσαν από κοινού η Deutsche Telekom, ο Inmarsat και η Nokia, ανοίγοντας τον δρόμο για τη χρήση των smartphones και άλλων φορητών συσκευών στα αεροπλάνα για εκατομμύρια επιβάτες πτήσεων πάνω από την Ευρώπη.

Η εμπορική διάθεση του EAN θα ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2018, αλλάζοντας τα δεδομένα στην αεροπορική αγορά και τους πελάτες της. Είναι το πρώτο στον κόσμο ενοποιημένο δίκτυο που συνδυάζει τη δορυφορική τεχνολογία S-band και συμπληρωματικά την επίγεια LTE -4G. Αποτελείται από 300 σταθμούς βάσης που καλύπτουν το σύνολο των 28 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η ολοκλήρωση του δικτύου των σταθμών βάσης ακολούθησε την επιτυχή εκτόξευση του δορυφόρου Inmarsat το περασμένο καλοκαίρι, ο οποίος έχει δοκιμαστεί εκτενώς και έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία από τον Σεπτέμβριο του 2017.

Η υπηρεσία δοκιμάστηκε σε αρκετές πτήσεις, επιβεβαιώνοντας ότι η πραγματική απόδοση του EAN ανταποκρίνεται στον σχεδιαστικό στόχο, επιτυγχάνοντας ασύγκριτα χαμηλή χρονική καθυστέρηση (latency), μικρότερη από 100 ms. Ο όμιλος International Airlines Group (IAG), στον οποίο ανήκουναεροπορικές εταιρείες όπως British Airways, Iberia, Aer Lingus και Vueling, είναι ο πιλοτικός πελάτης της νέας υπηρεσίας και έχει ήδη ξεκινήσει την εγκατάσταση του εξοπλισμού του EAN σε αεροσκάφη.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΟΤΕ. Ο Ομιλος ΟΤΕ έχει στρατηγικό ρόλο στην ανάπτυξη του δικτύου ΕΑΝ, καθώς επιλέχθηκε από τον Inmarsat να αναλάβει την εγκατάσταση και λειτουργία της επίγειας δορυφορικής υποδομής του νέου δικτύου. Ο δορυφορικός σταθμός που εγκαταστάθηκε στο Κέντρο Δορυφορικών Επικοινωνιών του Ομίλου ΟΤΕ στη Νεμέα αποτελεί το σημείο διασύνδεσης με τον δορυφόρο του Inmarsat. Ο δορυφόρος (πρόκειται για τον Hellas Sat 3) επικοινωνεί με τον τερματικό εξοπλισμό των αεροσκαφών (OBE) και εξασφαλίζει την αδιάλειπτη παροχή υπηρεσιών Ιντερνετ.

Οσον αφορά την κάλυψη του εναέριου χώρου της Ελλάδας, την υλοποίηση του επίγειου δικτύου του EAN ανέλαβε η COSMOTE. Παρά τις τεχνικές ιδιαιτερότητες του έργου, δεδομένου ότι η χώρα μας περιβάλλεται κατά τα 2/3 από θάλασσα, η COSMOTE προχώρησε σε ειδικό σχεδιασμό και εγκατέστησε σταθμούς βάσης προηγμένης τεχνολογίας με ακτίνα κάλυψης 150 χιλιομέτρων στην ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα, καλύπτοντας νωρίτερα από το προγραμματισμένο χρονοδιάγραμμα το σύνολο του ελληνικού εναέριου χώρου.