Σύνοδος πλανητών, σούπερ νόβα ή κομήτης;

Η πραγματική ιστορία πίσω από το «Άστρο της Βηθλεέμ»

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 20/12/2017 13:56 |
Η πραγματική ιστορία πίσω από το «Άστρο της Βηθλεέμ»
Οι μέχρι σήμερα εργασίες των αστρονόμων να προσδιορίσουν την προέλευση του Αστέρα της Βηθλεέμ μάλλον πέφτουν στο κενό ή τουλάχιστον οι όποιες θεωρίες, δεν μπορούν να επιβεβαιωθούν επιστημονικά, σύμφωνα με τον καθηγητή Αστρονομίας του ΑΠΘ,

Με το άστρο της Βηθλεέμ, που συνόδευσε το μεγάλο γεγονός της Γέννησης του Χριστού και φώτισε το σπήλαιο αλλά και τις καρδιές εκατομμυρίων ανθρώπων στον πλανήτη, ασχολήθηκαν τους τελευταίους αιώνες ορθόδοξοι πατέρες και ιερά πρόσωπα της Χριστιανοσύνης, προσεγγίζοντας κυρίως πνευματικά την εμφάνιση και τη σημασία του, αλλά και αστρονόμοι, που επιχείρησαν να διερευνήσουν το φαινόμενο επιστημονικά και να δώσουν απαντήσεις για την ταυτότητα ενός πρωτόγνωρου και σπάνιου ουράνιου σώματος.

Εδώ και περίπου 20 αιώνες οι αστρονόμοι, επικαλούμενοι αναφορές για το Άστρο της Βηθλεέμ μέσα από ιερά κείμενα της Χριστιανοσύνης, αντλούν πληροφορίες για να καταλήξουν σε συμπεράσματα για τις χρονολογίες και τις ιδιότητες του ουράνιου σώματος, ελπίζοντας να βρουν απαντήσεις στο «ανεξήγητο φαινόμενο».

Στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο υπάρχει ολοκληρωμένη περικοπή με αναλυτική αναφορά στο Άστρο της Βηθλεέμ. Ο Ιγνάτιος ο Θεοφόρος (35-107 μ.Χ.), μαθητής του Ευαγγελιστή Ιωάννη, μιλάει για το Άστρο, όπως επίσης και ο Άγιος Νεκτάριος της Αίγινας. Εκτενείς αναφορές βρίσκουμε στα κείμενα του ιεράρχη της Ορθόδοξης Εκκλησίας Ιωάννη Χρυσόστομου, ο οποίος, μάλιστα, μιλάει για τις φυσικές ιδιότητές τους.

Μέσα από πλήθος αναφορών καταλήγει πως πρόκειται για υπερφυσικές δυνάμεις που πήραν τη μορφή αστέρα, καθώς περιγράφει πως δεν είναι δυνατό να υπάρχει ουράνιο σώμα που να έχει τέτοια πορεία, δηλαδή να κινείται από την Περσία προς τα Ιεροσόλυμα και σε τόσο χαμηλή τροχιά. Στην Παλαιά Διαθήκη, εξάλλου, αναφέρεται ότι το Άστρο του Θεού θα είναι η απαρχή μίας νέας εποχής.

Γνωρίζοντας τις αναφορές των ιερών κειμένων για ένα σπουδαίο γεγονός, οι Μάγοι με τα δώρα, που ήταν οι αστρονόμοι της εποχής, ξεκίνησαν ένα ταξίδι αναζήτησης που συνέχισαν και οι μετέπειτα αστρονόμοι. «Με βάση το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, ο αστέρας έγινε ορατός από πολλούς ανθρώπους και όχι μόνο από τους αστρονόμους της εποχής.

Αυτή είναι μία από τις ιδιότητές του, ότι ήταν εμφανές και ορατό σε όλους» τονίζει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο καθηγητής Αστρονομίας του ΑΠΘ, Σταύρος Αυγολούπης, επιχειρώντας να παραθέσει τις βασικότερες από τις επιστημονικές υποθέσεις για την ύπαρξη του Άστρου της Βηθλεέμ, από την απαρχή τους μέχρι σήμερα, και τους λόγους για τους οποίους εκπίπτουν αυτές οι θεωρίες.

Παράλληλα, αναφέρεται στην προσέγγιση της χρονολογίας Γέννησης του Χριστού, με βάση ιστορικά γεγονότα που συνέπεσαν με τη Γέννηση και βοήθησαν τους αστρονόμους να αναζητήσουν με περισσότερη ακρίβεια τα ουράνια φαινόμενα εκείνης της περιόδου.

Σύμφωνα με τον κ. Αυγολούπη, ακολουθώντας την πορεία των Μάγων, με βάση πάντα τις πληροφορίες των θρησκευτικών κειμένων, καταλήγουμε και σε άλλα συμπεράσματα για τις ιδιότητες του Αστέρα: Είχε μεγάλη διάρκεια (το ταξίδι τους διήρκησε μερικούς μήνες και σε αυτό το διάστημα το Άστρο ήταν εμφανές), εξαφανίστηκε για λίγο, όταν οι Μάγοι έφτασαν στα Ιεροσόλυμα για να συναντήσουν τον βασιλιά Ηρώδη, αλλά επανεμφανίστηκε όταν συνέχισαν την πορεία τους προς την Βηθλεέμ.


Σύνοδος πλανητών, σούπερ νόβα ή κομήτης;

Ο Γερμανός αστρονόμος, Γιοχάνες Κέπλερ, στηριζόμενος σε ιστορικά βεβαιωμένες διαπιστώσεις για τη χρονολογία γέννησης του Ιησού, γύρω στο 6 ή 7 π.Χ. (και όχι στο 1 μ.Χ. όπως υπολογίζει το χριστιανικό ημερολόγιο), αναζήτησε ένα μεγάλο ουράνιο σώμα που να έχει τις παραπάνω ιδιότητες μίας μάλλον αφύσικης πορείας, να διαρκεί μερικούς μήνες, να εξαφανίζεται και να επανεμφανίζεται, να είναι λαμπερό και σπάνιο.

Διαπίστωσε ότι πράγματι το 7 π.Χ. υπήρξε μία σύνοδος πλανητών (Κρόνου και Δία) στον αστερισμό των Ιχθύων. Κατά την εβραϊκή παράδοση, ο Κρόνος είναι ο προστάτης του Ισραήλ και ο Δίας προστάτης των βασιλιάδων. Το ότι συνέβη στον αστερισμό των Ιχθύων σημαίνει ότι κάποιο γεγονός θα συνέβαινε στην Παλαιστίνη.

«Η θεωρία αυτή του Κέπλερ απορρίπτεται, γιατί η σύνοδος δύο ή περισσότερων πλανητών είναι ένα συχνό φαινόμενο. Δεν εξηγούσε, λοιπόν, τη σπανιότητα του φαινομένου, ούτε έδειχνε την κατεύθυνση του αστέρα. Εξάλλου, πολύ γρήγορα έληξε και η σύνοδος του Κρόνου με τον Δία, άρα δεν εξηγούσε ούτε τη διάρκεια μηνών του αστέρα της Βηθλεέμ» σημειώνει ο κ. Αυγολούπης.

Η επόμενη θεωρία του Κέπλερ ήταν η υπόθεση ενός υπερκαινοφανούς αστέρα (σούπερ νόβα). Αφορμή στάθηκε η προσωπική εμπειρία του Κέπλερ να δει έναν σούπερ νόβα στον αστερισμό του Οφιούχου το 1604. Το μέγεθος και η λάμψη αυτού του φαινομένου τον οδήγησαν να υποθέσει ότι μπορεί και το Άστρο της Βηθλεέμ να ήταν κάτι παρόμοιο.

«Η εμφάνιση ενός υπερκαινοφανούς αστέρα είναι ένα συνταρακτικό θέαμα. Πρόκειται για τον βίαιο θάνατο ενός αστέρα, που εκπέμπει τόσο φως ώστε να λάμπει και κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η λάμψη του υπολογίζεται όσο 200 δισεκατομμύρια αστέρια, δηλαδή όσο όλα τα αστέρια του γαλαξία μας» σχολιάζει ο καθηγητής του ΑΠΘ, αλλά εξηγεί ότι «η θεωρία αυτή καλύπτει τη σπανιότητα και το εντυπωσιακό των ιδιοτήτων του αστέρα της Βηθλεέμ, αλλά όχι την κατεύθυνση και τη διάρκεια, καθώς η εμφάνιση ενός σούπερ νόβα δεν διαρκεί περισσότερο από έναν μήνα».

Η θεωρία που θέλει τον Αστέρα της Βηθλεέμ να είναι κομήτης, όπως είχε υποστηρίξει ο Ωριγένης, και πάλι απορρίπτεται. «Και σε αυτήν την περίπτωση δεν συμπίπτουν οι ιδιότητες της κατεύθυνσης και της διάρκειας (η πορεία του κομήτη διαρκεί μερικούς μήνες), αλλά ούτε και της σπανιότητας, αφού η εμφάνιση κομήτη είναι συχνό αστρονομικό φαινόμενο. Εξάλλου, η εμφάνιση ενός κομήτη δεν οιονεί κάποιο ευχάριστο γεγονός, όπως το συμβάν της Γέννησης, το αντίθετο, ταυτίζεται με άσχημα γεγονότα, όπως οι φυσικές καταστροφές» παρατηρεί ο κ.Αυγολούπης.

Οι μέχρι σήμερα εργασίες των αστρονόμων να προσδιορίσουν την προέλευση του Αστέρα της Βηθλεέμ μάλλον πέφτουν στο κενό ή τουλάχιστον οι όποιες θεωρίες, δεν μπορούν να επιβεβαιωθούν επιστημονικά, σύμφωνα με τον καθηγητή Αστρονομίας του ΑΠΘ, ο οποίος παραθέτει αυτούσιο το συμπέρασμα μίας εργασίας φοιτητών στο μάθημα Αστρονομίας: «Καμία από τις αστρονομικές επεξηγήσεις δεν ικανοποιεί πλήρως. Σημασία έχει ότι όταν ο ήλιος ανέτειλε το άλλο πρωί φώτισε έναν κόσμο που ποτέ πια δεν θα ήταν όπως πριν.

Η πίστη είναι το σπουδαιότερο τόλμημα του ανθρώπου μπροστά σε εκείνο που δεν καταλαβαίνει ο νους του. Σε λίγες μέρες θα νιώσουμε βαθιά ταπεινωμένοι μπροστά στο θείο μυστήριο, στο θαύμα και θα υποταχθούμε πλήρως σε αυτό. Μόνο όταν τα μάτια της ψυχής μας βιώσουν το μυστήριο της ενανθρώπισης του Λόγου, τότε θα δούμε το Άστρο της Βηθλεέμ να έχει διαχρονικότητα στις ψυχές μας και το ανέσπερο φως του να φωτίζει την υπόστασή μας για πάντα».

Η χρονολογία Γέννησης του Χριστού


Οι επιστήμονες προσδιορίζουν την χρονολογία Γέννησης του Χριστού περίπου στο 6 ή 7 π.Χ., λαμβάνοντας υπόψη ιστορικά δεδομένα για τη ζωή γνωστών προσώπων της εποχής, αλλά και γεγονότων που συνδέονται με τη Γέννηση. Μία από τις βασικότερες αναφορές είναι ο θάνατος του βασιλιά Ηρώδη, το 4 π.Χ. αλλά και η διαταγή του να σφαχθούν όλα τα παιδιά, ηλικίας κάτω των δύο ετών (4 + 2 = 6).

Επίσης, η απογραφή των Εβραίων που έγινε για πρώτη φορά από τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Οκταβιανό Αύγουστο και με υποτελή βασιλιά των Εβραίων τον Ηρώδη, συνέπεσε με τη Γέννηση του Χριστού. «Εγένετο δε», γράφει ο ευαγγελιστής Λουκάς, «εν ταις ημέραις εκείναις εξήλθε δόγμα παρά Καίσαρος Αυγούστου απογράφεσθαι πάσαν την οικουμένην. Αύτη η απογραφή πρώτη εγένετο ηγεμονεύοντος της Συρίας Κυρηνίου» (Κυρήνιος λεγόταν ο τότε Ρωμαίος γενικός διοικητής της Συρίας). Ο Κυρήνιος είναι γνωστό ότι πέθανε το 8 π.Χ. Εκείνα τα χρόνια της απογραφής έφτασε η Παναγία στην Βηθλεέμ.

«Το χρονολογικό λάθος της Γέννησης ανήκει στον μοναχό Διονύσιο τον μικρό, που έφτιαξε το χριστιανικό ημερολόγιο, σύμφωνα με το οποίο ο Χριστός γεννήθηκε το 1 μ.Χ. Αντί να βάλει τη Γέννηση του Χριστού εφτά χρόνια αργότερα, την τοποθέτησε εφτά χρόνια νωρίτερα» υποστηρίζει ο κ. Αυγολούπης.

2
αμα ειναι ετσι η αγαπη
21/12/2017 00:29
Η εξηγηση του Αστρου της Βηθλεεμ ας αναζητηθει μεσα απο την πνευματικοτητα.Με λιγα λογια ο Μεσσιας ηταν το πνευματικο δημιουργημα των ιδιων των Μαγων,οπου αλλωστε για μια και μοναδικη φορα κι αλλη δεν υπαρχει εμφανιζονται στην ιστορια και κανουν αισθητη την παρουσια τους.Προσκηνουν το ιδιο τους το γεννημα και βγαλτε συμπερασματα και για ολα τα υπολοιπα.Μιας και αυτοι οι Μαγοι προυπηρχαν του Μεσσια ως καποια αγνωστη μυστικη φυλη η επαγγελματικη συμπραξη ιερεων της ανατολης που κουμανταραν ηγεμονες σερνοντας τους απο το ρουθουνι.Κι απο την ολη πορεια μιας ευγενους κατα τα αλλα υποθεσης αγαπης και σωτηριας ας κρινει κανεις κι απο το ποσο αιμα χυθηκε για δαυτην.
Και μετά κατηγορούμε τους συριζαίους που περιφέρουν τις εικόνες στους καρκινοπαθείς
20/12/2017 17:38
«το συμπέρασμα μίας εργασίας φοιτητών στο μάθημα» Αστρολογίας καλύτερα. Κοιτάξτε, όλοι Χριστιανοί είμαστε, και έχουμε πει και τα κάλαντα, κι έχουμε πάει και στην εκκλησία, αλλά δεν προσποιούμαστε ότι βγάζουμε "επιστημονικά" συμπεράσμα;τα για να ξεφουρνίσουμε με την ευκαιρία μερικές μεταφυσικές ανοησίες.

Η δεύτερη παράγραφος της "εργασίας" των φοιτητών του καθηγητή, που τον "συγκίνησαν" τόσο πολύ ώστε να την παραθέσει αυτούσια, είναι το πιο κενό κείμενο που θα μπορούσαν να σκαρφιστούν: μια χιλιοειπωμένη ατάκα θρησκευτικής μεταφυσικής χωρίς κανένα επιστημονικό περιχόμενο, ωραία λόγια αλλά και χωρίς λογική: «Μόνο όταν τα μάτια της ψυχής μας βιώσουν το μυστήριο της ενανθρώπισης του Λόγου [...]». Κι όλοι βυθιζόμαστε την ενατένιση του μυστηρίου!... Και ποιος είναι αυτός ο "Λόγος" ρε παιδιά που θα "ενανθρωπιστεί", λες και είναι "υπεράνθρωπος";

Ο Λόγος είναι το μόνο δημιούργημα του ανθρώπου που τον κάνει να διαφέρει απ' τα άλλα ζώα. Ο Λόγος είναι εξανθρωπισμένος ΕΞ ΟΡΙΣΜΟΥ. Όταν κοιτάτε με το τηλεσκόπιο στον ουρανό, τί βλέπετε; Το άπειρο ενός εφευρημένου "θεού"; Μήπως βλέπετε τις συζυγίες του ωροσκοπίου και το φλιτζάνι; Μήπως όπως η χριστιανική εκκλησία ψάχνει το σημείο της ισημερίας στο τέλος των Ιχθύων και στην αρχή του Κριού, για να καθορίσει το Πάσχα και τις άλλες κινητές γιορτές, αποσβολώνεστε κι εσείς μπροστά στο μυστήριο των "μάγων"; Το οποίο κατά τα άλλα, είναι "μαγκανίες και "βασκανίες"; Και γιατί παίρνουμε στα σοβαρά τους "μάγους" με τα δώρα; Γιατί τρέχανε σαν τρελοί τάχα οι "μάγοι" να προσκυνήσουν το "βασιλιά" και δεν κάθονταν καζάνια με τα μαγικά τους φίλτρα; Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ στην οικουμένη είναι πια αποδεκτοί οι ΣΟΦΟΙ και οι επιστήμονες. Έχουν ήδη προϋπάρξει ο Σωκράτης, ο Αριστοτέλης, ο Επίκουρος, ο Θαλής, ο Αρχιμήδης, και για κανέναν απ' αυτούς δεν ξέρουμε να έτρεξε να προσκυνήσει κάποιον "βασιλιά", αντίθετα για κάποιους ξέρουμε ότι τους πέθαναν ακριβώς επειδή δεν προσκύνησαν.

Αν θέλαμε ρε "φοιτητές" να διαβάσουμε ένα εκκλησιαστικό κείμενο θα ψάχναμε για ένα κείμενο του Αρχιεπίσκοπου, ή μάλλον καλύτερα του Αναστάσιου της Αλβανίας, που είναι και λόγιος και ό,τι κοντύτερα σε άγιο έχουμε σήμερα, όχι τα κόπι πάστε μιας "φοιτητικής εργασίας" σας, που παραθέτει αυτούσια κι όλος δέος ο πιστός χριστιανός καθηγητής, λες κι αυτό ζητούσαμε, μια ομολογία πίστης. Ο οποίος καθηγητής απέτυχε παταγωδώς με τους φοιτητές του και γονατιστός, όχι στην επιστήμη του αλλά στο παπαδαριό και τους "μάγους" της φυλής, μας κάνει μια δήλωση φορώντας το καλυμαύχι της δήθεν "επιστήμης".