Σε κατάσταση «ψηφιακού μετασχηματισμού» εισέρχεται εκτός από την οικονομία και η ίδια η κοινωνία, με τους πολίτες να αποκτούν όλο και πιο στενότερη σχέση με το ψηφιακό (digital) οικοσύστημα.

Μεγάλο τμήμα της καθημερινότητας των καταναλωτών διεθνώς αποτελεί πλέον η mobile σύνδεση με το Διαδίκτυο, με τους πολίτες να δένονται όλο και στενότερα με τις φορητές συσκευές τους.

Ηδη, οκτώ στους δέκα καταναλωτές (78%) έχουν στην κατοχή τους ένα smartphone, ένας στους δύο (50%) είναι κάτοχος tablet, ενώ σχεδόν ένας στους δέκα (9%) έχει μια wearable συσκευή. Επίσης, 7% των καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν στην κατοχή τους και τις τρεις προαναφερθείσες συσκευές!

Την ίδια στιγμή, το 42% των χρηστών του Διαδικτύου παγκοσμίως, δηλώνει ότι θα ήθελε να έχει διαρκώς πρόσβαση στο Ιντερνετ όπου κι αν βρίσκεται. Στον αντίποδα, μόλις το 11% διαφωνεί κάθετα με την προοπτική αυτή και δεν συμμερίζεται την ανάγκη για διαρκή προσβασιμότητα.

Η σχέση των πολιτών με τις φορητές συσκευές όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα (Global Mobile Consumer Trends) της Deloitte που στηρίχθηκε στις απαντήσεις 50.000 καταναλωτών σε 31 χώρες και στις έξι ηπείρους έχει αρχίσει πλέον να αγγίζει τα όρια του εθισμού. Ανεξαρτήτως της γεωγραφικής προέλευσης, οι mobile καταναλωτές σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν ένα κοινό σημείο: στη συντριπτική τους πλειονότητα ελέγχουν το κινητό τους τηλέφωνο μέσα σε τρεις το πολύ ώρες από το πρωινό ξύπνημα.

Συγκεκριμένα, το 93% των καταναλωτών στις αναδυόμενες οικονομίες ελέγχει το κινητό του μέσα σε μία ώρα ή και λιγότερο από τη στιγμή που θα ξυπνήσει. Στις ώριμες αγορές το αντίστοιχο ποσοστό είναι 78%.

Οσον αφορά το πόσο συχνά οι καταναλωτές ανά τον κόσμο τσεκάρουν το κινητό τους, τα στοιχεία της Deloitte κάνουν λόγο για περίπου 40 φορές την ημέρα κατά μέσο όρο, ενώ στις ψηφιακά ώριμες αγορές το 6% των καταναλωτών ελέγχει το κινητό του τουλάχιστον 100 φορές την ημέρα!

Το αντίστοιχο ποσοστό για τις αναδυόμενες αγορές διαμορφώνεται στο 14%. Η Σιγκαπούρη κατέχει, μάλιστα, την παγκόσμια πρωτιά στο συγκεκριμένο δείκτη, με σχεδόν έναν στους δέκα πολίτες να ελέγχουν το κινητό τους περισσότερες από 100 φορές στη διάρκεια μιας ημέρας!

Τα ίδια στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι ο σύγχρονος καταναλωτής επιθυμεί να μπορεί να συνδέεται στο Διαδίκτυο και να αλληλεπιδρά ψηφιακά απ’ όπου κι αν βρίσκεται, επιθυμία που ικανοποιούν οι φορητές συσκευές.

Σε αντίθεση ίσως με αυτό που πιστεύει η πλειονότητα οι πιο φανατικοί οπαδοί των mobile συσκευών είναι οι καταναλωτές στις λεγόμενες αναδυόμενες αγορές του πλανήτη. Για παράδειγμα, η κατοχή wearable συσκευών (smartwatches και fitness bands) στις αναδυόμενες οικονομίες του κόσμου, ξεπερνά τον παγκόσμιο μέσο όρο. Μάλιστα, περισσότερο από το ένα τέταρτο των καταναλωτών στις συγκεκριμένες αγορές δηλώνει ότι σκοπεύει να αποκτήσει μια wearable συσκευή το επόμενο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, το 20% προτίθεται να αγοράσει ένα tablet τους προσεχείς 12 μήνες.

Οι χώρες. Υπέρμαχοι της συνεχούς σύνδεσης στο Διαδίκτυο εμφανίζονται οι χρήστες της Ρωσίας, της Κίνας και της Τουρκίας, ενώ οι πολίτες στη Γερμανία, τη Σουηδία, τον Καναδά και την Ολλανδία, δείχνουν να αντιστέκονται περισσότερο σε αυτήν τη διεθνή τάση.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της GfK που διενεργήθηκε σε 22 χώρες, η Ρωσία και η Κίνα με ποσοστά 56% αμφότερες φιλοξενούν τους πιο ένθερμους υποστηρικτές της άποψης «θα ήθελα να έχω διαρκώς σύνδεση στο Ιντερνετ όπου κι αν βρίσκομαι». Στην τρίτη θέση της ίδιας λίστας βρίσκεται η Τουρκία (με 53%), ενώ από κοντά ακολουθούν το Μεξικό (με 50%), η Πολωνία (με 41%) και οι ΗΠΑ (με 38%).

Στον αντίποδα των χωρών αυτών κινούνται η Γερμανία, η Σουηδία, ο Καναδάς και η Ολλανδία, με τους χρήστες του Ιντερνετ στις συγκεκριμένες χώρες να διαφωνούν σθεναρά με την άποψη πως είναι «σημαντικό να έχω πάντα πρόσβαση». Στη Γερμανία, το 34% διαφωνεί έντονα με αυτήν τη θέση (συμφωνεί μόλις το 16%), ενώ ακολουθούν η Σουηδία με 28% (έναντι 22%), ο Καναδάς με 24% (έναντι 23%) και η Ολλανδία με το 23% να διαφωνεί έντονα και το 22% να συμφωνεί.

Οι ηλικίες. Οσον αφορά τις ηλικιακές ομάδες, οι χρήστες του Διαδικτύου που διανύουν την τρίτη δεκαετία της ζωής τους εμφανίζονται σε ποσοστό 47% (δηλαδή ένας στους δύο) ως οι πλέον φανατικοί τού «να έχουν συνεχώς σύνδεση στο Ιντερνετ». Επόμενη πιο δυναμική ηλικιακή ομάδα είναι οι νέοι των 20 ετών που συμφωνούν με την παραπάνω άποψη σε ποσοστό 45%, ενώ ακολουθούν οι έφηβοι 15-19 ετών με 43% και η ηλικιακή ομάδα άνω των 40 με ποσοστό 42%. Ωστόσο, για τα άτομα ηλικίας 50 και άνω η ανάγκη να έχουν πάντα σύνδεση μειώνεται στο 33%, για να πέσει ακόμη χαμηλότερα (στο 29%) μεταξύ των ατόμων άνω των 60 ετών.