Αυξάνεται το έλλειμμα εμπιστοσύνης ανάμεσα στους καταναλωτές και τις εταιρείες, με τους πρώτους να μην εμπιστεύονται τις δεύτερες για τη διαχείριση και προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Μάλιστα, σχεδόν το 50% των καταναλωτών θεωρεί ότι οι εταιρείες δεν είναι ειλικρινείς σχετικά με τη χρήση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ενώ φοβάται ότι δεν είναι σε θέση να τα προστατεύσουν επαρκώς.

Ειδικότερα, μόνο ένας στους πέντε καταναλωτές (20%) εκτιμά ότι οι επιχειρήσεις ακολουθούν τη σωστή στρατηγική για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Η διαπίστωση αυτή θεωρείται ιδιαίτερα ανησυχητική, δεδομένου ότι 71% – 79% των καταναλωτών δηλώνουν ότι είναι απίθανο να μοιραστούν προσωπικά δεδομένα με μια εταιρεία που δεν εμπιστεύονται.

«Το έλλειμμα εμπιστοσύνης μπορεί να ναρκοθετήσει την τεράστια δυναμική του ψηφιακού μετασχηματισμού της οικονομίας που φέρνουν τα Big Data Analytics, τα οποία στηρίζονται ακριβώς στην ανάλυση και επεξεργασία μεγάλου όγκου δεδομένων» τονίζουν οι αναλυτές του είδους. Πρόκειται, όπως επισημαίνουν, για ένα «κρυφό εμπόδιο» στην ανάπτυξη μιας αγοράς τρισεκατομμυρίων δολαρίων, αυτήν των Big Data Analytics. Ο φόβος για την κατάχρηση των προσωπικών δεδομένων και τα περιστατικά παραβίασής τους, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία έρευνας που διενήργησε το Boston Consulting Group Henderson Institute, θέτουν σε κίνδυνο περίπου το ένα τρίτο των εσόδων των εταιρειών.

Σύμφωνα με την έρευνα που διενεργήθηκε σε δείγμα 8.000 ατόμων σε ΗΠΑ και Δυτική Ευρώπη, οι καταναλωτές θα περικόψουν ή θα μειώσουν σημαντικά τις δαπάνες τους αν διαπιστώσουν ή απλώς υποψιαστούν ότι μια εταιρεία κάνει κακή χρήση των προσωπικών τους δεδομένων.

Αυτό, τονίζεται, μπορεί να έχει δραματικές συνέπειες για τα έσοδα των επιχειρήσεων ανά τον κόσμο. Σε πρώτη φάση, η απόσυρση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών μπορεί να επιφέρει μείωση των εσόδων μιας επιχείρησης κατά 5% – 8% (τον πρώτο χρόνο από την απόφαση των πελατών να αποσύρουν την εμπιστοσύνη τους από μια εταιρεία εξαιτίας κρουσμάτων κατάχρησης των προσωπικών δεδομένων).

Ομως, εφόσον αυτό το έλλειμμα εμπιστοσύνης γίνει πιο βαθύ, η κατάχρηση των προσωπικών δεδομένων μπορεί να ψαλιδίσει τα έσοδα των εταιρειών κατά 10% – 25% τον πρώτο χρόνο και κατά 5% – 15% τον δεύτερο.

Με τον όρο «κατάχρηση προσωπικών δεδομένων» περιγράφεται η κατάσταση, κατά την οποία οι καταναλωτές βιώνουν μια ανεπιθύμητη έκπληξη όσον αφορά τη συλλογή και χρήση των δεδομένων τους. Μάλιστα, η έρευνα διαπιστώνει ότι οι καταναλωτές αντιδρούν αρνητικά σε αυτές τις εκπλήξεις, ακόμα κι όταν η χρήση τους είναι στην πραγματικότητα καλοπροαίρετη.