Σε υπολογίσιμο μέγεθος εξελίσσεται πλέον και στη χώρα μας η αγορά των ψηφιακών φαρμακείων, της οποίας οι ετήσιες πωλήσεις ξεπέρασαν πέρυσι τα 75 εκατ. ευρώ!

Βασικό εργαλείο διείσδυσης των online φαρμακείων στην ελληνική αγορά είναι οι μεγάλες εκπτώσεις, κάτι που ήδη αρχίζει να προκαλεί τις πρώτες παρενέργειες στην κερδοφορία των κανονικών – φυσικών φαρμακείων.

Σχεδόν το 25% των ελληνικών ηλεκτρονικών φαρμακείων λειτουργεί με βάση τις διεθνείς πρακτικές. Ενδεικτικό της δυναμικής του κλάδου είναι ότι πέρυσι τέσσερις στους δέκα έλληνες online καταναλωτές αγόρασαν ηλεκτρονικά κάποιο προϊόν προσωπικής φροντίδας (π.χ. καλλυντικά), ενώ τρεις στους δέκα προμηθεύτηκαν βιταμίνες και συμπληρώματα διατροφής.

Οι δυοσυγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, παρότι εμφανίστηκαν πολύ πρόσφατα, βρίσκονται ανάμεσα στις 15 μεγάλες κατηγορίες των online αγορών στην Ελλάδα και από πλευράς συχνότητας αγορών. Μάλιστα, η κατηγορία «βιταμίνες – συμπληρώματα διατροφής» είναι μεταξύ των πρώτων πέντε κατηγοριών με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη το 2014 σε σχέση με το 2013.

Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνονται σε έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο ανέλυσε περίπου 210 ψηφιακά φαρμακεία από το σύνολο των 750 που λειτουργούν σήμερα σε ολόκληρη την Ελλάδα!

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, υπάρχουν δύο κατηγορίες ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ελλάδα: στη μία ανήκει τουλάχιστον το 25% των ηλεκτρονικών φαρμακείων, που λειτουργεί με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους καταναλωτές, εφάμιλλες αυτών που βρίσκονται σε γνωστά sites του εξωτερικού.

Στην άλλη κατηγορία βρίσκεται περίπου το 10% των online φαρμακείων, για τα οποία υπάρχουν σοβαρά ερωτήματα νόμιμης λειτουργίας, αφού παρέχουν ελάχιστα τυπικά στοιχεία της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας (π.χ. ΑΦΜ, διεύθυνση κ.λπ.). Στην ίδια κατηγορία εντάσσεται επιπλέον το 15% των online φαρμακείων που έχουν σοβαρά θέματα λειτουργίας ως ηλεκτρονικά καταστήματα.

Η ίδια έρευνα ανέδειξε και τους κύριους λόγους για τους οποίους οι Ελληνες επιλέγουν ένα online φαρμακείο. Συγκεκριμένα, αν και οι τιμές – προσφορές εξακολουθούν να παίζουν σημαντικό ρόλο, καθώς αποτελούν το κύριο εργαλείο προώθησης, σταδιακά οι online καταναλωτές ωριμάζουν και ζητούν κι άλλα πράγματα. Αρκετοί πλέον δίνουν σημασία στην παράδοση (28%), την ταχύτητα και την εξυπηρέτηση (22%), την ευκολία εύρεσης των προϊόντων (21%) και τη σωστή πληροφόρηση (10%).

Οπως προέκυψε από την έρευνα, τα ελληνικά ηλεκτρονικά φαρμακεία δίνουν μεγάλη έμφαση στην εξυπηρέτηση και την υποστήριξη μετά την πώληση, αφού το 50% κάνει αποστολές ακόμα και στο εξωτερικό, ενώ ένα στα πέντε online φαρμακεία εξυπηρετεί άμεσα τον πελάτη από απόσταση (π.χ. άμεση τηλεφωνική επαφή).

Τα προϊόντα που πωλούν αφορούν κυρίως συμπληρώματα διατροφής, καλλυντικά φυτικής προέλευσης και λιγότερο ομοιοπαθητικά φάρμακα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε επώνυμα προϊόντα τα οποία είναι ιδιαίτερα γνωστά στο ευρύ κοινό.